برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اجزای ایمپلنت دندان

اجزاء ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان درمانی برای بی دندانی می باشد که مزایای بسیار زیادی دارد. باید گفت این درمان اجزاء زیادی دارد که سه مورد از آنها دارای اهمیت بسیار زیادی می باشد. در ادامه به بررسی 3 جزء اصلی از ایمپلنت می پردازیم.

پایه ایمپلنت یا فیکسچر چیست؟

فیکسچر نام یکی از محصولاتی است که در این درمان مورد استفاده قرار می گیرد و برخی آن را با نام پایه ایمپلنت می شناسند. پایه ایمپلنت معمولا از جنس تیتانیوم ساخته می شود که این متریال دارای زیست سازگاری و مقاومت بسیار بالایی می باشد.

البته به این نکته نیز توجه داشته باشید که با پیشرفت علم برخی از برند های ایمپلنت سازی، پایه ایمپلنت ها را از متریال های متفاوتی ساخته اند برای مثال می توان گفت: ایمپلنت زیرکونیا یکی از این متریال ها می باشد.

بیشتر بخوانید » مقایسه ایمپلنت زیرکونیوم با ایمپلنت تیتانیومی

وظیفه پایه ایمپلنت

پایه ایمپلنت درون استخوان فک شما قرار می گیرد و پس از گذشت مدتی با استخوان فک شما جوش می خورد. باید گفت وظیفه فیکسچر همانند ریشه های دندان شما می باشد و استحکام این درمان را حفظ می کند. پایه ایمپلنت ها دارای طرح های متفاوتی هستند.

همانطور که در بالا گفته شد فیکسچر ها دارای طراحی های متفاوتی هستند و از طرفی سایز بندی های مختلفی را دارا می باشند. باید گفت این موضوع به دلیل وجود بیماران متفاوت با شرایط درمان مختلف است تا پزشکان بتوانند نسبت به شرایط درمانی بیمار، پایه ایمپلنت مناسب با شرایط فرد را انتخاب نمایند.

اهمیت پایه ایمپلنت ها

می توان گفت در درمان ایمپلنت دندان از محصولات متفاوتی استفاده می شود اما پایه ایمپلنت مهم ترین آنها است زیرا می تواند به صورت مستقیم بر روی درصد موفقیت درمان تاثیر بگذارد. پس به شما پیشنهاد می کنیم در درمان خود از پایه ایمپلنت های با کیفیت استفاده نمائید.

بیشتر بخوانید » قیمت ایمپلنت دندان

اباتمنت چیست؟

اباتمنت جزء دوم ایمپلنت دندان می باشد که پس از 2 الی 6 ماه پس از کاشت پایه ایمپلنت بر روی آن قرار داده می شود. باید گفت وظیفه اباتمنت نگه داری از پروتز های ایمپلنت می باشد. در حقیقت اباتمنت با اتصال به پایه ایمپلنت می تواند پروتز های ایمپلنت را نگه دارد.

انواع اباتمنت

باید گفت که انواع بسیار زیادی از اباتمنت های در بازار وجود دارد به همین دلیل نیز انواع اباتمنت را در سه دسته معرفی می کنیم.

انواع اباتمنت

انواع اباتمنت به شرح زیر است:

  • انواع اباتمنت از نظر نحوه ی اتصال
  • انواع اباتمنت از نظر نحوه ی ساخت
  • انواع اباتمنت از نظر نوع جنس

انواع اباتمنت از نظر اتصال

همانطور که در بالا مشاهده کردید اباتمنت دارای انواع متفاوتی است که برخی از این تفاوت ها به دلیل نوع اتصال اباتمنت به روکش می باشد. در این قسمت باید گفت اباتمنت ها دارای سه نوع هستند که انواع به شرح زیر است:

اباتمنت پیچی: در این نوع، اباتمنت به وسیله یک پیچ به پروتز ایمپلنت متصل می شود.

اباتمنت چسبی: این اباتمنت دارای سطح صافی است که پروتز ایمپلنت به وسیله چسب به آن متصل می شود.

اباتمنت های اوردنچری:  این اتصال ها به شکل دکمه های می باشد که با فشار از جا در می آید و یا جا می رود.

انواع اباتمنت از نظر ساخت

اباتمنت ها به دو شکل ساخته می شوند. در حالت اول اباتمنت به شکل کاستوم و برای هر بیمار به صورت اختصاصی ساخته می شود. و در حالت دوم اباتمنت ها از قبل و توسط شرکت ها ساخته شده اند به این اباتمنت ها پیش ساخته نیز می گویند.

البته این نکته را نیز در نظر بگیرید که در برخی از موارد پایه ایمپلنت و اباتمنت به شکل یک تکه ساخته می شوند. از طرفی نیز در برخی از موارد اباتمنت ها دارای زاویه های مخصوصی هستند.

انواع اباتمنت از نظر متریال

همانگونه که برای ساخت پایه ایمپلنت ها از متریال های متفاوتی استفاده می شود در ساخت اباتمنت نیز از متریال های مختلفی استفاده می شود. دو مورد از متریال های محبوب در ساخت اباتمنت تیتانیوم و زیرکونیا می باشد.

روکش ایمپلنت

آخرین جزء از ایمپلنت دندان که در مراحل درمان نیز آخر است روکش ایمپلنت می باشد. روکش های ایمپلنت بر روی آباتمنت قرار می گیرند و ظاهری همانند دندان دارند. باید گفت روکش های ایمپلنت نیز دارای انواع متفاوتی هستند که در ادامه آنها را معرفی می کنیم.

روکش PFM

این روکش ترکیبی از فلز و سرامیک می باشد که بخش سرامیکی ظاهری همانند دندان را به شما ارائه می دهد . این روکش برای افرادی که دارای عقب رفتگی لثه می باشند مناسب نیست زیر قسمت زیرین روکش که فلز است نمایان می شود.

روکش زیرکونیا

زیرکونیا نوعی سرامیک می باشد که به دلیل پیشرفت علم ساخته شده است. این روکش از ترکیب اکسید آلومینیوم و اکسید زیرکونیوم ساخته شده به همین دلیل نیز زیرکونیا نام دارد. باید گفت ظاهر این روکش همانند دندان های شما می باشد و از طرفی نیز استحکام بسیار بالایی را ارئه می دهد.

بیشتر بخوانید » قیمت روکش ایمپلنت زیرکونیوم

اجزاء فرعی ایمپلنت دندان

در قسمت های بالایی سه قسمت اصلی ایمپلنت مورد بررسی قرار گرفت اما ایمپلنت دندان دارای قسمت های مختلفی است که هر کدام از این قسمت ها وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

اجزاء فرعی ایمپلنت دندان

در ادامه قصد داریم درباره اجزاء فرعی ایمپلنت دندان صحبت کنیم که برخی از آنها به شرح زیر می باشند:

  • آنالوگ
  • کانکشن
  • هیلینگ
  • کاور اسکرو
  • ایمپرشن کوپینگ

کانکشن ایمپلنت چیست؟

همانطور که در بالا گفته شد کانکشن ایمپلنت یکی از اجزاء فرعی این درمان می باشد که دارای انواع متفاوتی است. به صورت ساده می توان گفت کانکشن ایمپلنت باعث اتصال پایه ایمپلنت به اباتمنت می شود.

کانکشن های ایمپلنت دارای اهمیت بسیار زیادی می باشند زیرا فشار حاصل از جویدن مستقیم از آنها به فیکسچر انتقال پیدا می کند. به همین دلیل کانکشن ها باید استحکام بسیار بالایی را ارائه دهند.

انواع کانکشن ایمپلنت

طی سال هایی که ایمپلنت دندان به عنوان یک درمان برای بی دندانی ارائه شده بود معمولا از کانکشن External استفاده می شد. اما تحقیقات زیادی بر روی کانکشن ها شکل گرفت که باعث تولید کانکشن Internal شد. در ادامه به بررسی این کانکشن ها می پردازیم:

کانکشن External چیست؟

همانطور که از اسم این کانکشن مشخص می باشد اباتمنت و فیکسجر از خارج استخوان به یکدیگر متصل می شوند. این کانکشن در بیماران بسیار زیادی مورد استفاده قرار گرفته و دارای

تجربه بسیار بالایی است.

البته باید به یاد داشت که هر محصول دارای معایب مخصوص به خود است. از معایب کانکشن External می توان به شل شدن یا تغیر شکل آن اشاره کرد که این موارد به دلیل واردن شدن فشار در طول زمان می باشد.

کانکشن Internal چیست؟

باید گفت این کانکشن بر عکس کانکشن بالا عمل می کند. در حقیقت کانکشن Internal به گونه ای است که اباتمنت و فیکسچر از درون فیکسچر به یکدیگر متصل می شوند و قدمت آن کمتر از کانکشن External می باشد.

باید گفت کانکشن Internal به علت طراحی جدیدتر خود مزایای زیادی دارد ک مهم ترین آنها استحکام و مقاومت بالاتر آن نسبت به کانکشن External است.

ایمپرشن کوپینگ چیست؟

همانطور که در بالا مشاهده کردید یکی از بخش های اصلی ایمپلنت روکش های آن می باشد. باید گفت در مرحله قالب گیری روکش ایمپلنت از تجهیزات متفاوتی استفاده می شود که یکی از آنها ایمپرشن کوپینگ نام دارد.

ایمپرشن کوپینگ چیست؟

ایمپرشن گوپینگ وظیفه دارد مکان دقیق پایه ایمپلنت را در مرحله قالبگیری مشخص نماید. از طرفی ایمپرشن گوپینگ ها دارای دو نوع مختلف می باشند که در قالب گیری ها به روش های متفاوت مورد استفاده قرار می گیرند. دو نوع ایمپرشن کوپینگ به شرح زیر می باشد:

  • Transfer impression coping
  • pick up impression coping

کاور اسکرو

در قسمت های بالایی مشاهده کردید که پایه ایمپلنت یا همان فیکسچر توسط پزشک در استخوان فک شما قرار می گیرد. باید گفت بلافاصله پس از قرار دادن فیکسچر در استخوان فک محصولی به نام کاور اسکرو توسط پزشک بر روی پایه ایمپلنت بسته می شود.

در حقیقت کاور اسکرو وظیفه دارد که تا از ورود باکتری ها یا خون و بافت لثه به درون فیکسچر جلوگیری کند. نقش کاور اسکرو در این درمان مهم می باشد و معمولا در جعبه پایه ایمپلنت قرار دارد اما در برخی از موارد شما باید به صورت جداگانه آن را تهیه نمائید.

آنالوگ چیست؟

آنالوگ نام یکی دیگر از محصولاتی است که در قالب گیری ایمپلنت مورد استفاده قرار می گیرد. همانطور که در بالا مشاهده کردید ایمپرشن کوپینگ در قالب گیری محل دقیق پایه ایمپلنت را مشخص می کند و آنالوگ خود فیکسچر را شبیه سازی می کند.

در حقیقت و به صورت ساده می توان گفت آنالوگ فرایند ساخت روکش ایمپلنت را راحت تر می کند. از طرفی سایز آنالوگ و ایمپرشن کوپینگ باید با هم یکسان باشد.

هیلینگ

هیلینگ نام یکی دیگر از اجزاء فرعی ایمپلنت می باشد که در این درمان مورد استفاده قرار می گیرد. معمولی در درمان ایمپلنت پس از گذشت 4 الی 8 هفته بعد از جراحی ایمپلنت از این محصول استفاده می شود.

هیلینگ وظیفه دارد تا به صورت صحیح لثه شما را شکل دهد و باعث رشد لثه در اطراف ایمپلنت شود. باید گفت پزشک معالج کاور اسکرو را که در بالا گفته شد باز می کند و به جای آن هیلینگ را به پایه ایمپلنت متصل می کند.

ارتباط اجزاء ایمپلنت و درصد موفقیت درمان

شاید جالب باشد تا بدانید اجزاء اصلی و فرعی ایمپلنت می توانند به صورت مستقیم بر روی درصد موفقیت ایمپلنت دندان تاثیر بگذارند پس به شما پیشنهاد می کنیم تا به کلینیک های دندان پزشک معتبر مراجعه نمائید تا از اجزاء با کیفیتی در درمان شما استفاده شود.

برای مثال می توان گفت استفاده از پایه ایمپلنت های بی کیفیت یا بد ساخته شدن روکش های ایمپلنت می تواند باعث ایجاد عوارض مختلف شود که در نهایت درمان شما با شکست مواجه می شود پس بهتر است به کیفیت اجزاء ایمپلنت دقت ویژه ای نمائید.

اهمیت اجزاء ایمپلنت

در قسمت های بالایی اجزاء اصلی و فرعی ایمپلنت دندان را مورد بررسی قرار دادیم و وظیفه های آنها را بازگو کردیم. در کل می توان گفت: فارغ از فرعی یا اصلی بودن اجزاء ایمپلنت همه آنها دارای اهمیت هستند و تمام این اجزاء در کنار هم بهترین درمان برای بی دندانی را که ایمپلنت دندان است نام دارد را  ارائه می دهند.