برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

هیلینگ ایمپلنت

پیش از آنکه به هیلینگ ایمپلنت بپردازیم بهتر است کمی با این روش کاشت دندان و مزایای آن آشنا شوید. امروزه با وجود روش های نوین دندانپزشکی دیگر نیاز نیست نگران دندان های پوسیده خود و جای خالی آنها باشید. ایمپلنت یکی از همین روش هاست که شاید مصنوعی باشد اما ظاهری کاملا طبیعی دارد و کمتر کسی متوجه کاشت بودن آن می شود.

همچنین اگر از دندان هایتان به خوبی مراقبت و بهداشت دهان و دندان را رعایت کنید، تا سالیان سال می­توانید دندان های خود را حفظ کنید. بر خلاف تصور افراد، جویدن مواد غذایی با این دندان ها اصلا کار سختی نیست و لازم نیست پس از کاشت دندان نگران گوارش خود باشید. موادی که در این روش جراحی استفاده می­شوند سازگاری بالایی با فک و دهان افراد دارند و موجب بروز مشکل نمی­شوند.

ایمپلنت دندان مانند سایر جراحی های مربوط به این حوزه مراحلی دارد که یکی از مهمترین بخش های آن هیلینگ ایمپلنت است. در این مطلب، این مرحله مهم را به طور کامل معرفی خواهیم کرد.

هیلینگ ایمپلنت چیست؟

اگر ایمپلنت دندان انجام داده باشید، حتما نام هیلینگ ایمپلنت برایتان آشناست. هیلینگ، سیلندرهای گنبدی شکل فلزی است که اغلب از تیتانیوم ساخته و در بالای لثه قرار داده می­شود. در واقع هیلینگ به ایمپلنت متصل می­شود. دلیل انتخاب تیتانیوم، سازگار بودن آن با محیط بدن و عدم بروز آلرژی است اما گاهی از مواد دیگری مانند زیرکونیا و پلی اکسید متیلن نیز استفاده می­شود. در ادامه متوجه خواهید شد که اگر ایمپلنت به صورت دو مرحله ای انجام شود این قطعه پس از جراحی دوم و اگر کاشت دندان به صورت یک مرحله ای انجام شود پس از قرار دادن پایه، به استخوان بسته می­شود. با اینکه ابعاد این قطعه بسته به ضخامت لثه بیمار متفاوت است اما اغلب ارتفاع آن 2 الی 10 میلی متر است.

آشنایی با کاربرد هیلینگ ایمپلنت

هیلینگ ایمپلنت قطعا کاربردهای تاثیرگذاری دارد که در ایمپلنت دندان از آن استفاده می­شود. در این قسمت به مهمترین کاربردهای آن می­پردازیم.

هیلینگ، دشمن آلودگی هاست و از ورود گرد و غبار، باکتری و… به قسمت بالایی لثه جلوگیری می­کند. این کار باعث بهبود سریعتر لثه بیمار و حفظ سلامت آن می­شود.

آشنایی با کاربرد هیلینگ ایمپلنت
آشنایی با کاربرد هیلینگ ایمپلنت

از دیگر کاربردهای هیلینگ ایمپلنت می­توانیم به فرم دهی لثه به شکلی خاص اشاره کنیم. این اتفاق باعث شده که فرم روکش دندان از روی هیلینگ ساخته شود. همچنین این قطعه طوری به لثه فرم میدهد که شکل دندان ها کاملا طبیعی به نظر برسد و موجب زیبایی بیشتر دندان ها می­شود. علاوه بر این، هیلینگ مانع رشد لثه روی ایمپلنت می­شود.

هیلینگ ایمپلنت دندان بهترین مکان و موقعیت نهایی ایمپلنت را مشخص می­کند. با این تفاسیر وجود این قطعه برای پیش بردن صحیح و اصولی کاشت دندان ضروری است.

روش های قرارگیری هیلینگ ایمپلنت

جاگذاری هیلینگ ایمپلنت یا به صورت یک مرحله ای انجام می­شود و یا دو مرحله ای. در این قسمت هر دو روش را معرفی خواهیم کرد.

اگر دندانپزشک هم زمان با کاشت ایمپلنت، هیلینگ را هم جاگذاری کند، طبق روش یک مرحله ای عمل کرده است. در این روش، هیلینگ تا زمان بهبود ایمپلنت در سطح لثه قرار می­گیرد. هنگامی که ایمپلنت کاملا به فک جوش خورد، زمان برداشتن هیلینگ، جاگذاری اباتمنت و نصب تاج دندان است.

بیشتر بخوانید : اباتمنت

در روش دو مرحله ای همه چیز به یکباره انجام نمی­شود. ابتدا ایمپلنت در استخوان فک جاگذاری می­شود و سپس بنا بر نظر دندانپزشک، زمان معینی فرصت داده می­شود تا بافت لثه، ایمپلنت را پوشش دهد. پس از آن نوبت به مرحله دوم و جاگذاری هیلینگ ایمپلنت می­رسد. در این مرحله بافت لثه برش داده می­شود، هیلینگ جاگذاری می­شود و پس از چند هفته جای خود را به تاج دندان می­دهد.

عوامل موثر در بهبود بافت لثه

زمان بهبود بافت لثه پس از جاگذاری هیلینگ ایمپلنت برای همه افراد یکسان نیست. برای مثال این زمان برای افرادی که دخانیاتی مانند سیگار و قلیان مصرف می­کنند نسبت به افراد دیگر طولانی تر است. عوامل دیگری که بر زمان التیام بافت لثه تاثیر می­گذارند عبارتند از ابتلا به دیابت، تراکم استخوان فک، تعداد ایمپلنت های مورد استفاده، مهارت دندانپزشک و روش نصب هیلینگ.

افتادن هیلینگ ایمپلنت

همانطور که گفتیم هیلینگ ایمپلنت برای مراقبت از بافت لثه و حفظ زیبایی ایمپلنت ضروری است اما در مواردی ممکن است این مرحله با شکست مواجه شود و هیلینگ بیفتد. این اتفاق ناگوار دلایل متعددی می­تواند داشته باشد که در ادامه به مهمترین آنها اشاره می­کنیم. گاهی بعضی از بیماران شرایط به کارگیری روش یک مرحله ای را ندارند و بی توجهی به این موضوع می­تواند منجر به افتادن هیلینگ ایمپلنت شود.

افتادن هیلینگ ایمپلنت
افتادن هیلینگ ایمپلنت

اگر دندانپزشک تبحر کافی نداشته باشد یا از هیلینگ نامناسبی برای بیمار استفاده کند، احتمال افتادن هیلینگ را بالا می­برد. گاهی پیچ ایمپلنت به صورت صد در صدی به استخوان فک متصل نمی­شود و باعث افتادن هیلینگ می­شود. این اتفاق به دلیل بیماری های زمینه ای، کافی نبودن استخوان فک، شرایط خاص بیمار و بی توجهی به آن، عدم مراقبت از هیلینگ و عدم تعیین مکان دقیق ایمپلنت رخ می­دهد.

به هر دلیلی که هیلینگ ایمپلنت بیفتد منجر به خسارت مالی و اتلاف وقت می­شود و بیمار به کاشت مجدد ایمپلنت نیاز پیدا می­کند.

مراقبت های لازم پس از هیلینگ ایمپلنت

اگر نمی­خواهید پس از جاگذاری هیلینگ ایمپلنت دچار حادثه خاصی شوید و تحمل عوارض جدی را ندارید، مراقبت هایی که در ادامه به آنها می­پردازیم را جدی بگیرید. پس از جاگذاری هیلینگ حتما گاز استریل باید در محل مورد نظر قرار داده شود تا خونریزی بیمار قطع و ایمپلنت سر جای خود محکم شود. پس از جراحی از یک مسواک نرم برای شستن دندان هایتان استفاده کنید. آب نمک را فراموش نکنید و چندین مرتبه در روز آن را غرغره کنید. از کمپرس یخ برای تسکین درد و تورم استفاده کنید. تا مدتی از غذاهای سفت و تند پرهیز و به جای آنها غذاهای آبکی را به رژیم غذایی خود اضافه کنید.

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید یکی از مهمترین مراحل کاشت دندان، هیلینگ ایمپلنت است که جاگذاری صحیح آن در موقعیت دقیق ایمپلنت نقش ویژه ای دارد. در این مطلب سعی کردیم به طور کامل شما را با هیلینگ ایمپلنت، کاربردها، مراحل و مراقبت های پس از آن آشنا کنیم.