برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اباتمنت ایمپلنت دندان چیست؟

اگر تصمیم به انجام ایمپلنت دندان گرفته باشید حتما پیش از این جراحی درباره این روش تحقیق می­کنید. یکی از سوالاتی که در هنگام مطالعه این درمان برای شما پیش می­آید این است که اباتمنت چیست؟ چه کاربرد و انواعی دارد؟ شاید شما هم از آن دسته ای باشید که به هر دلیلی می­خواهید درباره کاشت ایمپلنت دندان اطلاعات بیشتری به دست بیاورید.

امروزه به جای روش های سنتی برای درمان خرابی دندان ها و پر کردن جای خالی آنها از روش های نوین دندانپزشکی مانند ایمپلنت دندان استفاده می­کنند. مسلما ترجیح شما هم به جای استفاده از پروتزهای ثابت و متحرک و مصنوعی، کاشت دندان است که بسیار طبیعی جلوه می­کند. یکی از اصلی ترین قسمت های ایمپلنت، اباتمنت است که در ادامه بیشتر با آن آشنا می­شوید.

بخش های اصلی ایمپلنت دندان

پیش از آنکه بدانید اباتمنت چیست لازم است با سه قسمت اصلی ایمپلنت دندان آشنا شوید. اولین بخش، پایه ایمپلنت است. در استخوان فک سوراخی ایجاد می­شود و این پایه در آن قرار می­گیرد. دومین بخش که بیشتر توجه ما در این مطلب روی این قسمت است، اباتمنت است. به طور خلاصه پس از اینکه بافت استخوانی بهبود یافت، این بخش روی پایه قرار و وظیفه نگه داشتن تاج دندان را به عهده می­گیرد. سومین بخش همان تاج دندان است که می­تواند بریج، روکش و یا دندان مصنوعی باشد. این بخش از هر کدام که تشکیل شده باشد عمل جویدن را انجام می­دهد. در ادامه شما را با دومین بخش ایمپلنت دندان یعنی اباتمنت بیشتر آشنا می­کنیم.

اباتمنت چیست و چه وظیفه ای دارد؟

برای اینکه تاج دندان بتواند روی پایه یا فیکسچر نصب شود به یک واسطه نیاز دارد. این واسطه همان اباتمنت است. با این تفاسیر اباتمنت دندان به عنوان یک تکیه گاه برای قرارگیری درست پروتز نقش دارد. برای اینکه با وظیفه اباتمنت به خوبی آشنا شوید و به راحتی در ذهنتان بماند بهتر است بدانید وظیفه این بخش، اتصال است و به همراه پروتز در ایمپلنت دندان نقش دارد.

انواع اباتمنت دندان

تا اینجا متوجه شدید که اباتمنت چیست و چه وظیفه ای دارد. این قسمت از نظر نحوه ساخت، جنس و نحوه اتصال به سه دسته کلی تقسیم بندی می­شود. هر یک از این بخش ها نیز به زیرگروه های دیگری تقسیم می شوند که در ادامه به آنها می­پردازیم.

انواع اباتمنت ایمپلنت
انواع اباتمنت ایمپلنت

انواع اباتمنت از نظر نحوه ساخت

حالا که به خوبی متوجه شدید اباتمنت چیست، بهتر است با انواع آن نیز آشنا شوید. از نظر نحوه ساخت، اباتمنت دندان به دو نوع پیش ساخته و سفارشی تقسیم می­شود. اباتمنت پیش ساخته که با نام استوک نیز شناخته می­شود همانطور که از اسمش مشخص است از قبل توسط متخصصین ساخته می­شود و به نوعی آماده است. اشتباه نکنید! بعضی فکر می­کنند چون این نوع اباتمنت ها به صورت پیش ساخته هستند پس لابد تنها در یک شکل و اندازه تولید می­شوند. متخصصین به صورت حرفه ای این قسمت را در اندازه و شکل های مختلف تولید می­کنند تا بیماران متفاوت بتوانند از آنها استفاده کنند. این نوع اباتمنت با استفاده از قالب فیکسچر لول ساخته می­شود. از مزایای این نوع می­توانیم به قیمت کمتر، استفاده آسان تر و زمان کمتر برای کاشت دندان اشاره کنیم.

نوع دیگر، اباتمنت سفارشی است. این نوع، پس از قالب گیری، برای یک بیمار به صورت اختصاصی در آزمایشگاه ساخته می­شود. شکل، اندازه و نوع موادی که استفاده می­شود به ساختار فک و شرایط بیمار بستگی دارد. برای مثال ممکن است سطح آن صاف یا ناصاف ساخته شود، سوراخی در آن تعبیه شود یا مواردی به آن اضافه یا کم شود که همگی به مشخصات دهان و فک بیمار بستگی دارد.

برای ساخت اباتمنت از هر کدام از شیوه های بالا استفاده شود، پس از آن قالب گیری انجام، تاج دندان ساخته و روی اباتمنت قرار می­گیرد.

انواع اباتمنت از نظر جنس

برای اینکه بهتر متوجه شوید اباتمنت چیست، لازم است با جنس آن نیز آشنا شوید. به طور کلی در ساخت این بخش از مواد گوناگونی مانند تیتانیوم، استیل ضد زنگ، زیرکونیا و حتی طلا استفاده می­شود.

در ایمپلنت دندان، اباتمنت تیتانیومی بیشتر از بقیه مواد کاربرد دارد که دلیل آن به خواص فوق العاده آلیاژهای آن برمی­گردد. یکی از مهمترین دلایل استفاده از تیتانیوم، سازگاری آن با بدن است که منجر به بروز حساسیت نمی­شود. تیتانیوم استحکام بالایی دارد و مهمتر از همه با هر نوع پروتز دندان قابل استفاده است.

اگر خواهان زیبایی بیشتر دندان های خود هستید، از اباتمنت زیرکونیومی استفاده کنید. در اکثر مواقع افرادی که از اباتمنت های فلزی استفاده کرده اند، از نمایان شدن سایه فلز استفاده شده و هماهنگ نبودن رنگ دندان ها ناراضی هستند. برای اینکه شما نیز مشکل این دسته از افراد را نداشته باشید می­توانید از اباتمنت زیرکونیومی استفاده کنید.

تیتانیوم و زیرکونیا در جراحی ایمپلنت دندان بیشتر مورد استفاده قرار می­گیرد اما همانطور که گفتیم آلیاژهای طلا، استیل ضد زنگ و… نیز کاربرد دارند.

از نظر نحوه اتصال

از نظر نحوه اتصال، اباتمنت به 3 دسته کلی تقسیم می­شود:

پیچ شونده: در این نوع همانطور که از نامش مشخص است روی پروتز سوراخ هایی قرار می­گیرد و اباتمنت به وسیله پیچ به روکش محکم می­شود.

سمان شونده: منظور از سمان همان چسب است پس این نوع اباتمنت سطحی صاف دارد و با چسب به تنه متصل می­شود.

اوردنچری: اگر ایمپلنت دندان بر روی یک دست دندان کامل انجام شده باشد، از این نوع استفاده می­شود. این اباتمنت ها با فشار در محل مورد نظر جا رفته و با فشار هم از جا در آورده می­شوند.

شاید برایتان سوال پیش بیاید که بر چه اساسی از انواع اباتمنت استفاده می­کنند؟ در هنگام انتخاب نوع باید به دو نکته مهم توجه کرد. اول اینکه از چه نوع پروتزی در این جراحی استفاده شده است؟ و نکته دوم اینکه روکش و اباتمنت چگونه به یکدیگر متصل شده اند؟

کلام آخر

از آنجایی که امروزه روش های کاشت دندان مانند ایمپلنت با استقبال زیادی مواجه شده است لازم دانستیم شما را با یکی از مهمترین اصطلاحات آن آشنا کنیم. در این مطلب به طور کامل درباره عناوینی مانند اباتمنت چیست، چه وظیفه ای دارد و انواع آن کدامند، صحبت کردیم.