برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

قالب گیری ایمپلنت دندان

پیش از آنکه به قالب گیری ایمپلنت دندان بپردازیم بهتر است با کاربرد این روش کاشت دندان آشنا شوید. تعداد دندان های پوسیده شما زیاد شده اند؟ دندان های خود را از دست داده اید و تحمل جای خالی آنها را ندارید؟ به دلیل ظاهر دندان هایتان از لبخند زدن خجالت می­کشید؟ ایمپلنت دندان را امتحان کنید. با وجود این روش نوین جراحی دیگر نیاز نیست نگران جای خالی دندان هایتان باشید. شما می­توانید دندان هایی مصنوعی اما با ظاهری کاملا طبیعی داشته باشید. یکی از مراحل این روش، قالب گیری ایمپلنت دندان است. این مرحله از این لحاظ اهمیت دارد که برای الگوبرداری صحیح و دقیق از ساختار فک و دندان لازم است. در این مطلب به صفر تا صد قالب گیری ایمپلنت دندان می­پردازیم.

قالب گیری ایمپلنت دندان چیست؟

در ایمپلنت دندان پیچ هایی استفاده می­شود که از تیتانیوم یا دیگر مواد ساخته شده اند. این پیچ ها وظیفه ریشه دندان را به عهده دارند و پروتزها به عنوان دندان روی آنها قرار می­گیرند. همانطور که گفتیم قالب گیری ایمپلنت دندان برای الگوبرداری از فک و دهان است تا این پروتزها به درستی ساخته شوند و با پیچ مطابقت داشته باشند. به عبارت دقیق تر قالب گیری ایمپلنت روشی برای کپی برداری لثه، فک و به طور کلی دهان می باشد. به طور کلی اگر پای پروتز در میان باشد، قالب گیری ایمپلنت حتما باید انجام شود. این مرحله برای تطابق ایمپلنت با قوس طبیعی دندان ها لازم است.

بیشتر بخوانید » قالب گیری روکش ایمپلنت

اهمیت قالب گیری ایمپلنت

همانطور که در قسمت های قبلی اشاره کردیم قالب گیری ایمپلنت دندان برای ساخت صحیح پروتز و انتقال دقیق ایمپلنت اهمیت زیادی دارد. این مرحله به دقت عمل در آزمایشگاه کمک می­کند و باعث می­شود روکش دندان در جای درست قرار بگیرد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت

قالب گیری ایمپلنت مانند دیگر بخش های ایمپلنت دندان شامل مراحلی است که 1 تا 8 دقیقه زمان می­برد و طول مدت آن به موادی که استفاده می­شود، بستگی دارد. در ادامه با مراحل این بخش جراحی آشنا می­شوید. اولین گام، انتخاب تری یا سینی قالب گیری است. منظور از تری، تکیه گاه هایی هستند که از فلز یا پلاستیک ساخته شده اند و مواد مورد نیاز روی آنها قرار می­گیرد. بر خلاف تصور اکثر افراد در انتخاب تری باید دقت کافی اعمال شود تا قوس دندانی بیمار تکیه گاهی مناسب داشته باشد.

مراحل قالب گیری ایمپلنت

دومین مرحله قالب گیری ایمپلنت دندان که نقش تاثیرگذاری در طول مدت این مرحله دارد، انتخاب مواد قالب گیری است. معمولا از ماده آلژینات برای قالب گیری استفاده می­شود. این ماده نه تنها به سرعت تنظیم می­شود بلکه موجب ناراحتی و درد زیادی برای بیماران حساس نمی­شود.

سومین مرحله قالب گیری، تهیه خمیر است. مانند هر خمیری که در صنایع مختلف تهیه می­شود، پودر مخصوص و مقداری آب در یک ظرف با هم مخلوط می­شوند و دندانپزشک با استفاده از کاردک آنقدر این دو ماده را مخلوط می­کند تا بافتی خامه ای شکل به دست آید. سپس خمیر درون سینی قالب گیری قرار داده می شود و به وسیله دندانپزشک در داخل دهان شما گذاشته می­شود.

آخرین مرحله قالب گیری ایمپلنت دندان، خارج کردن محتویاتی است که دندانپزشک داخل دهان شما قرار داده است. تنها چند دقیقه زمان می­برد تا این مواد خشک شوند و دندانپزشک آن را خارج کند. نتیجه در این مرحله مشخص می­شود زیرا شکل فک، دندان ها و لثه شما به خوبی روی آلژینات قرار می­گیرد. حالا به خوبی با مفهوم قالب گیری آشنا شده اید. منظور از قالب گیری، درآوردن قالب فک و لثه شما برای انجام صحیح و دقیق تر ایمپلنت است.

2 روش مرسوم قالب گیری ایمپلنت

به طور کلی از دو روش کلاسیک و دیجیتال برای قالب گیری ایمپلنت دندان استفاده می­شود که در این قسمت هر دو روش را به طور کامل توضیح می­دهیم.

روش کلاسیک همان شیوه ای است که در قسمت قبلی مراحل آن را توضیح دادیم و همچنان به عنوان متداول ترین روش از آن یاد می­شود. همانطور که متوجه شدید در این روش از تری مطابق با قوس دندانی به همراه خمیر مخصوص استفاده می­شود. گفتیم که در این روش به طور معمول ماده ای به نام آلژینات کاربرد دارد که سرعت سفت شدن آن بالاست. گاهی از مواد سیلیکونی نیز استفاده می­شود که دقیق تر اما گران قیمت تر و کندتر هستند. در قالب گیری کلاسیک از تکنیک تری باز یا تری بسته استفاده می­شود که به شرایط ایمپلنت های کاشته شده بستگی دارد. قالب گیری تری باز برای مواقعی است که ایمپلنت ها شکلی موازی ندارند. قالب گیری تری بسته برای شرایطی است که ایمپلنت ها به طور موازی کاشته شده اند و یا استفاده از تکنیک تری باز، بسته به شرایط بیمار دشوار است.

در قالب گیری دیجیتالی که هنوز در ایران جا نیفتاده از اسکنر داخل دهانی برای به دست آوردن یک تصویر سه بعدی استفاده می­کنند. در این روش از طریق دیجیتالی کردن آناتومی دهان، مدل ساخته می­شود. از مزایای این روش می­توانیم به ارتباط کمتر با بیمار و در نتیجه عدم احساس تهوع و خفگی و زمان کوتاه تر اشاره کنیم.

مشکلات ناشی از قالب گیری

با اینکه قالب گیری دندان مرحله ای بدون درد و ناراحتی است اما عده ای از بیماران به دلیل حساسیت بالا ممکن است در این مرحله دچار مشکلاتی مانند حالت تهوع و یا احساس خفگی شوند. دلیل این موضوع می­تواند طعم خاک مانند موادی که در قالب گیری استفاده می­شود باشد. هیچ افزودنی به آلژینات یا دیگر مواد اضافه نمی­شود و خمیر مورد استفاده می­تواند برای عده ای موجب ناراحتی شود. با این حال، این موضوع مشکل چندان بزرگی نیست و بعد از قالب گیری با چند بار آبکشی می­توانید از طعم آن خمیر راحت شوید.

کلام آخر

برای اینکه دندان های ایمپلنت مطابق با فک و لثه شما ساخته شوند و ظاهری طبیعی داشته باشند، نیاز است که دندانپزشک با شکل فک، لثه و دندان ها آشنا باشد. برای این آشنایی، قالب گیری ایمپلنت دندان چه به روش کلاسیک و چه به روش دیجیتالی لازم است. در این مطلب سعی کردیم شما را با این مرحله از کاشت ایمپلنت دندان به طور کامل آشنا کنیم.