برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تعویض ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان درمانی برای بی دندانی می باشد که دارای درصد موفقیت بسیار بالایی است اما در برخی موارد این درمان نیز با شکست مواجه می شود. در این شرایط راهکارهای متفاوتی وجود دارد که پزشک معالج می تواند نسبت به شرایط شما یکی از آنها را انتخاب نماید. ما در این مقاله قصد داریم یکی از این راهکار ها را که تعویض ایمپلنت دندان نام دارد را مورد بررسی قرار دهیم.

پایه ایمپلنت نام محصولی است که در این درمان مورد استفاده قرار می گیرد و توسط دکتر متخصص در درون استخوان فک قرار داده می شود که پس از مدتی با آن جوش می خورد و نقش کلیدی در این درمان دارد. تعویض ایمپلنت دندان به معنی خارج کردن پایه ایمپلنت از استخوان فک و بارگزاری دوبار آن می باشد.

آیا ایمپلنت قابل تعویض است؟

در برخی از شرایط هر چند نادر شما مجبور هستید که تعویض ایمپلنت را انجام دهید و در جواب سوال بالا باید گفت بله ایمپلنت های دندانی قابل تعویض می باشند. تعویض ایمپلنت به معنی شکست درمان می باشد که می تواند دلایل متفاوتی را دارا باشد که برخی از آنها به شرح زیر می باشد:

  • التهاب و عفونت
  • استفاده از دخانیات
  • عدم مراقبت صحیح
  • بیماری های زمینه ای
  • حساسیت به ایمپلنت دندان
  • استفاده از برند های بی کیفیت
  • انتخاب پزشک بدون تخصص یا کم تجربه

جلوگیری از تعویض ایمپلنت دندان

در بالا مواردی که ممکن است باعث شکست این درمان شوند و در نتیجه شما باید ایمپلنت خود را تعویض کنید به صورت خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. اما شما می توانید با استفاده از راه کار هایی که در ادامه توضیح می دهیم از بروز برخی از این موارد جلوگیری نمائید.

انتخاب پزشک متخصص

مهم ترین نکته در این درمان انتخاب پزشک متخصص می باشد زیرا  می تواند بر روند این درمان به صورت مستقیم تاثیر بگذارد. باید گفت در صورتی که در این درمان از پزشک غیر متخصص یا کم تجربه استفاده نمائید درصد شکست درمان و احتمال تعویض ایمپلنت افزایش می یابد.

شما می تواند با انتخاب پزشک متخصص و با تجربه درصد موفقیت درمان خود را افزایش دهید و به همین دلیل از تعویض ایمپلنت جلوگیری نمائید.

بیشتر بخوانید » بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

مراقبت صحیح از ایمپلنت

همانطور که می دانید هر درمان دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشد که شما باید آنها را رعایت فرمائید. ایمپلنت دندان نیز دارای مراقبت های مخصوص به خود می باشد که به دو دسته ی مراقبت های بعد از جراحی ایمپلنت و مراقبت های دائمی تقسیم می شود.

مراقبت صحیح از ایمپلنت

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض این درمان است که دلایل مختلفی دارد و می تواند در نهایت باعث تحلیل استخوان و شکست درمان شود. یکی از راه های درمانی این عارضه تعویض ایمپلنت می باشد.

باید گفت شایع ترین دلیل عفونت ایمپلنت عدم رعایت مراقبت های بعد از ایمپلنت و عدم رعایت بهداشت دهان و دندان ها است. پس شما می توانید با رعایت مراقبت های ایمپلنت احتمال تعویض ایمپلنت دندان را کاهش دهید.

ترک عادت های مضر

همه ما دارای عادت های مختلفی هستیم که برخی از این عادت ها برای ایمپلنت دندان مضر می باشند و می توانند در نهایت منجر به تعویض ایمپلنت دندان شوند. عادت های مضر ک باعث تعویض ایمپلنت دندان می شوند به شرح زیر است.

مصرف دخانیات: مصرف دخانیات می تواند احتمال ابتلا به عفونت ایمپلنت را افزایش دهد.

مصرف الکل: مصرف الکل می تواند باعث عارضه های زیادی شود و از طرفی نیز باعث تحلیل استخوان می شود.

دندان قروچه: به صورت کلی نباید به ایمپلنت های دندانی فشار بسیار زیادی وارد شود مخصوصا بعد از جراحی ایمپلنت.

تست حساسیت به تیتانیوم

برخی از افراد دارای حساسیت به فلز می باشند که این مورد بسیار نادر است. این افراد نباید از ایمپلنت های تیتانیومی استفاده نمایند زیرا این ایمپلنت ها باعث می شوند که درمان شما با شکست مواجه شود. اگر نمی دانید که دارای این حساسیت هستید یا به آن شک دارید می توانید با برخی از ازمایشات از این موضوع آگاه شوید.

اگر شما دارای حساسیت به فلز می باشید و قصد استفاده از ایمپلنت دندان را دارید نگران نباشید زیرا با پیشرفت علم شما می توانید از ایمپلنت های سرامیکی استفاده نمائید که در ساخت آنها از هیچ فلزی استفاده نشده است.

استفاده از برند های با کیفیت ایمپلنت

ایمپلنت دندان بهترین درمان برای بی دندانی می باشد که دارای مزایای بسیار زیادی است. مزایای این درمان باعث شده تا محبوبیت آن بسیار بالا باشد و بیماران زیادی قصد استفاده از این درمان را داشته باشند. محبوبیت بالای این درمان توانسته است توجه برند های مختلفی را از سرتاسر دنیا به خود جلب کند و آنها را وارد صنعت تولید ایمپلنت نماید.

باید گفت کیفیت برخی از این برند ها پایین می باشد و از طرفی کیفیت ایمپلنت می تواند به صورت مستقیم بر موفقیت درمان تاثیر بگذارد. بر اساس این گفته ها می توان نتیجه گرفت اگر از ایمپلنت های بی کیفیت در درمان خود استفاده نمائید احتمال تعویض ایمپلنت و شکست درمان بالا می رود.

علائم تعویض ایمپلنت دندان

دانستن علائم تعویض ایمپلنت بسیار مهم است زیرا شما با دانستن آنها می توانید بفهمید که کی باید اقدام به خارج کردن و تعویض ایمپلنت نمائید. البته برخی از این علائم فقط توسط پزشک قابل درک می باشند که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

عفونت ایمپلنت التهاب یا درد

همانطور که گفته شد عفونت ایمپلنت یکی از عوارض این درمان می باشد که دارای راه های درمانی متفاوتی است. اگر هیچ کدام از راه های درمانیی که برای عفونت ایمپلنت وجود دارد پاسخگو نبود پزشک معالج ایمپلنت را خارج می کند.

باید گفت احساس تب و لرز از علائم عفونت ایمپلنت می باشد از طرفی نیز در شرایط درد یا التهاب که قابل کنترل نباشد پزشک معالج اقدام به خارج کردن ایمپلنت می کند.

تحلیل استخوان یا عدم جوش خوردن ایمپلنت

تحلیل استخوان شدید که قابل کنترل نباشد یا جوش نخوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک یکی دیگر از مواردی می باشد که باید در آن ایمپلنت دندان خارج شود. می توان گفت لق بودن ایمپلنت دندان از علائم این عوارض می باشد.

بیشتر بخوانید » لق شدن ایمپلنت دندان

تحلیل استخوان یا عدم جوش خوردن ایمپلنت

ایجاد حساسیت

به طور کلی ایمپلنت ها به دلیل استفاده از تیتانیوم با بدن انسان دارای سازگاری بالایی هستد و بدن به انها حساسیت نشان نخواهد داد ولی در بعضی مواقع بدن نسبت به ایمپلنت داری واکنش های آلرژیک شده و باعث ایجاد حساسیت خواهد شد.

شکستن یا ایجاد ترک در پایه ایمپلنت

در برخی از موارد پایه ایمپلنت در استخوان شما دچار شکستگی می شود که می تواند به علت کاشت نا صحیح توسط پزشک یا دلایل مختلف دیگر باشد. از علائم این مورد می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • درد شدید
  • فرورفتگی لثه
  • مشکل در جویدن
  • لق شدن ایمپلنت
  • متورم شدن لثه ها
  • احساس ناراحتی

پس از کاشت ایمپلنت دندان در استخوان فک احساس ناراحتی تا حدودی عادی است اما این احساس باید بعد از مدتی برای شما عادی شود. اگر احساس ناراحتی شما از ایمپلنت دندان بعد از مدتی رفع نشود باید آن را از استخوان فک خارج کرد.

مراحل تعویض ایمپلنت دندان

تعویض ایمپلنت دندان نیز نوعی درمان به حساب می آید که دارای مراحل مخصوص به خود است. باید گفت تعویض ایمپلنت دندان دارای مراحلی بسیار حساس است که باید با دقت و توسط دکتر متخصص انجام شود. تعویض ایمپلنت دندان دارای دو مرحله می باشد که به شرح زیر هستند و در ادامه هر کدام از آنها را بررسی می کنیم.

خارج کردن پایه ایمپلنت

ابتدا شما تحت بی حسی قرار می گیرید تا در مراحل خارج کردن ایمپلنت دردی را احساس نکنید. سپس پزشک معالج تاج دندان شما را خارج می کند و به این وسیله به پایه ایمپلنت دسترسی پیدا می کند.

پس از طی شدن مراحل بالا احتمال اتفاق افتادن دو رویداد وجود دارد. در حالت اول پایه ایمپلنت با استخوان فک شما جوش نخورده است که پزشک به راحتی با استفاده از آچار مخصوص آن را خارج می کند. درحالت دوم اگر پایه ایمپلنت با استخوان فک جوش خورده باشد به احتمال زیاد پزشک معالج برای خراج کردن پایه ایمپلنت نیاز به برش بخشی از استخوان خواهد داشت.

تعویض ایمپلنت دندان

پس از خارج کردن پایه ایمپلنت پزشک معالج با معاینه شما تصمیم می گیرد که از چه راهی ایمپلنت دندان را تعویض کند. باید گفت نسبت به شرایط بیمار می توان در زمان های متفاوت ایمپلنت دندان را تعویض کرد که به بررسی آنها می پردازیم.

تعویض ایمپلنت فوری

در این روش پزشک معالج پس از خارج کردن پایه ایمپلنت و معاینه بیمار تصمیم می گیرد که بلافاصله پایه ایمپلنت دیگری را جایگزین نماید. البته به یاد داشته باشید که بیمار در این روش باید دارای تراکم مناسب استخوان باشد از طرفی نیز محل ایمپلنت باید عاری از عفونت باشد.

تعویض ایمپلنت و درمان های جانبی

برخی از بیماران پس از خارج شدن پایه ایمپلنت نیازمند درمان های جانبی مخصوصی مانند پیوند استخوان می باشند که این درمان ها دارای طول درمان مخصوص به خود هستند. در این مدت بیماران نمی توانند از ایمپلنت دندان استفاده نمایند.

تعویض ایمپلنت و درمان های جانبی

تعویض ایمپلنت با گذشت زمان

در این شرایط پزشک معالج با معاینه بیمار تصمیم می گیرد که برای تعویض ایمپلنت مقداری دست نگه دارد. معمولا این زمان 2 ماه می باشد که در این مدت شما باید نکات بهداشتی را به خوبی رعایت فرمائید تا روند بهبودی به خوبی پیشرفت نماید.

مراقبت های تعویض ایمپلنت

همانطور که در بالا دید تعویض ایمپلنت دندان به سه شکل: فوری، با درمان جانبی و پس از گذشت مدتی انجام می شود. که در شکل فوری و با درمان های جانبی شما باید مراقبت های مخصوص ایمپلنت دندان را انجام دهید که در این باره بهتر است با پزشک خود مشورت نمائید.

اما در تعویض ایمپلنت دندان با گذشت مدت زمانی کوتاه باید مواردی را به خوبی رعایت فرمائید که مهم ترین آنها رعایت بهداشت دهان و دندان ها می باشد از طرفی نیز توجه داشته باشید که در این زمان از دخانیات و الکل استفاده نکنید تا فرایند بهبودی شما مختل نشود. در کل برخی از مراقبت های تعویض ایمپلنت به شرح زیر است:

  • از خوابیدن بر روی محل جراحی بپرهیزید.
  • برای خوردن آب و مایعات از نی استفاده نمائید.
  • تا بر طرف شدن بی حسی از مصرف مواد غذایی بپرهیزید.
  • شما می توانید از مسکن هایی که پزشک تجویز کرده است استفاده نمائید.
  • از مواد غذایی سفت استفاده نکنید به جای آن می توانید از مواد غذایی نرم و آبکی استفاده نمائید.

عوارض تعویض ایمپلنت دندان

همانطور که می دانید هر درمان دارای عوارض مخصوص به خود می باشد که تعویض ایمپلنت نیز از این قاعده خارج نمی باشد. باید گفت عوارض تعویض ایمپلنت دندان بیشتر شبیه به کشیدن دندان می باشد که برخی از آنها به شرح زیر است:

  • مقداری درد
  • تورم محل جراحی
  • تا 48 ساعت خونریزی خفیف

توجه داشته باشید که فرایند تعویض ایمپلنت دردناک نمی باشد زیرا با بی حسی انجام می شود و درد بعد از درمان نیز می توانید با استفاده کردن از مسکن ها کنترل نمائید. البته به یاد داشته باشید که درد باید تا 4 الی 7 روز از بین برود و خونریزی تا 48 ساعت پس از تعویض ایمپلنت در غیر اینصورت حتما به پزشک خود مراجعه نمائید.