برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

لق شدن ایمپلنت

ایمپلنت دندان به عنوان بهترین درمان برای بی دندانی شناخته می شود که درصد موفقیت آن  بسیار بالا است. اما در برخی از موارد این درمان با شکست مواجه می شود که یکی از دلایل آن لق شدن ایمپلنت می باشد. در این مقاله قصد داریم به صورت کامل به بررسی لق شدن ایمپلنت دندان بپردازیم.

لق شدن ایمپلنت چیست؟

ایمپلنت های دندان به صورت مستقیم در استخوان فک شما قرار می گیرند و باید در جای خود محکم باشند. در واقع شل شدن ایمپلنت را می توان یکی از شایع ترین مواردی نامید که در افراد پس از ایمپلنت دندان دیده می شود.

لقی در دندان را با ایمپلنت مقایسه نکنید!

به یاد داشته باشید که لق شدن ایمپلنت را نباید با لق شدن دندان ها مقایسه کرد زیرا دندان ها به علت اتصال به بافت نرم و انعطاف پذیر ممکن است تا حد بسیار کمی حرکت داشته باشند اما لق بودن در ایمپلنت ها دندانی نشانه خطرناکی به حساب می آید و باید آن را جدی گرفت.

اولین اقدام بعد از لق شدن ایمپلنت

اگر متوجه شده اید که ایمپلنت شما لق شده است هرگز آن را با زبان یا با هر چیز دیگری تکان ندهید. زیرا این کار باعث می شود تا ایمپلنت های شما از جای خود خارج شوند که این موضوع بسیار خطرناک است و می توان آن را یک مورد اورژانسی نامید.

علت های لق شدن ایمپلنت

لق شدن ایمپلنت دندان می تواند به علت های متفاوتی اتفاق بی افتد که یکی از نشانه های شکست این درمان می باشد. به همین دلیل بهتر است علت های این اتفاق را بدانید تا بتوانید از آن جلوگیری نمائید.

وارد شدن فشار زیاد به ایمپلنت

همانطور که می دانید در این درمان پایه ایمپلنت ها در استخوان فک شما قرار می گیرند و بعد از مدتی با آن جوش می خورند.  باید گفت اگر قبل از جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک به آنها فشار زیادی وارد شود ایمپلنت های شما لق می شوند.

در برخی از شرایط پایه ایمپلنت ها بیرون از لثه شما قرار داده می شوند یا برخی از افراد دارای عادت های مانند دندان قروچه هستند. می توان گفت معمولا در این موارد به پایه ایمپلنت ها فشار بسیار زیادی وارد می شود که در نتیجه آن پایه ایمپلنت ها لق می شوند.

عفونت ایمپلنت

عفونت ایمپلنت یکی از عوارض این درمان می باشد که معمول بعد از گذشت سال ها یا ماه اتفاق می افتد. باید گفت عفونت ایمپلنت می تواند باعث تحلیل استخوان شود که در نتیجه آن ایمپلنت های شما لق می شود.

عفوت ایمپلنت دندان دلایل متفاوتی دارد که شایع ترین آنها عدم رعایت بهداشت دهان دندان می باشد. به شما پیشنهاد می کنیم قبل از انجام ایمپلنت دندان درباره عفنوت های آن تحقیقات کاملی را انجام دهید.

عدم اتصال استخوان و ایمپلنت

یکی از مراحل مهم این درمان جوش خوردن پایه ایمپلنت با استخوان فک می باشد که این روند معمولا3 الی 6 ماه طول می کشد. در برخی از موارد پایه ایمپلنت به خوبی با استخوان فک شما جوش نمی خورد به همین دلیل نیز ایمپلنت شما لق می شود.

عدم اتصال استخوان و ایمپلنت

پروتز و لق شدن ایمپلنت

پروتزهای ایمپلنت به واسطه اباتمنت به پایه ایمپلنت متصل می شوند و فشار های حاصل از جویدن را به آن منتقل می کنند. اگر پروتز های دندانی شما به خوبی ساخته نشده باشند، فشار زیادی به پایه های ایمپلنت شما وارد می شود که در نتیجه  ایمپلنت ها لق می شوند.

جلوگیری از لق شدن ایمپلنت

در بالا علت های لق شدن ایمپلنت مورد بررسی قرار گرفت اما شما می توانید با رعایت کردن برخی از موارد تا حدی از لق شدن ایمپلنت پیشگیری نمائید.

انتخاب پزشک متخصص

یکی از مواردی که در این درمان بسیار مهم می باشد انتخاب پزشک متخصص است. پزشک متخصص می تواند بر روند ایمپلنت به صورت مستقیم تاثیر بگذارد از طرفی برخی از دلایل لق شدن ایمپلنت به علت تجربه یا تخصص پایین پزشک می باشد که این موارد به شرح زیر هستند:

کاشت نادرست پایه ایمپلنت: پایه ایمپلنت ها باید به صورت دقیق در استخوان فک شما قرار بگیرند در غیر اینصورت به آنها فشار زیادی وارد می شود که این موضوع می تواند باعث لق شدن ایمپلنت و بروز مشکلات جدی شود.

ساخت نادرست پروتز ایمپلنت: همانگونه که در بالا مشاهد کردید پروتز های بی کیفیت و بد ساخت می توانند باعث لق شدن ایمپلنت ها شوند. به همین دلیل به شما پیشنهاد می کنیم تا ساخت پروتز های ایمپلنت خود را به متخصص پروتز بسپارید.

بیشتر بخوانید » بهترین متخصص ایمپلنت دندان در تهران

جلوگیری از عفونت ایمپلنت

بروز عفونت ایمپلنت می تواند دلایل مختلفی داشته باشد اما همانگونه که در بالا گفته شد شایع ترین دلیل آن عدم رعایت بهداشت دهان و دندان است. پس شما می توانید با استفاده از مسواک، نخ دندان و دهانشویه های مخصوص ایمپلنت، درصد بروز عفونت ایمپلنت را کاهش دهید.

البته به یاد داشته باشید که مصرف دخانیات و مشروبات الکلی می تواند باعث عفونت ایمپلنت شود پس بهتر است قبل از انجام ایمپلنت مصرف آنها را ترک کنید.

جوش خوردن ایمپلنت به استخوان

باید گفت رشد استخوان به دور ایمپلنت را جوش خوردن ایمپلنت با استخوان می گویند که فرایند های متفاوتی بر روی آن اثر می گذارد. اما شما می تواند با رعایت و مصرف برخی از موارد روند جوش خوردن ایمپلنت و استخوان را سرعت ببخشید و آن را بهبود دهید.

جوش خوردن ایمپلنت به استخوان

این موارد به شرح زیر هستند:

  • مصرف کلسیم
  • مصرف کالری
  • مصرف پروتئین

درمان لق شدن ایمپلنت

اگر شما دچار لق شدن ایمپلنت شدید باید سریعا به پزشک خود مراجعه نمائید تا تحت درمان های مختلف قرار بگیرید. فقط توجه داشته باشید که تا زمان مراجعه به پزشک از تکان خوردن یا تکان دادن ایمپلنت لق جلوگیری نمائید.

در برخی از موارد ممکن است لقی ایمپلنت با درد همراه باشد در این صورت شما می توانید مقداری یخ را در درون حوله قرار دهید و بر روی پوست خود بگذارید. این کار باعث می شود تا التهاب شما کاهش پیدا کند.

مراجعه به پزشک و درمان لقی ایمپلنت

باید گفت تنها راه درمان لقی ایمپلنت مراجعه به پزشک می باشد. پزشک با انجام معاینات دقیق می تواند علت لقی ایمپلنت شما را تشخیص دهد و برای درمان آن اقدام کند. باید گفت درمان های معمول برای لقی ایمپلنت به شرح زیر می باشد:

  • در صورتی که لقی مربوط به تاج دندان باشد پزشک معالج آن را سفت می کند.
  • خارج کردن پایه ایمپلنت از استخوان فک و تعویض آن پس از درمان و بهبود بافت ها
  • درصورت آسیب دیدگی قطعات، پزشک معالج آنها را تعویض می کند.

هرگز به لقی ایمپلنت بی توجی نکنید

در بالا لق شدن ایمپلنت به صورت کامل مورد بررسی قرار گرفت اما در برخی از موارد لقی ایمپلنت دارای درد نمی باشد و افراد به آن بی توجهی می کنند. در این شرایط برای شما مشکلات جدیی پیش می آید.

همراه شدن لقی ایمپلنت با مشکلات جدی می تواند علائم مختلفی داشته باشد که شما باید آنها را بدانید. به همین دلیل ما در این قسمت آنها را به شما معرفی می کنیم تا در صورت بروز به آنها توجه ویژه ای داشته باشید و سریعا به پزشک مراجعه نمائید.

  • احساس ناراحتی در اطرف ایمپلنت
  • خونریزی لثه در اطراف ایمپلنت
  • بروز عفونت در محل ایمپلنت شده