برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

ایمپلنت دندان و ام آر آی

تطابق ایمپلنت دندان و ام آر آی به عوامل گوناگونی وابسته است یکی از این عوامل نوع فلز به کار رفته می باشد که بهتر است زیست سازگار باشد

جایگذاری دندان از بین رفته به وسیله روش ایمپلنت می تواند برای بیماران تداعی کننده ی زندگی راحت و بدون نگرانی گذشته آنها باشد. در این بین وجود فواید فراوان این روش درمانی گاها برای بیماران سوالاتی تکمیلی را نیز ایجاد می نماید. متخصصان موظف هستند تا قبل از اعمال روش درمانی مورد نظر به تمامی ابهامات بیماران به طور دقیق پاسخگو باشند. یکی از نگرانی های رایج در بحث کاشت دندان به روش ایمپلنت امکان استفاده از دستگاه های تشخیصی پزشکی مانند ام ار ای می باشد.

بسیاری از بیماران این سوال را مطرح می کنند که آیا می توان بعد از کاشت ایمپلنت از دستگاه مغناطیسی ام آر آی استفاده نمود. در این مقاله سعی داریم تا شما عزیزان را به ارتباط بین ایمپلنت دندان و ام آر آی تا حدودی آشنا نماییم. در نتیجه اندکی از نگرانی های رایج شما دوستان را در رابطه با ایمپلنت دندان و ام آر آی مرتفع نماییم.

معرفی کلی دستگاه ام آر آی و بایدها و نبایدهای این دستگاه تشخیصی

ساختار تشکیل دهنده دستگاه ام آر آی بر اساس وجود آهنربای قوی و به کارگیری امواج رادیویی در این دستگاه می باشد. عدم استفاده از اشعه های خطرناک در این دستگاه و دقت بالای آن در تشخیص بیماری از دلایل اساسی کاربرد فراوان آن است. اسکنر موجود در دستگاه ام آر آی یک تونل بزرگ می باشد. در این تونل با تاباندن امواج رادیویی به ساختار بدن امکان بررسی شرایط بدن از هر زاویه ای را به پزشک متخصص می دهند. این وسیله به متخصصان این امکان را می دهد تا جزییات فراوانی را در بدن انسان با دقت بالایی بررسی نمایند.

همین امر سبب شده است تا ام آر آی به یکی از روش های تشخیصی متداول در درمان بیماری ها تبدیل شود. در زمان مراجعه بیمار برای استفاده از دستگاه ام آر آی نیاز است تا کارشناسان را از شرایط غیر طبیعی در بدن خود آگاه نمایند. این شرایط شامل مواردی مانند بارداری ، وجود پروتز و فلز در بدن، سابقه بیماری مزمنی مانند دیابت و یا کاشت حلزون شنوایی می باشد. در ادامه قصد داریم تا برای شما عزیزان تشریح نماییم که آیا می توان در زمان کاشت ایمپلنت از دستگاه ام آر آی استفاده نمود. تطابق ایمپلنت دندان و ام آر آی یکی از مهمترین نگرانی های بیماران در زمان کاشت دندان می باشد.

آیا ایمپلنت دندان و ام آر آی تداخل ساختاری با هم دارند

در متن به این موضوع اشاره نمودیم که دستگاه ام آر آی در واقع یک آهنربای بزرگ می باشد که با کمک نیروی مغناطیس فرایندهای جاری در بدن انسان را ثبت و ضبط می نماید. وجود این ساختار در دستگاه ام آر آی سبب شده است تا کارشناسان این دستگاه ها از بیماران بخواهند تا قبل از حضور در این دستگاه تمامی وسایل فلزی خود را به طور کامل از بدنشان خارج نمایند.

آیا ایمپلنت دندان و ام آر آی تداخل ساختاری با هم دارند

قدرت مغناطیسی بالای این دستگاه می تواند شرایطی را ایجاد نماید که اجسام فلزی کاشته شده در بدن بیمار کاملا جذب دستگاه شود. در نتیجه این امر قبل از حضور در این دستگاه متخصص سوابق بیماران را به طور کامل بررسی می نماید. آنها از عدم وجود وسایل خاص مانند جواهرات کاشته شده در بدن، دستگاه ضربان ساز قلب و یا حلزون شنوایی اطمینان کسب می نمایند و سپس مراحل کاربردی دستگاه را مدیریت می نمایند.

بررسی امکان استفاده از دستگاه ام آر آی در صورت وجود کاشت دندان به روش ایمپلنت

یکی از مهمترین مواردی که بیماران در زمان انجام عمل ایمپلنت باید به آن توجه داشته باشند نوع آلیاژ  به کار رفته در پایه های کاشته شده در استخوان فک بیمار می باشد. در واقع دستگاه ام آر آی می تواند با ایجاد میدان مغناطیسی متفاوت در داخل دستگاه اسکنر ساختار برخی از آلیاژهای موجود در دهان بیمار را تغییر دهد. همین امر نیز می تواند سبب مشکلات فراوانی برای بیماران گردد. اما در این بین برخی از فلزات نیز دارای ساختاری زیست سازگار می باشند که وجود آنها در دستگاه ام آر آی برای بیمار مشکلی را ایجاد نمی نماید.

به طور معمول در فرایند ایمپلنت دندان ها از آلیاژهایی با زیست سازگاری بالا مانند فلز تیتانیوم استفاده می شود. این فلز در شرایط خاص مانند حضور در دستگاه های ام آر آی نیز ساختار کلی خود را از دست نمی دهند. البته بهتر است تا بیماران باز هم در شرایطی که عمل ایمپلنت را انجام می دهند دقیقا از متخصص دندانپزشک در رابطه با آلیاژ به کار رفته در پایه های ایمپلنت سوال نمایند. ایمپلنت دندان و ام ار ای به دلیل وجود فلزی مانند تیتانیوم با هم تداخل ساختاری ندارند. اما در زمان تشخیص در صورت عدم آگاهی پزشک از حضور ایمپلنت می تواند بر تشخیص نهایی متخصص اثر سوئی داشته باشد. در نتیجه ایجاد آگاهی برای کارشناس دستگاه ام آر آی از حضور ایمپلنت در دهان آنها از وظایف اصلی بیماران می باشد.

بررسی برخی مشکلات در زمان انجام این فرایند تشخیصی

به خاطر داشته باشید برخی فلزات مانند آهن، کبالت، نیکل و حتی آلیاژهای حاوی این فلزات می تواند در دستگاه ام آر آی جذب شود. در نتیجه این فلزات می توانند تحت تاثیر ناشی از مغناطیس دستگاه ام آر آی با سرعت بالایی حرکت نمایند. در نتیجه قبل از حضور در دستگاه ایمپلنت حتما از ساختار فلز موجود در دهان خود آگاه باشید. توجه به این موارد در زمان ایمپلنت دندان و ام آر آی برای بیماران ضروری می باشد.