برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت

آیا گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت رایج است؟! برخی از افراد بر این باورند که درد‌هایی مانند گوش درد و گلو درد پس از انجام ایمپلنت رایج می‌باشند. برای پی بردن به اصالت این امر، می‌توانید به تحقیقات ارائه شده در این زمینه توجه کنید. با این روش قطعا به این امر مهم پی می‌برید که آیا انجام عمل ایمپلنت می‌تواند تاثیری بر روی گوش درد و گلودرد شما داشته باشد یا خیر؟ در برخی از موارد می‌توان شاهد تاثیر ایمپلنت بر روی درد گوش و گلو بود. در حالی که قطعا نمی‌توان دلیل هر نوع گوش درد و یا گلودردی را وابسته به انجام ایمپلنت دانست. برای اینکه بتوانید به علت مهم این درد و دلیل بروز آن بعد از ایمپلنت پی ببرید بهتر است به نکات مهمی در این زمینه توجه کنید:

 آیا گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت رایج است؟

در برخی از موارد می‌توان شاهد گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت بود. در صورتی که ایمپلنت مورد نظر بر روی دندان‌های پایینی صورت پذیرد، می‌توان شاهد گوش و یا گلو درد در بیمار بود. دندان‌های پایینی که به کانال فک بسیار نزدیک هستند، می‌توانند بر روی درد گوش و گلو موثر واقع گردند. بر اساس تحقیقات انجام گرفته و با توجه به عبور عصب فک پایین از نزدیکی گوش، می‌توان شاهد بروز این درد در افراد بود. در واقع عصب فک پایین به عصبی که متصل به گوش است پیوسته و در این صورت ایمپلنت بر روی دندان پایین می‌تواند بر روی عصب گوش نیز تاثیر داشته باشد.

دلایل مهم برای بروزگوش و گلودرد بعد از ایمپلنت:

دلایل مختلفی موجب می‌شوند که بیمار با گوش و گلودرد بعد از ایمپلنت مواجه گردد. اغلب درد در ناحیه گوش و همچنین در ناحیه گلو برای بیماران پس از انجام ایمپلنت، به ندرت رخ خواهد داد. در صورت وقوع، دارای درد و ناراحتی خواهد بود.

دلایل مهم برای بروز گوش و گلودرد بعد از ایمپلنت

از جمله عواملی که در بروز این درد موثر هستند عبارتند از:

  • عفونت: یکی از دلایل بسیار مهم برای بروز گوش و گلودرد بعد از ایمپلنت، عفونت ایجاد شده در دندان است. اغلب در فرایند کاشت ایمپلنت به جهت بهره برداری از تجهیزات استریل شده، شاهد عدم بروز عفونت خواهیم بود. بروز عفونت به دلایل مختلفی اعم از: آلودگی, عدم شستشوی مناسب، عدم مراقبت صحیح و … رقم می‌خورد. در صورتی که دندان با عفونت مواجه گردد، علاوه بر درد در ناحیه گلو و گوش، می‌تواند ورم لثه و بسیاری از مشکلات دیگر را نیز به همراه داشته باشد.
  • فرایند درمان کانال ریشه: از دیگر عواملی که می‌تواند بر روی گوش درد شما موثر واقع گردد، عدم انجام موفقیت آمیز درمان کانال ریشه است. در صورتی که مشکل کانال ریشه دندان عقبی شما به طور کامل رفع نگردد، قطعا بیمار بعد از انجام عمل، حتما با مشکل گوش درد مواجه خواهد شد.
  • باز ماندن فک برای مدت طولانی: انجام عملیات ایمپلنت دندان مستلزم باز نگه داشتن دهان برای مدت زمان طولانی خواهد بود. این امر سبب می‌شود که در فک خود با احساس ناراحتی مواجه گردید. احساس ناراحتی و درد در ناحیه فک می‌تواند به گوش شما سرایت کرده و موجب بروز درد در این ناحیه گردد.
  • تزریق‌های انجام شده: از دیگر دلایلی که درد گوش و گلودرد بعد از ایمپلنت را رایج می‌کند، وجود تزریق‌های مختلف برای ایجاد بی‌حسی می‌باشد.

راهکارهای درمانی موثر برای از بین بردن درد:

همانطور که ذکر شد یکی از مهمترین عوامل در بروز گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت وجود عفونت در ساختار دندان می‌باشد. در صورتی که درمان کانال ریشه به درستی انجام نپذیرد، احتمال شکست انجام ایمپلنت بسیار بالا خواهد بود. عفونت می‌تواند به ساختار دندان شما حمله کرده و نتایج مخربی را برای ایمپلنت شما به همراه داشته باشد. یکی از این عوامل، عدم تمیز کردن صحیح و درست پالپ و کانال ریشه دندان است.

راهکارهای درمانی موثر برای از بین بردن درد

همانطور که می‌دانید در فرآیند ایمپلنت دندان، شاهد ایجاد شکاف در لثه و همچنین سوراخ کردن آن خواهیم بود. این امر نیز می‌تواند ورود عفونت و همچنین بروز بسیاری از مشکلات مختلف را به همراه داشته باشد. بنابراین بهترین راه مراجعه به پزشک متخصص و ذیصلاح برای از بین بردن عفونت و استفاده از راهکارهای درمانی موثر، است. بهتر است قبل از انجام عملیات ایمپلنت از سلامت کانال ریشه و عدم وجود عفونت در آن اطمینان حاصل نموده و سپس اقدام به انجام ایمپلنت نمایید.

یکی از راهکارهای بسیار کاربردی برای کاهش گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت، توجه به مراقبت‌‌های بعد از انجام ایمپلنت است. خشک شدن گلو و درد گلو از جمله عوارضی است که پس از انجام ایمپلنت و در روزهای دوم و سوم شاهد آن خواهید بود. در این دوره توجه به بهداشت دهان و دندان بسیار اجباری خواهد بود. بهتر است برای این که بتوانید فرایند کاهش گلو درد بعد از ایمپلنت را تجربه کنید، از محلول رقیق آب و نمک استفاده کنید.

گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت چه مدت به طول می‌انجامد؟

در برخی از مواقع (مانند انجام عملیات ایمپلنت بر روی دندان‌هایی که به ناحیه گوش بسیار نزدیک هستند) گوش و گلو درد بعد از ایمپلنت رایج است. در این موارد عصب فک با عصب گوش تداخل پیدا کرده و در این صورت می‌تواند باعث بروز درد گردد. نکته قابل توجه مدت زمان عادی برای بروز این درد است. اگر بیش از چند روز پس از انجام ایمپلنت همچنان با درد گوش و درد گلو مواجه بودید، بهتر است به پزشک متخصص و ذیصلاح در این زمینه مراجعه کنید.

در صورتی که دردهای ایجاد شده با عملیات ایمپلنت (از جمله درد گلو و گوش)، پس از گذشت 5 الی 7 روز کاهش نیافت حتما به پزشک خود مراجعه کنید. بسیاری از بیماران بعد از انجام ایمپلنت در هنگام خوردن غذا با مشکل مواجه خواهند شد. دلیل بروز این مشکل، تورم عضلات است. این تورم عمل خوردن را برای بیمار دشوار نموده و در برخی از موارد با درد نیز همراه خواهد بود. نکته قابل توجه رفع شدن این مشکل در مدت زمان کوتاه (بین 2 الی 3 روز) خواهد بود. در صورتی که این مشکل به خودی خود رفع نشد و همچنان با درد مواجه بودید، بهتر است از راهنمایی‌ها و مشاوره‌های پزشک متخصص استفاده کنید.