برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مزایا و معایب لمینت دندان

لمینت دندان برای کسانی که نیاز به اصلاح اندازه و فرم دندان های خود دارند بسیار مناسب است. کسانی که از رنگ بد دندان های خود رنج می برند و یا دندان هایشان دچار لکه شده است نیز در نهایت با این مشکل روبرو می شوند. افرادی که دارای مشکلاتی از قبیل لب پر شدن یا ترک خوردگی و یا شکستگی هستند نیز به سراغ این روش می روند. کسانی که دندان های ساییده شده دارند نیز در نهایت می توانند به کمک روش لمینت یا کامپوزیت مشکل دندان خود را برطرف سازند. در صورتی که بین دندان های شما فاصله وجود دارد نیز می توانید از لمینت دندان استفاده نمایید. اما سوال اینجاست که مزایا و معایب لمینت دندان چیست و آیا روی بافت اصلی دندان تاثیر بدی میگذارد یا خیر.

دندان های سفید همچون مروارید

یکی از مهمترین ویژگی های لمینت دندان این است که اجازه می دهد دندان هایی سفید همچون مروارید و لبخندی سفید و همیشگی داشته باشید. نوشیدن قهوه و خوردن غذاهای رنگ دار و یا کشیدن سیگار از مواردی است که در نهایت به مرور زمان و در طی سال ها سبب ایجاد رنگ و لک روی دندان ها می شود. لکه های نامطلوب زرد یا قهوه ای روی دندان ها در نهایت سبب می شود که افراد به سراغ روش هایی مانند بلیچینگ بروند. در این راستا پاکسازی جرم و بازسازی مینای دندان نیز گزارش می شود. حقیقت این است که گاه عمق لکه ها به قدری زیاد است که تغییر رنگ دندان اجتناب ناپذیر است. در نهایت این موضوع را مدنظر داشته باشی که یک روش ساده برای درخشش لبخند شما اجرای لمینت دندان است. ونیرهای سرامیکی مقاومت بسیار بالایی در برابر رنگ پذیری دارند. تنوع رنگی بالا برای لمینت ها سبب شده تا بتوانید دندان هایی زیبا و یک دست داشته باشید.

لمینت دندان ایرادات جزئی دندان شما را برطرف می سازد!

یک سری ایراد های دندانی توسط لمینت ها برطرف می شود. البته کسانی که درگیر ناهنجاری های فک هستند و یا به طور کلی دندان ها موقعیت بی نظم دارند و نیاز به اصلاح شکل ساختاری فک خواهد بود معمولاً لمینت دندان گزینه خوبی نیست. اما به طور کلی در صورتی که ایراد دندان ها جزئی باشد، بهترین روش لمینت است. در این روش شما درگیر هزینه های اضافی، درد و همینطور وقت از دست رفته نمی شوید. لمینت دندان می تواند فاصله بین دندان ها را از بین ببرد. کسانی که دچار شکستگی جزئی روی تاج دندانی هستند به واسطه لمینت می توانند نتیجه بگیرند. افرادی که درگیر لکه های تیره رنگ روی دندان ها هستند نیز در نهایت می توانند با این روش بهترین شرایط را داشته باشند.

ونیرهای دندانی قابلیت درمان دارند. این روکش ها مشکلات اساسی شکل دندان شما را برطرف نمی کنند. در واقع گاه نیاز است که پروسه ارتودنسی طی شود و سپس از دندانپزشک معالج خواسته شود تا برای اجرای لمینت دست به کار شود. از یاد نبرید که به طور کلی ایرادات جزئی دندان ها توسط لمینت از بین می رود و مشکلی ایجاد نمی شود. بنابراین نگران نباشید. در صورتی که سایز دندان های شما نامناسب است، دندان ها از نظر فرم نازیبا هستند و یا بین دندان ها فاصله وجود دارد، بهترین روش لمینت دندان خواهد بود و قطعاً نتیجه بخش است.

بیشتر بخوانید » قیمت لمینت دندان

آیا لمینت دندان سبب بازسازی مینای آسیب دیده می شود؟

برخی از افراد این تصور را دارند که مینای دندان به قدری قوی است که امکان آسیب دیدن آن بسیار کم است. دقت کنید که حتی گاهی مسواک زدن زیاد نیز سبب ساییدگی مینای دندان می شود. مصرف نوشیدنی هایی که دارای قند مصنوعی هستند و یا نوشیدنی های اسیدی در نهایت سبب آسیب رسیدن به دندان ها می شود. این روند سبب می شود که معده نیز درگیر اسید شود و کسانی که درگیر بیماری رفلاکس معده هستند قطعاً از نظر مینای دندان به مشکل بر می خورند. مینای آسیب دیده قابلیت بازسازی دارد. ونیرهای دندانی می توانند یک روش درمانی عالی برای آسیب و فرسایش مینای دندان باشند و بازسازی زیبایی طبیعی دندان صورت می گیرد. دقت کنید که لمینت دندان برای کسانی که تاج دندان خود را از دست داده اند یک انتخاب نسبتاً خوب است.

آیا لمینت دندان سبب بازسازی مینای آسیب دیده می شود؟

البته دقت کنید که در ابتدا باید وضعیت دهان و دندان شما برای اجرای لمینت دندان سنجیده شود. گاه بازسازی زیبایی طبیعی دندان موضوع مشکل سازی خواهد بود و سبب می شود که در نهایت مینای دندان با مشکلات  زیادی روبرو شود. لمینت دندان به طور کلی سبب می شود که دندان ها ظاهری زیبا داشته باشند و مشکلی در جویدن نیز وجود نداشته باشد.

دوام بالای لمینت دندان

دوام و ماندگاری بالا برای لمینت دندان یکی از ویژگی های مهم آن محسوب می شود. در واقع اجرای لمینت می بایست توسط دندانپزشک متخصص صورت بگیرد و شخص باید مهارت لازم در این راستا را داشته باشد. ماندگاری لمینت دندان به طور کلی بر اساس آنچه تحقیق ها نشان می دهد گاه بیش از 15 سال است. البته رعایت نکات مراقبتی و توصیه های بهداشتی بسیار مهم است. مثلاً شما باید از مسواک های مخصوص استفاده کنید. نخ دندان باید به طور دقیق و اصولی اجرا شود. بسیار مهم است که شخص بتواند پس از خوردن هر مرحله غذا، دندان های خود را بشوید. یک نکته مهم دیگر این است که شما غذاهای بسیار سفت استفاده کنید چون سبب شکستن تاج دندان می شود و مشکلات زیادی ایجاد می کند. بهترین گزینه برای اجرای درست لمینت دندان این است که بتوانید همه جوانب را رعایت کنید و بهداشت فردی را نیز در نظر بگیرید.

مشاهده نتیجه فوری لمینت

مهمترین مزیت لمینت دندان این است که بلافاصله می توانید دندان هایی زیبا داشیته باشید. در واقع لمینت دندان نیازی به طی کردن دوره نقاهت ندارد و این موضوع قطعاً می تواند تاثیرات زیادی روی اعتماد به نفس شما داشته باشد. نبود دوره نقاهت برای کسانی که مشغله کاری زیادی دارند و یا زمان کافی ندارند یک انتخاب عالی محسوب می شود. به طور کلی لمینت ها از نظر اجرا شرایط یکسانی دارند و این رویکرد سبب می شود که اجرا به شکل اصولی صورت بگیرد و دقیق باشد. امروزه لمینت دندان با ضخامت کمتر و بسیار ظریف تر اجرا می شود. اجرای پیشرفته تر برای لمینت ها سبب شده تا نیاز به تراش کمتری روی دندان های اصلی باشد و این موضوع یک برگ برنده برای لمینت دندان محسوب می شود.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

این دو روش کاملاً مجزا هستند و هر یک مزیت های مخصوص به خود را دارند. در روش لمینت دندان، مقاومت و استحکام لمینت ها به نسبت ونیر کامپوزیت ها بیشتر است. یعنی مقاومت بالاتری در برابر تغییر رنگ و ضربه دارند. ظاهر هر دو روش یعنی کامپوزیت و لمینت تا حد زیادی طبیعی است. به طور کلی لمینت ها به واسطه انعکاس نور بسیار زیباتر روی دندان ها اجرا می شوند و ظاهر طبیعی تری دارند. البته که کامپوزیت ها نیز به نوبه خود طبیعی هستند. از نظر مقاومت و طول عمر می توان گفت که لمینت ها گزینه بهتری هستند. به طور کلی تخصص دندانپزشک و میزان تبحر آن در اجرای لمینت بسیار مهم است اما مقاومت بالاتری در برابر مواد غذایی سفت دارند. به طور کلی کامپوزیت ها نیاز به تراش کمتری برای اجرا دارند. این در حالی است که لمینت ها می بایست به صورت قالب اجرا شوند.

لمینت دندان بهتر است یا کامپوزیت؟

لمینت ها کارایی بیشتر و بهتری برای رفع نواقص ظاهری دندان ها دارند. برخی از ترک خوردگی ها و بد رنگی های شدید به واسطه لمینت برطرف می شود اما کامپوزیت نمی تواند نتیجه خوبی داشته باشد.

لمینت دندان نسبت به روکش یک سری مزایا دارد. مثلاً برای نصب روکش نیاز به تراش بیش از حد دندان است. در صورتی که میزان آسیب دیدگی دندان شما زیاد است روکش روش بهتری به نسبت لمینت محسوب می شود این در حالی است که لمینت انتخاب خوبی برای کسانی است که مشکلات جزئی روی دندان های خود دارند.

بیشتر بخوانید » علت تفاوت قیمت کامپوزیت با لمینت دندان؟

معایب لمینت دندان

حال که در خصوص مزایای لمینت دندان صحبت شده وقتش رسیده کمی از معایب این روش بگوییم. به هر حال هزینه بالای لمینت یکی از مواردی است که شاید برخی از افراد از اجرای آن صرف نظر نمایند. البته وقتی یک محصول کیفیت بالایی داشته باشد در واقع شما پولی که پرداخت می کنید در مقابل کیفیت بالا است و می تواند بیشترین طول عمر و ماندگاری را داشته باشد.

حساسیت دندانی یکی دیگر از معایب لمینت دندان محسوب می شود. مثلاً پس از اجرای لمینت ها دندان به دمای سرد و گرم حساسیت نشان می دهد. البته این وضعیت موقتی است. یعنی جای نگرانی نیست. در این دوره استفاده از دهان شویه و خمیر دندان مخصوص بسیار مهم است. یعنی سبب می شود تا درد و حساسیت کاهش یابد. همه افراد درگیر حساسیت دندانی نمی شوند اما قطعاً شایع خواهد بود.

معایب لمینت دندان

یک موضوع مهمی که پیش از لمینت دندان باید به آن دقت کنید این است که لمینت ها دائمی هستند یعنی وضعیت و شکل اولیه دندان های شما غیر قابل بازگشت است و باید مشاوره های اولیه را پشت سر بگذارید و به اصطلاح تصمیم خود را بگیرید. دقت کنید که ونیرها با چسب های قوی روی دندان ها سوار می شوند و ساختارشان طبیعی است. از سوی دیگر لایه نازکی از مینای دندان شما نیز تراش داده می شود.

فرآیند ساخت لمینت دندان طولانی است. به طور کلی لمینت ها به صورت اختصاصی و با تکنولوژی خاص ساخته می شوند. این مدت زمان حدود 2 الی 3 هفته زمان می برد. کامپوزیت ها در یک جلسه صورت می گیرند.

سوالات متداول در خصوص لمینت دندان

آیا ظاهر لمینت دندان طبیعی است؟

در مورد طبیعی یا مصنوعی بودن ظاهر لمینت سوالات زیادی پرسیده شده است. لمینت دندان دارای طیف گسترده ای است و هر شخص می تواند بر اساس سلیقه شخصی خود رنگ مورد نظر را انتخاب کند. نوعی از لمینت نیز وجود دارد که ظاهر آن مصنوعی است. به این مدل از لمینت ها، طرح لبخند هالیوودی گفته می شود. در صورتی که تمایل به داشتن دندان هایی با ظاهری طبیعی دارید می توانید رنگ هایی هماهنگ و متناسب با چهره خود را انتخاب کنید. در هر صورت همه چیز بستگی به انتخاب خودتان دارد. لمینت به رنگ بسیار سفید معمولاً مساله ساز است.

آیا ظاهر لمینت دندان طبیعی است؟

میزان تراش مینای دندان برای لمینت چقدر است؟

نصب لمینت روی دندان سبب می شود که مینای دندان به صورت کامل درگیر شود اما باید دقت شود که تراش مینای دندان زیاد نباشد. این تراش برای هر شخص بر اساس شرایط دندانی ارزیابی می شود. یک دندانپزشک متخصص و با تجربه با حد ممکن سعی می کند کمترین تراش را روی دندان ها ایجاد نماید. دقت کنید که اگر میزان تراش مینای دندان زیاد باشد در نهایت مسئله ساز می شود.

بوی بد دهان ناشی از مینای دندان چقدر صحت دارد؟

لمینت به نوبه خود سبب ایجاد بوی بد نمی شود. در صورتی که دندانپزشک تخصص کافی و مهارت لازم برای این کار داشته باشد هرگز نباید نگران بوی بد دهان خود باشید. دقت کنید که فاصله بین دندان و لمینت ایجاد شده سبب تجمع باکتری و ذرات غذایی می شود. در نهایت فعالیت باکتری ها نیز بیشتر می شود. عدم رعایت بهداشت دهان و دندان نیز سبب بروز مشکل می شود. لمینت دندان به نوبه خود سبب آسیب رسیدن به دندان ها نمی شود. لمینت یک روش ترمیمی و زیبایی است که برای رفع نواقص ظاهری روی دندان ها اجرا می شود. در نهایت اگر کار به درستی صورت بگیرد هیچ آسیبی ایجاد نمی کند.

لمینت دندان برای اصلاح مشکل دندان خرگوشی مناسب است. البته اگر نیاز به ارتودنسی داشته باشید در ابتدا می بایست پروسه ارتودنسی را پشت سر بگذارید. لمینت دندان برای فک پایین نیز اجرا می شود. همه چیز بستگی به وضعیت دندان های شما دارد. در صورتی که  دندان ها بسیار بهم ریخته نباشند در نهایت می توان به واسطه لمینت به سادگی مشکلات مربوط به ظاهر دندان را برطرف کرد بدون اینکه مشکلی ایجاد شود. در این روش پزشک می بایست به واسطه عکسبرداری موقعیت دندان های شما را بررسی کند و سپس تصمیم نهایی را بگیرد. اجرای لمینت برای هر دو فک صورت می گیرد.