برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

مراحل لمینت دندان

کسانی که قصد انجام لمینت دندان دارند باید مراحل اجرای لمینت را به طور دقیق پشت سر بگذارند. هر مرحله با اولویت خاصی در نظر گرفته می شود و در صورتی که یک مرحله به درستی اجرا نشود در نهایت مساله ساز خواهد بود.

مشاوره گام اول لمینت دندان

دندان های شما و وضعیت لثه ها می بایست پیش از اجرای لمینت دندان مورد بررسی قرار بگیرد. در واقع مشاوره اولین مرحله محسوب می شود. در این راستا می بایست به کلینیک دندانپزشکی مراجعه داشته باشید و وضعیت دندان ها را بسنجید. دندان هایی که درگیر پوسیدگی شدید هستند می بایست ترمیم شوند. دندان هایی که از نظر تاج و پایه درگیر آسیب شدید شده اند نیاز به ترمیم و پایه گذاری دارند.

 اگر نیاز به اجرای ایمپلنت است می بایست پیش از اجرای لمینت دندان صورت بگیرد. در صورتی که لثه ها عفونی شده باشند، دندانپزشک به شما داروهای آنتی بیوتیک تجویز می کند. کسانی که از بیماری های خاص رنج می برند و یا دارو های خاصی مصرف می کنند می بایست با دندانپزشک در میان بگذارند. به طور کلی تصاویر اشعه ایکس سبب می شود که بررسی دقیق تری از وضعیت دندان ها صورت بگیرد و نیاز است که دندانپزشک این موارد را دقیق ارزیابی کند.

لمینت دندان از دسته روش هایی محسوب می شود که در نهایت می تواند ظاهر دندان را بسیار زیباتر کند اما اگر مینای دندان با مشکل روبرو باشد بهتر است پیش نیازهای اولیه رعایت شده و سپس اجرای لمینت صورت بگیرد. در مشاوره اولیه در مورد رنگ لمینت، سایز و مدل نیز صحبت می شود. این بخش سبب می شود تا تصمیم نهایی خود را بگیرید. دقت کنید که پس از نصب لمینت امکان تغییر رنگ و بر طرف کردن مشکلات دندانی و لثه ای وجود ندارد.

بیشتر بخوانید » قیمت لمینت دندان

آیا پوسیدگی های سطحی نیز باید پیش از لمینت دندان برطرف شود؟

بله. هر نوع پوسیدگی می بایست پیش از اجرای لمینت دندان برطرف شود. پس از اجرا شرایط برای برطرف کردن عفونت ها و اصلاح پوسیدگی ها وجود ندارد. اگر در این کار سهل انگاری صورت بگیرد قطعاً مسئله ساز می شود پس چه خوب است سعی کنید این موضوع را دقیق و اصولی ارزیابی نمایید. پوسیدگی های سطحی و عمیق توسط دارو و ابزارهای دندانپزشکی برطرف می شوند.

مرحله دوم آماده سازی دندان

پس از اینکه اطمینان حاصل شد شما کاندید مناسبی برای اجرای لمینت دندان هستید نیاز به آماده سازی دندان است. آماده سازی به این معنی است زمینه لازم برای چسباندن لمینت روی دندان ها فراهم شود. مثلاً یکی از پیش نیازهای مورد نظر تراشیدن مینای دندان است. در صورتی که دندان شما درگیر پوسیدگی شده باشد نیاز است که در ابتدا پوسیدگی برداشته شود.

آماده سازی دندان

 در صورتی که پوسیدگی ها از قبل توسط کامپوزیت پر شده باشد نیاز است دو هفته زمان بگذرد و سپس پروسه لمینت دندان اجرا شود. در واقع دندانپزشک در این راستا مواد کامپوزیت قبلی را بر می دارد و مواد جدید را جایگزین می کند. انجام این کار سبب می شود که پیوند و چسبندگی مناسب بین سطح دندان و لمینت ایجاد شود. در نهایت نیز تاثیر خوبی می گذارد.

در صورتی که دندان دچار لب پر شدگی باشد نیاز به صاف شدن لبه مورد نظر است. دندانپزشک می بایست شکل دهی مناسبی در نظر بگیرد تا لمینت دندان به درستی اجرا شود. در فاز آخر از این مرحله نیاز است که مینای دندان به میزان لازم تراشیده شود. البته که میزان تراشیدگی بسیار مهم است. گاه نیاز به تراشیدگی 0.5 میلی متری است و گاه شرایط مینای دندان به صورتی است که تا 1.5 میلی متر نیز تراشیده می شود. میزان تراشیدگی بر اساس رنگ بد دندان ها و وضعیت مینای دندان خواهد بود. البته که پروسه آماده سازی لمینت می بایست بر اساس نوع لمینت صورت بگیرد. برخی از مواد ها نیاز به تراشیدگی کمتری دارند.

در انتخاب رنگ لمینت دندان دقت کنید!

برای انتخاب رنگ لمینت دندان باید دقت لازم را داشته باشید. رنگ لمینت دندان بر اساس سلیقه بیمار انتخاب می شود. به طور کلی رنگ دندان هایی که قرار است روکش شوند طبق نظر دندانپزشک سنجیده می شوند. در این راستا مشاوره به شما کمک می کند. رنگ پوست، مو و رنگ دندان های مجاور از موارد مهم در انتخاب رنگ لمینت دندان محسوب می شود. در نهایت نتیجه کار طبیعی و بسیار زیباتر خواهد بود. به طور کلی لمینت های بسیار سفید اصلاً انتخاب خوبی برای پوست های تیره نخواهند بود. اینکه فکر کنید هرچه رنگ لمینت سفیدتر باشد زیباتر است سخت در اشتباه هستید.

مرحله قالب گیری برای ساخت لمینت دندان

قالب گیری در واقع پنجمین مرحله از ساخت لمینت دندان محسوب می شود. قالب گیری به واسطه خمیر مخصوص صورت می گیرد. قالب ها به لابراتوار پروتز دندانی منتقل می شوند. لمینت ها در نهایت بر اساس نوع قالب ساخته می شود. معمولاً زمان لازم برای آماده کردن روکش سرامیکی در آزمایشگاه بین 1 الی 2 هفته سنجیده شده است. لمینت های موقت بر اساس میزان و محل تراشیدگی دندان ارزیابی می شوند. دقت کنید که ترجیح بیمار در نصب این دندان ها بسیار مهم هستند.

قالب گیری برای ساخت لمینت دندان

 یک نکته دیگر که باید بدانید این است که لمینت های دندانی از نظر ساختار شامل چند بخش اصلی می شوند. هر بخش بر اساس نوع بافتی که دارد زمانبر است. گاه قالب گیری بسیار آسان است و گاه پروسه طولانی مدتی را دنبال می کند. برای قابل گیری نیاز است که موقعیت دندان ها ارزیابی شود. قالب گیری برای ساخت لمینت دندان از بخش های مهم است. اگر این کار دقیق صورت نگیرد مسئله ساز می شود.

مرحله چسباندن لمینت روی دندان

پیش از اینکه لمینت ها روی دندان چسبانده شوند نیاز است که در ابتدا به صورت موقت روی دندان ها قرار بگیرند. در واقع نیاز است که دندانپزشک و بیمار از اندازه، رنگ و شکل نهایی لمینت اطمینان حاصل نمایند. در صورتی که سایز لمینت ها بزرگ باشد نیاز به تراش کاری است. در خصوص رنگ نیز می بایست تصمیم نهایی توسط بیمار گرفته شود. در این راستا اگر فرض بر این باشد که همه چیز درست و اصولی اجرا شده است نیاز به چسب مخصوص باندینگ خواهد بود. چسب مخصوص باندینگ برای اجرای لمینت روی دندان بهترین گزینه است. رنگ این چسب در نهایت روی رنگ نهایی لمینت نیز تاثیر می گذارد. دندانپزشک در این مرحله باید دقت لازم را داشته باشد و از چسب های مخصوص استفاده نماید.

پس از اینکه لمینت ها روی دندان چسبانده شدند نیاز به فرم دهی نهایی است. البته برای این کار می بایست یک سری قوانین رعایت شود.

بیشتر بخوانید » آیا لمینت دندان دائمی است؟

میزان تراش مینای دندان برای اجرای لمینت

در خصوص میزان تراش مینای دندان به قدری سوال پرسیده می شود که جا دارد نگاه تخصصی به این موضوع داشته باشیم. کمترین میزان تراش مینای دندان برای اجرای لمینت 0.5 الی 0.7 میلی متر است. این میزان بر اساس رنگ دندان و میزان پوسیدگی صورت می گیرد. گاه پوسیدگی به قدری زیاد است که نیاز به تراشیدگی تا 1.5 میلی متر است. پس اگر میزان تراشیدن مینای دندان بیشتر باشد در نهایت نیاز به اجرای ضخامت لمینت بیشتر برای دندان خواهد بود. در نهایت نیز دندان درخشان تر و سفیدتر می شود. به طور کلی تراش زیاد و قرار گرفتن لمینت روی عاج نیز سبب می شود که طول عمر دندان اصلی شما کاهش یابد. بنابراین دندانپزشک اجازه ندارد که در تراشیدن مینای دندان افراط نماید. به طور کلی میزان تراش مینای دندان بر اساس موقعیت دندان شما سنجیده می شود. درخشان بودن لمینت بر اساس جنس لمینت سنجیده می شود.

چطور باید بهترین رنگ لمینت دندان را انتخاب کرد؟

برخی از افراد در انتخاب رنگ مناسب برای لمینت دندان دقت نمی کنند. لمینت دندان به معنی زیبایی طبیعی دندان است و اگر از حالت عادی خارج شود قطعاً مساله ساز خواهد بود. اولین نکته ای که برای انتخاب رنگ لمینت دندان باید به آن دقت کنید سفیدی چشم است. سفیدی رنگ لمینت دندان نباید از رنگ سفیدی چشم ها بیشتر باشد. نیاز است که به رنگ پوست دقت شود. به طور کلی بررسی رنگ پوست از مواردی است که شاید بهتر باشد چندین بار مورد بررسی قرار بگیرد. به طور کلی کسانی که پوست سفید و بور دارند می توانند از لمینت های سفید استفاده کنند. کسانی که پوست تیره یا سبزه دارند می بایست از سایه های طبیعی لمینت استفاده نمایند.

چطور باید بهترین رنگ لمینت دندان را انتخاب کرد؟

 این روند سبب طبیعی جلوه دادن لمینت دندان می شود. به طور کلی سفید بودن زیاد موجب غیر طبیعی نشان دادن دندان ها می شود و مساله ساز خواهد بود. دقت کنید که شما باید رنگ لمینت مورد نظر را بر اساس موقعیت پوست و چهره خود در نظر بگیرید.

در انتخاب رنگ لمینت دندان سلیقه بیمار نیز مهم است. به طور کلی برخی از افراد علاقه به لمینت های بسیار روشن دارند که طبق نظر بیمار اجرا می شود. در انتخاب رنگ لمینت دندان نیاز است رنگ دندان های طبیعی خود را نیز در نظر بگیرید. در واقع روکش های لمینت، لایه های بسیار نازکی هستند و در صورتی که دندان های شما تیره باشد و روکش بسیار روشن روی آن اجرا کنید ترکیب خوبی نخواهد بود. پس این موضوع نیز می بایست بررسی شود. معمولاً مشورت با دندانپزشک نیز می تواند پیشنهادات خوبی برای اجرای لمینت دندان فراهم سازد. از یاد نبرید که رنگ لمینت ها بر اساس موقعیت دندان ها ارزیابی می شود.

مدت زمان اجرای لمینت دندان

اینکه اجرای لمینت دندان چقدر زمان نیاز دارد بستگی به شرایط دندان بیمار و تخصص دندان پزشک خواهد داشت. قالب گیری صحیح در نهایت می تواند پروسه اجرای لمینت ها را سریع تر دنبال نماید. روکش های سرامیکی که در لابراتوار ها اجرا می شوند می بایست بر اساس نوع قالب انتخاب شوند. در واقع رنگ و اندازه باید رضایت بخش باشد. داشتن مهارت و ظرافت کافی در نصب لمینت نیز موضوع پر اهمیتی است. در صورت عدم نصب صحیح و مناسب لمینت، پروسه کار طولانی تر می شود. ممکن است بین لمینت ها فاصله ایجاد شود. همه این موارد سبب طولانی تر شدن جلسات اجرایی لمینت ها می شود و به طور کلی مساله ساز خواهد شد. در صورتی که عملکرد دندانپزشک با دقت صورت بگیرد مشکلی نبوده و کار سریعاً به نتیجه می رسد.

پس از اجرای لمینت دندان چه باید کرد؟

حال که مراحل اجرای لمینت دندان به طور دقیق رعایت شود نیاز است که یک سری مراقبت ها پس از اجرای لمینت صورت بگیرد. بهداشت دهان و دندان بسیار مهم است. در واقع فاکتور مهم در نگهداری و طول عمر لمینت همین موضوع است. نیاز است شخص دو بار در روز مسواک بزند. استفاده از دهانشویه سبب می شود تا باکتری های نهفته روی زبان ها و لثه نیز از بین بروند. استفاده از نخ دندان نیز بسیار کمک کننده خواهد بود. بهتر است از مسواک مخصوص لمینت استفاده کنید تا آسیبی به بافت لمینت وارد نشود.

پس از اجرای لمینت دندان چه باید کرد؟

موضوع مهم دیگر این است که عادت کنید مواد غذایی رنگی استفاده نکنید. لمینت های سرامیکی رنگ پذیری کمتری نسبت به کامپوزیت ها دارند، اما نوشیدنی هایی که رنگ مصنوعی دارند در نهایت سبب تغییر رنگ لمینت ها می شوند. بهتر است که نوشیدنی هایی مانند قهوه، چای سیاه و یا شکلات و میوه های پر رنگ به حداقل برسد. اگر در نوع غذای مصرفی دقت کنید قطعاً به نتیجه خوبی خواهید رسید و هیچ مشکلی ایجاد نمی شود. بهتر است که سعی کنید در هر نوبت دهان خود را بشویید. در بهترین شرایط می توانید لمینت دندان را به شکل اصولی مدنظر قرار دهید.

نخوردن مواد غذایی سفت نیز به ماندگاری بهتر لمینت کمک زیادی می کند. به طور کلی جویدن آجیل و یا یخ مساله ساز خواهد بود. بهتر است که مواد غذایی با بافت نرم را جایگزین کنید. البته شما ممنوعیت غذایی ندارید ولی با رعایت یک سری اصول قطعاً نتیجه بهتری میگیرید.

چکاپ دندانپزشکی فراموش نشود!

برخی از افراد این تصور را دارند که وقتی پروسه لمینت دندان به اتمام می رسد دیگر نیاز به مراجعه به دندانپزشکی نخواهند داشت. این تصور اشتباه است. شما می بایست هر 6 ماه یکبار به کلینیک دندانپزشکی مراجعه کنی تا از وضعیت سلامت دندان خود اطمینان حاصل کنید. این چکاپ ها سبب می شوند تا هر نوع عوارض احتمالی به حداقل برسد.