برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

لمینت دندان برای چه کسانی مناسب است؟

لمینت دندان و تفاوت آن با کامپوزیت:

لمینت دندان یکی از موثرترین روش های زیباسازی جهت اصلاح طرح لبخند به شمار می رود. امروزه، ترمیم زیبایی دندان ها به یکی از مهمترین دغدغه های افراد تبدیل شده است. داشتن لبخندی دلنشین و جذاب به افراد اعتماد به نفس داده و حضور آنها را در جامعه پررنگ تر خواهد کرد. لمینت یکی از بهترین راهکارهای درمانی جهت برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان ها می باشد. در اکثر مواقع دندانپزشک با بررسی شرایط دندان های بیمار، استفاده از این روش را به او توصیه می کند. در این روش، دندان پرشک از موادی به رنگ سفید استفاده کرده تا بتواند ایرادات دندان را اصلاح نماید. لمینت تنها برای درمان های زیبایی کاربرد داشته و در سایر موارد نظیر: اصلاح مشکلات اسکلتال مربوط به بیس فک مورد استفاده قرار نمی گیرد.

روکش لمینت دندان از جنس پرسلن یا سرامیک بوده که با چسبیدن به سطح دندان ها، جلوه زیباتری به ظاهر آنها می بخشد. جهت نصب لمینت، مقدار خیلی کمی از سطح دندان باید تراشیده شود. اما این مقدار تا حدی نیست که به مینای دندان آسیب وارد شود. پس نگرانی در این مورد جایز نیست. منظور ما از لمینت، جنس سرامیکی بوده که با لمینت کامپوزیتی تفاوت دارد. لمینت ها تمام ایرادات ظاهری از جمله: پوسیدگی، شکستگی، بدرنگی و فاصله بین دندان ها را برطرف خواهند کرد.

شاید برای اکثر افراد جای سوال باشد که لمینت دندان با کامپوزیت چه تفاوتی دارد. دندانپزشک در هر دو روش سعی می کند تا با چسباندن روکش به سطح دندان ها، نواقص ظاهری آنها را برطرف نماید. گاهی انتخاب بهترین روش جهت اصلاح طرح لبخند و رفع ایرادات ظاهری دندان برای افراد دشوار می باشد. در این شرایط، پزشک با توجه به وضعیت دندان های بیمار تصمیم خواهد گرفت که استفاده از کدام روش می تواند برای او موثر واقع شود. با این حال می توان گفت که این دو روش دارای یک سری تفاوت ها بوده که در ادامه به آنها اشاره خواهیم کرد.

بیشتر بخوانید » علت تفاوت قیمت کامپوزیت با لمینت دندان؟

طول عمر و دوام لمینت:

لمینت سرامیکی از لحاظ طول عمر، ماندگاری بیشتری در مقایسه با لمینت کامپوزیتی دارد. همین عامل می تواند به تنهایی توجیه کننده قیمت بالاتر لمینت در مقایسه با کامپوزیت باشد.

 طول عمر و دوام لمینت

هر چند که به طور قطع نمی توان گفت که دوام هر کدام از روش ها، چند سال گزارش شده است. اما می توانیم با اطمینان بگوییم که در صورت رعایت بهداشت دهان و دندان، طول عمر استفاده از لمینت یا کامپوزیت دندان به بیشتر از چندین سال خواهد رسید.

ترمیم و تعویض لمینت:

این مورد هم بستگی به وضعیت بهداشت دهان و دندان بیمار دارد. در صورت رعایت تمام نکات بهداشتی می توانیم بگوییم که طول عمر استفاده از کامپوزیت یا لمینت دندان به چندین سال خواهد رسید. اما در بعضی شرایط، به دلیل بیماری های پریودنتال احتمال برگشت پذیری زودتر از موعد این دو روش وجود دارد. از آنجا که لمینت سرامیکی یک روش برگشت ناپذیر بوده، در صورت بروز پوسیدگی دندان باید روکش به طور کلی تعویض شود. در حالی که لمینت کامپوزیتی یک روش برگشت پذیر با حداقل تهاجم گزارش شده است.

هزینه لمینت:

هزینه لمینت کامپوزیتی در مقایسه با لمینت سرامیکی، پایین تر است. اگر به دنبال یک روش مقرون به صرفه و مناسب جهت زیباتر نشان دادن لبخند خود هستید، استفاده از لمینت کامپوزیتی می تواند گزینه مناسبی باشد. البته انتخاب اینکه کدامیک از روش ها (لمینت یا کامپوزیت) برای شما مناسب تر بوده به نظر پزشک و شرایط دندان هایتان بستگی دارد.

بیشتر بخوانید » قیمت لمینت دندان

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت نصب لمینت دندان هستند؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن متقاضیان را به خود درگیر کرده، این است که آیا لمینت دندان می تواند گزینه مناسبی برای من باشد یا خیر. قطع به یقین نمی توان گفت که استفاده از این روش برای تمام متقاضیان مناسب می باشد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت نصب لمینت دندان هستند؟

تشخیص این مورد به نظر پزشک بستگی دارد. مشاوره قبل از نصب لمینت یا کامپوزیت با پزشک از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به طور کلی، استفاده از این روش به متقاضیان زیر پیشنهاد می شود.

افراد دارای دندان های بدرنگ:

یکی از مهمترین عواملی که می تواند بر زیبایی دندان ها تاثیر بگذارد، مصرف بیش از اندازه نوشیدنی ها و خوراکی های رنگی است. علاوه بر این موارد، مصرف دخانیات هم می تواند یکی از مهمترین عوامل تشدید کننده این مشکل باشد. با نصب لمینت دندان می تواند این مشکل را به راحتی برطرف نمود.

افراد دارای دندان های شکسته (ترک خورده):

دندان های ترک خورده یا شکسته می توانند زیبایی لبخند افراد را تحت تاثیر قرار دهند. شاید در ابتدا این مورد به چشم نیاید. اما به مرور زمان، زیبایی لبخند تحت تاثیر منفی این مشکل قرار خواهد گرفت. از طرفی، وجود ترک ها منجر به تجمع باکتری ها و تکثیر آنها داخل دندان می شود. همین امر می تواند به پوسیدگی دندان منجر شود. 

افراد دارای دندان های کج و ساییده شده:

یکی از مهمترین عواملی که می تواند در ناهماهنگ بودن دندان ها و کجی آنها نقش داشته باشد، مسائل ژنتیکی است. اگر کج بودن دندان ها به میزان جزئی باشد می توان با لمینت دندان مشکل را برطرف نمود. اما در اکثر مواقع، این روش مناسب نبوده و باید از راهکارهای درمانی دیگر نظیر: ارتودنسی استفاده نمود. یکی از مهمترین مزایای استفاده از لمینت، رفع ساییدگی دندانی می باشد. فاکتورهای مختلفی نظیر: سن، ضعف ساختاری دندان و دندان قروچه می توانند به ساییدگی دندان منجر شوند. با استفاده از لمینت می توان به راحتی جهت رفع این مشکل اقدام نمود.  

افراد دارای دندان های کوتاه:

آن دسته از افرادی که دارای دندان های کوتاه هستند، کاندیدای مناسبی جهت نصب لمینت دندان به شمار می روند. با استفاده از این راهکار درمانی می توان جهت رفع اصلاح طرح لبخند و زیباتر نشان دادن ظاهر دندان ها اقدام نمود.

وضعیت بهداشت دهان و دندان:

پزشک قبل از انجام هر گونه روش های زیباسازی دندان، وضعیت بهداشت دهان و دندان را بررسی می کند.

 وضعیت بهداشت دهان و دندان

سلامت لثه ها و دندان ها از لحاظ عدم وجود پوسیدگی باید به طور کامل مورد بررسی قرار گیرد. در صورت وجود مشکلات ظاهری جزئی می توان بعد از انجام روش های ترمیمی از این راهکار درمانی جهت رفع عیوب دندان ها استفاده نمود.

نصب لمینت دندان برای افراد دارای دندان های فاصله دار:

اکثر افراد از فاصله دار بودن دندان های خود رنج می برند. این فاصله بین دندان ها باعث تجمع باکتری ها و پلاک های دندانی می شود. همین امر می تواند شرایط لازم جهت آسیب به لثه و پوسیدگی های دندانی را فراهم نماید. در اکثر مواقع، دندانپزشک از ارتودنسی به جای لمینت استفاده می کند. زیرا با ارتودنسی می توان به راحتی فاصله بین دندان ها را از بین برد.

چه افرادی کاندیدای مناسبی جهت نصب لمینت دندان نمی باشند؟

همانطور که در جملات پیشین اشاره نمودیم، لمینت دندان برای تمام متقاضیان گزینه مناسبی به شمار نمی رود. امکان دارد وضعیت دندان های بیمار به گونه ای باشد که راهکارهای درمانی دیگر به غیر از لمینت جهت رفع مشکل موثر واقع شوند. آن دسته از افرادی که دارای شرایط زیر هستند، استفاده از این روش به آنها پیشنهاد نمی شود.

  • متقاضیانی که از پوسیدگی های شدید دندانی رنج می برند.
  • متقاضیانی که از دندان های فاصله دار نامرتب برخوردار هستند.
  • متقاضیانی که از دندان های بهم ریخته و نامرتب برخوردار هستند.
  • متقاضیانی که ساختار دندان آنها به شدت ضعیف می باشد.
  • متقاضیانی که دارای ناهنجاری های زیادی در ظاهر دندان های خود هستند.
  • متقاضیانی که به عادت ناپسندی نظیر: بروکسیم (دندان قروچه)، مبتلا هستند.
  • متقاضیانی که مینای دندان آنها به شدت ضعیف و فرسوده می باشد.

نتیجه گیری:

لمینت دندان، راهکار درمانی مناسبی برای آن دسته از افرادی بوده که دارای مشکلات خفیف دندانی هستند. در واقع لمینت را می توان موثرترین روش جهت درمان تمام مشکلات مربوط به زیبایی دندان دانست. آن دسته از افرادی که می خواهند طرح لبخند زیبایی داشته باشند، می توانند از این راهکار درمانی جهت رفع عیوب ظاهری دندان های خود استفاده نمایند. لمینت در مقایسه با سایر روش های زیباسازی دندان، موثرتر عمل می کند. اکثر افراد دغدغه های زیادی در مورد دوام و ماندگاری این روش در مقایسه با سایر روش ها دارند. با اطمینان کامل می توان گفت که این روش می تواند در مقایسه با سایر راهکارهای درمانی، جایگزین مناسبی جهت رفع ایرادات ظاهری دندان باشد. ماندگاری بالای لمینت در برابر آسیب های بیرونی از جمله مهمترین مزایای استفاده از این روش جهت اصلاح طرح لبخند به شمار می رود.  

اگر به بهداشت دهان و دندان خود توجه نمایید، می توانید به مدت 10 الی 15 سال از لمینت های خود استفاده نمایید. یک سری توصیه ها و راهکارهایی وجود داشته که با رعایت کردن آنها می توان سلامت دهان و دندان را تامین نمود. استفاده از خمیر دندان های مخصوص دندان های لمینت شده، تهیه محافظ دندان جهت جلوگیری از دندان قروچه و… راهکارهای مناسبی جهت نگهداری از لمینت به شمار می روند. در این مقاله قصد بر آن بوده تا شما را با لمینت دندان و نکات مهمی که باید در این زمینه بدانید، آشنا نماییم. با مطالعه این نکات مهم می توان راحت تر تصمیم گیری نمود که کدام راهکار درمانی جهت رفع ایرادات ظاهری دندان مناسب می باشد.