برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

عکسبرداری ایمپلنت دندان چیست؟

عکسبرداری ایمپلنت دندان یکی از مهمترین چالش ها برای افرادی است که قصد کاشت دندان دارند و ایمپلنت را برای درمان خود انتخاب کرده اند. امروزه با ابداع روش های نوین دندانپزشکی دیگر نیاز نیست نگران جای خالی دندان های خود باشید. همچنین لزومی ندارد مانند گذشته از پروتزهای دندانی استفاده کنید.

این روزها بیشتر افراد روش های درمانی مانند ایمپلنت را انتخاب می­کنند تا دندان هایی طبیعی تر، درخشان تر و ظاهری زیباتر داشته باشند. موفقیت این روش دندانپزشکی به میزان زیادی به انجام عکسبرداری ایمپلنت دندان بستگی دارد. تصاویر رادیوگرافی به ارزیابی صحیح ریج استخوان فک و همچنین به ارزیابی بهتر عملکرد جراح کمک می­کند.

این تصاویر یا به صورت پری اپیکال هستند که فیلم کوچکی داخل دهان قرار می­گیرد و تصویر دندان ها بر روی آن ثبت می­شود و یا به صورت دو بعدی و سه بعدی انجام می­گیرد. در ادامه با ضرورت عکسبرداری ایمپلنت دندان و انواع آن آشنا می­شوید.

ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان، یک روش کاشت دندان در دندانپزشکی است. در واقع ایمپلنت نوعی پروتز است که درون استخوان فک کاشته می­شود و پایه آن از جنس تیتانیوم است. بعضی از افراد نگران بروز حساسیت به دلیل وجود تیتانیوم هستند اما از این رو این ماده انتخاب شده که با محیط دهان سازگاری دارد.

به این ترتیب لازم نیست هیچ نگرانی بابت واکنش نشان دادن ایمپلنت با مواد اسیدی، اکسیژن، نمک و… داشته باشید. در ایمپلنت دندان پایه مانند پیچی به دیواره فک بسته می­شود. تنها چند ماه مراقبت کافی است تا این پایه به استخوان فک جوش بخورد و دقیقا مانند یک دندان طبیعی رفتار کند.

اهداف عکسبرداری ایمپلنت دندان

تا اینجا متوجه شدید که قبل، بعد و در حین انجام درمان به عکسبرداری ایمپلنت دندان نیاز خواهید داشت اما چرا؟ رادیوگرافی ایمپلنت دندان به چه دلایلی انجام می­شود؟ در این قسمت با اهداف این نوع از تصویربرداری بیشتر آشنا خواهید شد. پیش از انجام ایمپلنت از دندان های شما تصویر تهیه خواهد شد تا جراح از نبود بیماری دیگری مربوط به دهان و دندانتان مطلع گردد. تصویربرداری به وسیله اشعه ایکس باعث افزایش اطلاعات کلینیکی و رادیولوژی جراح می­شود. با تکنیک های تصویربرداری متفاوت می­توان استخوان فک و دندان ها را قبل از شروع درمان ارزیابی کرد تا نتیجه بهتری به دست آید. برای مثال عکسبرداری ایمپلنت دندان اندازه ارتفاع و ضخامت استخوان فک را برای جراح آشکار می­کند. همچنین پزشک از محل و شکل ساختار دهان مطلع خواهد شد و بسته به آن بهترین طرح درمان را اجرا خواهد کرد.

همانطور که گفتیم عکسبرداری ایمپلنت دندان پس از انجام جراحی نیز انجام خواهد شد تا پزشک، کاشت دندان و عملکرد خود را مورد ارزیابی قرار دهد. با این روش جراح شما متوجه مواردی مانند پیوند و تحلیل استخوان، وضعیت ریشه و ضایعات قرار گرفته در صورت می­شود.

زمان عکسبرداری ایمپلنت دندان

خوب است که پیش از انجام ایمپلنت دندان با مراحل و روند این جراحی آشنایی پیدا کنید. یکی از مهمترین مراحل کاشت دندان، عکسبرداری است که در قسمت قبلی به دلایل آن پرداختیم. سوال دیگری که پیش می آید این است که در چند مرحله به عکسبرداری ایمپلنت دندان نیاز خواهید داشت؟ به طور کلی تصویربرداری از دهان شما در این جراحی در 4 مرحله صورت می­گیرد:

زمان عکسبرداری ایمپلنت دندان
زمان عکسبرداری ایمپلنت دندان

مرحله اول همان عکسبرداری قبل از انجام ایمپلنت است. همانطور که اشاره کردیم برای بررسی بهتر استخوان فک، انتخاب بهترین طرح درمان و پیش بینی موقعیت مناسب ایمپلنت، وجود این مرحله ضروری است.

دومین مرحله، تصویربرداری ایمپلنت دندان حین انجام جراحی است. این فاز برای جهت گیری صحیح، مشاهده و رفع اشکالاتی که در حین انجام کار رخ داده است، ضروری است.

سومین فاز، پس از ترمیم ناحیه جراحی شده است. کاشت ایمپلنت به مراحل مختلفی تقسیم می­شود. مرحله دوم این جراحی بستن هیلینگ و بعد از آن قالب گیری پروتز است. بین این دو مرحله، فاز سوم عکسبرداری ایمپلنت دندان انجام می­شود تا بتوانند اباتمنت مناسب را انتخاب کنند.

فاز چهارم و آخرین مرحله زمانی است که پروتز ایمپلنت انجام شده و جراح جهت اطمینان از عملکرد درست، تغییرات استخوان و نشست پروتز این فاز را توصیه می­کند.

عکسبرداری ایمپلنت دندان به روش داخل دهانی

تکنیک های دو بعدی و سه بعدی متفاوتی برای عکسبرداری ایمپلنت دندان وجود دارد که در این قسمت به تکنیک نام آشنای داخل دهانی می­پردازیم. در بیشتر مراکز دندانپزشکی، دستگاه رادیولوژی جهت تکنیک داخل دهانی وجود دارد و نیازی نیست برای گرفتن این تصاویر به مراکز رادیولوژی مراجعه کنید. در این روش همانطور که از اسمش مشخص است فیلم داخل دهان قرار می­گیرد و ساختار آناتومیکی دهان را نشان می­دهد. از مزایای این روش می­توانیم به نمایش ارتفاع ریج آرواره ها، تشخیص بیماری های مختلف، بررسی بافت و تراکم استخوان، هزینه کمتر برای بیمار و تصویر با کیفیت متوسط اشاره کنیم.

با این حال این روش به دلیل محدودیت هایی که در عکسبرداری ایمپلنت دندان دارد، روش کاملی محسوب نمی­شود. از مهمترین محدودیت ها می­توانیم به دو بعدی بودن این تکنیک، کوچک بودن فیلم رادیولوژی، اندازه گیری تقریبی استخوان فک اشاره کنیم.

تکنیک خارج دهانی

یکی دیگر از تکنیک های تصویربرداری ایمپلنت دندان به شکل خارج دهانی انجام و پانوراما نامیده می­شود. برای انجام این تکنیک نیاز به اتاق مجزا برای قرار گرفتن بیمار پشت دستگاه است که در مراکز دندانپزشکی کمتری وجود دارد و دسترسی به آنها بیشتر از طریق مراجعه به مراکز رادیولوژی امکان پذیر است. در این تکنیک از دهان و دندان ها به طور کامل تصویربرداری می­شود. از مهمترین مزایای این روش می­توانیم به ارزیابی دقیق ابعاد استخوان فک، دوز تشعشع کم، تشخیص بیماری اشاره کنیم. همچنین محدودیت های این روش شامل رزولوشن پایین، بزرگنمایی غیر یکسان در جهت های عمودی و افقی، ناتوانی در ارائه اطلاعات پهنای ریج و حساسیت بالا به محل قرارگیری بیمار می­شود.

کلام آخر

همانطور که متوجه شدید برای پر کردن جای خالی دندان های خود می­توانید جراحی ایمپلنت دندان را انجام دهید. از آنجایی که برای انجام این روش درمانی به طی کردن پروسه خاصی نیاز است، در چند مرحله باید عکسبرداری صورت گیرد. در این مطلب سعی کردیم دلیل تصویربرداری، مراحل و دو مورد از مهمترین انواع آن را بیان کنیم. با دانستن این نکات با دید بازتری می­توانید دندانپزشک خود را انتخاب و ایمپلنت دندان را امتحان کنید.