برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

دشمن ایمپلنت

هر مشکل یا عارضه ای که منجر به آسیب به ایمپلنت دندانی و عملکرد نادرست آن شود به عنوان یک عامل مخرب برای ایمپلنت شناخته می شود. با مشاهده علائمی مانند ناراحتی، خونریزی، التهاب، تورم لثه، عفونت یا تغییر رنگ پروتز، می‌توانید متوجه شوید که ایمپلنت شما مشکل دارد یا خیر. امروزه دندانپزشکان طیف وسیعی از گزینه ها را برای نگهداری و افزایش دوام ایمپلنت ارائه می دهند. اگر می خواهید ایمپلنت خود را از عوامل آسیب رسان محافظت کنید، رعایت بهداشت دهان و دندان ضروری است. ایمپلنت‌های دندانی هنوز با استفاده از تکنیک‌ها و مواد قدیمی ساخته می‌شوند، اما مطالعات علمی هنوز برای تعیین معایب احتمالی آنها در حال انجام است. علاوه بر این، متخصصان پزشکی نقش مهمی در شناسایی و درمان مشکلات ایمپلنت دندان ایفا می کنند. آن‌ها می‌توانند از تکنیک‌های تشخیصی برای شناسایی عوامل اصلی دشمن ایمپلنت و بهترین روش را برای جلوگیری از تخربب ایمپلنت پیشنهاد می کنند.

موارد شناخته شده به عنوان دشمن ایمپلنت

قبل از کاشت ایمپلنت، ممکن است به طور کامل از روش های نگهداری آن آگاه نباشید، اما پس از آن متوجه خواهید شد که حفظ ایمپلنت مستلزم رعایت الزامات خاصی است. امروزه بسیاری از موارد به عنوان دشمن ایمپلنت تلقی می شود و بسیاری از دندانپزشکان این موارد را مضر می دانند. در نتیجه، پس از نصب ایمپلنت، چند ملاحظات بهداشتی و ایمنی وجود دارد که باید رعایت شود.

  • سیگار کشیدن مداوم

به نظر می رسد که سیگار کشیدن فقط روی ایمپلنت های دندانی تأثیر منفی می گذارد. مطالعات اخیر نشان می دهد که سیگار کشیدن می تواند به ایمپلنت های دندانی و همچنین دندان های طبیعی آسیب برساند. بدیهی است که علاوه بر سیگار، سایر محصولات دخانیات نیز می تواند به بافت ایمپلنت آسیب برساند، از جمله قلیان، سیگارهای الکترونیکی و غیره.

  • بی توجهی به عفونت لثه

پدیده های طبیعی می توانند گهگاه به ایمپلنت آسیب برسانند و پیامدهای منفی بر روی آن بگذارند. به عنوان مثال، عفونت لثه که به سایر نواحی دهان گسترش می یابد ممکن است محیط دهان را برای رشد باکتری ها مساعدتر کند. در نتیجه، زمانی که میکروب ها تکثیر می شوند، ایمپلنت دندان ممکن است در شرایط مناسب از بین برود.

  • تاثیر رژیم غذایی ایمپلنت

رژیم غذایی مناسب بعد از جراحی ایمپلنت یکی دیگر از عناصری است که می تواند موفقیت ایمپلنت را تضمین کند. پس از جراحی، فقط غذاهای نرم بخورید و حداقل تا سه ماه از جویدن خودداری کنید تا در شرایط ایده آل، پایه های ایمپلنت به استخوان فک بچسبند.

  • تاثیر بهداشت دهان و دندان بر ایمپلنت

همه باید بهداشت دهان و دندان را رعایت کنند، بنابراین باید در اولویت قرار گیرد. این مشاهده به طور طبیعی در بیماران ایمپلنت به دلیل جراحی انجام شده روی لثه و وارد کردن جسم خارجی به دهان بسیار مهم می شود. پس از جراحی، پزشکان ایمپلنت بر استفاده از دهانشویه، مسواک زدن و نخ دندان کشیدن مکرر تاکید دارند.

تاثیر بهداشت دهان و دندان بر ایمپلنت
  • فضای خالی دندان ها

خالی ماندن فضای دندان برای مدت طولانی دشمن ایمپلنت است. در واقع، بیمارانی که به طور مکرر دندان های خود را کشیده اند، مشکلاتی از جمله تحلیل استخوان در محل مورد نظر و جابجایی دندان های دیگر دارند. اگر این افراد ایمپلنت انجام دهند، در نهایت ممکن است دچار شکست ایمپلنت شوند. علاوه بر این، کمبود و تحلیل استخوان فک دشمن ایمپلنت است و به طور مستقیم به شکست ایمپلنت دندان کمک می کند.

  • دندان قروچه

اگر بیمار دندان قروچه کند و مشکل را با اصلاح کننده های رفتار و نایت گارد کنترل نکند، ایمپلنت دندن تحت فشار قابل توجهی قرار می گیرد و درمان ناموفق خواهد بود.

  • بیماری

گاهی اوقات شکست ایمپلنت میتواند ناشی از بیماری هایی از جمله بیماری های خود ایمنی باشد. بیماری هایی از قبیل آرتریت روماتید و سایر بیماری های دیگر روند بهبود را کندتر کرده و تاثیر منفی بر روی پیوند ایمپلنت با استخوان فک می گذارد. استفاده از برخی دارو ها نیز می تواند روند بهبودی را کاهش دهد. از جمله این دارو ها میتوان به دارو های ضد افسردگی و دارو معده اشاره کرد.

علائم شکست ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان یک روش درمانی قابل توجه است که باید به دقت صورت بگیرد. اگر عمل کاشت دندان توسط یک متخصص واجد شرایط و با تجربه انجام نشود، ممکن است بسیاری از موارد اشتباه پیش برود. شکست زودهنگام ایمپلنت دندان پس از عمل و همچنین شکست طولانی مدت ایمپلنت ممکن است. چه علائمی نشان دهنده شکست ایمپلنت دندانی است؟ علائمی که باید مراقب ایمپلنت های دندانی زیر بود، ارائه شده است.

  • فرو رفتگی لثه مرتبط با ایمپلنت

دو دلیل اصلی فرو رفتگی لثه‌های اطراف ایمپلنت‌ها، کمبود استخوان و بافت لثه برای حمایت مناسب از ایمپلنت است. چه علائمی نشان دهنده فرورفتگی لثه در نزدیکی ایمپلنت است؟ التهاب دردناک اطراف ایمپلنت بدنبال این اتفاق می افتد. جراح شما باید ایمپلنت را به درستی قرار دهد تا از این امر جلوگیری شود. برای تکمیل این رویکرد باید از برنامه ریزی تشخیصی و کامپیوتری ایمپلنت دندان استفاده شود که شامل زاویه سازی نیز می شود. علاوه بر این، با رعایت یک رژیم غذایی مغذی و رعایت بهداشت دهان و دندان، سلامت استخوان و لثه را حفظ کنید.

  • مشکل در گاز گرفتن و جویدن

شما هرگز نباید هنگام جویدن، صحبت کردن یا مصرف مواد غذایی احساس ناراحتی کنید. ایمپلنت‌ها طوری طراحی شده‌اند که مانند دندان‌های واقعی احساس و کار کنند. هر گونه ناراحتی ناشی از ایمپلنت دندان ایده آل نیست. مشابه ناراحتی هایی که هنگام جویدن در حین داشتن آسیب دندانی ایجاد می شود.

مشکل در گاز گرفتن و جویدن

مدت عمر ایمپلنت دندان

تا زمانی که بیمار به طور معمول هر دو سال یک بار برای معاینه به دندانپزشک مراجعه می کند، ایمپلنت ها می توانند مادام العمر باقی بمانند. اگرچه مراقبت خوب از دهان می تواند عمر آنها را تا 15 سال افزایش دهد، فریم های دندانی را فقط می توان برای حدود 10 تا 15 سال استفاده کرد تا زمانی که نیاز به دندان های جدید به دلیل خراب شدن منظم دندان ها ایجاد شود. طول عمر ایمپلنت دندانی نیز به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفتن آن در دهان است. فشار ناشی از جویدن روی ایمپلنت‌های پشت دهان بیشتر است که می‌تواند منجر به شکستن آنها سریع‌تر از ایمپلنت‌های جلویی شود. ایمپلنت های دندانی محکم هستند و کاملاً به استخوان فک شما می چسبند. شما یک دندان مصنوعی به شکل فریم، بریج یا پروتز به آن اضافه خواهید کرد. حفره ها و سایر مشکلات مربوط به بهداشت دهان و دندان در این زمینه نگران کننده نیست. اگرچه هنوز باید از دندان ها و لثه های خود به خوبی مراقبت کنید، اما دندان های جدید مصرف وعده های غذایی مورد علاقه خود را بسیار آسان تر می کند.

کلام آخر

بسیاری از موارد به عنوان دشمنان ایمپلنت در نظر گرفته می شوند، زیرا باعث می شوند که کارایی ایمپلنت از بین رفته عملا از آن استفاده نشود. شکست ایمپلنت می تواند ناشی از بی توجهی به بهداشت دهان و دندان، عدم استفاده از مسواک، خمیر دندان، دهانشویه و نخ دندان باشد. علاوه بر این، رفتارهایی مانند سیگار کشیدن، گاز گرفتن یخ، شکستن وسایل سخت با دندان و موارد دیگر بر میزان شکست ایمپلنت تاثیر می‌گذارد. علاوه بر این، میزان بسیار بالایی از شکست ایمپلنت در افراد مبتلا به شرایط متعدد مانند عفونت های جدی در ریشه دندان یا پوکی استخوان رخ می دهد. توصیه می شود که برای موفقیت بهتر ایمپلنت دندان حتما انجام این روش حساس را در یک کلینیک با تجهیزات به روز و با دندانپزشک های با تجربه انجام دهید.