برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بررسی دلایل اصلی ایجاد حساسیت ایمپلنت دندان

حساسیت ایمپلنت دندان به دلیل حساسیت به ماده پایه ای به کار رفته در ساختار ایمپلنت که همان تیتانیوم می باشد می تواند بروز و ظهور نماید.

جبران عوارض جسمی که در اثر عواملی مانند بیماری و حوادث برای انسان رخ می دهد می تواند شرایط زندگی را برای آنها مناسب تر نماید. یکی از متداول ترین عارضه هایی که می تواند زندگی روزانه انسان ها را دچار تحول نماید آسیب های وارده به دندان می باشد. انسان می تواند در طول زندگی خود در اثر عوامل گوناگون این اعضای حیاتی را از دست بدهد. در این شرایط انسان ها با استفاده از روش های جایگذاری مانند کشت دندان های مصنوعی سعی در جبران این عوارض می نمایند. امروزه با توسعه فناوری، کاشت دندان های مصنوعی نیز بسیار توسعه یافته است. استفاده از روش هایی مانند ایمپلنت دندان می تواند شرایط کاملا طبیعی را برای بیماران در زندگی روزانه آنها مهیا نماید.

اما در بعضی مواقع بیماران از این روش های درمانی نتیجه قابل قبولی را کسب نمی نمایند. ایجاد حساسیت ایمپلنت دندان یکی از شرایطی است که بیمار بعد از انجام ایمپلنت دچار ناراحتی فراوانی می گردد. متخصصان ما در این مقاله سعی دارند تا برای بیماران گرامی شرایط ایجاد حساسیت ایمپلنت دندان را به طور کامل تشریح نمایند.

تاثیر اختلالات خود ایمنی بر فرایند نصب دندان

بدن انسان در شرایط گوناگون سازگاری متفاوتی را از خود به نمایش می گذارد. یکی از شرایطی که انسان نمی تواند با سایر روش های درمانی جایگذاری تطابق نشان دهد در شرایطی است که بدن درگیر بیماری های خود ایمنی می باشد. این بیماری ها می تواند بر اثر عوامل گوناگونی بدن انسان ها را درگیر نماید. عوامل ژنتیکی و محیطی نقش مهمی در تشدید و یا بروز این بیماری ها ایفا می نمایند. در برخی از تحقیقات صورت گرفته در زمینه بروز بیماری های خود ایمنی و کاشت ایمپلنت مشاهده شده است که در شرایطی که بیمار به فلز به کار رفته در ساخت ایمپلنت حساسیت نشان می دهد می تواند زمینه بروز خود ایمنی در آن فرد شود.

در این شرایط بیمار می تواند به دلیل حساسیت به فلز ایمپلنت شاهد بروز بیماری هایی مانند روماتیسم مفصلی، بیماری کرون و یا اسکلروز چندگانه باشد. البته در این تحقیقات مشاهده شده است که این علائم می تواند به تدریج و با خروج فلز از دهان بیمار نیز کاهش یابد. در چنین شرایطی بیماران می توانند شاهد شرایط دشواری باشند. البته با بررسی سوابق خانوادگی فرد می توان تا حد زیادی از بروز این علائم در بیماران جلوگیری نمود. به خاطر داشته باشید که ایجاد بیماری های خود ایمنی در بیمارانی که حساسیت ایمپلنت دندان دارند بسیار نادر می باشد.

بررسی دلایل اصلی اهمیت به فلز به کار رفته در ایمپلنت دندان

در ساختار ایمپلنت های دندان توجه به جنس فلز به کار رفته در ساخت این محصولات بسیار پر اهمیت می باشد. به بیان دیگر فلزات به کار رفته در ساختار ایمپلنت باید از توانایی زیست سازگاری بالایی برخوردار باشند. عدم وجود این توانایی می تواند بر ساختار نهایی لثه ها تاثیر نامطلوبی باقی بگذارد. در نتیجه ساختار استخوان فک و لثه ها دچار عوارض متعددی مانند خونریزی، عفونت و در موارد شدیدتر سبب پسرفت بافت لثه ها می گردد. در نتیجه طراحان تجهیزات دندانپزشکی برای تولید پایه های موجود در ایمپلنت دندان ها از فلزات زیست سازگاری مانند فلز تیتانیوم بهره می برند.

این آلیاژ توانایی بالایی در سازگاری با استخوان های بدن دارد. در نتیجه به تدریج می تواند با ساختار استخوان فک بیمار تلفیق و یکی شود. البته در پژوهش های صورت گرفته برای این روش درمانی مشاهده شده که این روش نیز می تواند برای بیماران علائم آلرژیک را پدید آورد. در این شرایط این احتمال وجود دارد که بیمار در اثر علائم آلرژیک ایجاد شده نتواند از مزایای این روش درمانی بهره ببرد. در نتیجه حساسیت ایمپلنت دندان می تواند سبب پس زدن بافت افزوده شده در فرایند ایمپلنت گردد.

بررسی عمده دلایل ایجاد حساسیت ایمپلنت دندان

انتخاب فلز تیتانیوم به منظور انجام عمل ایمپلنت دندان به دلیل ویژگی های ساختاری فراوان این فلز می باشد. در حالت کلی دلیل اصلی برای انتخاب این فلز ویژگی های متعدد آن از قبیل توانایی تطبیق بالای آن با استخوان های بدن می باشد. اما در مواردی نیز مشاهده شده است که در برخی از افراد وجود ایمپلنت سبب ایجاد واکنش های آلرژیک شده است. البته عامل اصلی وقوع چنین مشکلی می تواند در نتیجه عدم رعایت بهداشت و مراقبت های بعد از عمل توسط بیمار نیز باشد.

علت حساسیت ایمپلنت دندان
علت حساسیت ایمپلنت دندان

در نهایت در بیش از 95 درصد موارد انجام کاشت دندان به روش ایمپلنت برای بیماران موفقیت آمیز بوده است. البته وجود دلایل دیگری نیز می تواند در ساختار لثه ها سبب ایجاد واکنش های آلرژیک گردد. عفونت لثه ها، تراکم بالای ایمپلنت، قرار گرفتن غذا و ایجاد فشار در بین دندان های طبیعی و دندان های کاشت شده به روش ایمپلنت و در نهایت آسیب های بافتی و عصبی می توانند عامل ایجاد علائمی مشابه حساسیت در بیماران گردد. در نهایت حساسیت ایمپلنت دندان می تواند برای بیماران عوارض ناخوشایندی را ایجاد نماید.

بررسی نشانه های حساسیت در فرآیند ایمپلنت دندان

وجود برخی علائم در دندان هایی که به تازگی ایمپلنت شده اند می تواند برای بیماران نشانه ای از بروز علائم حساسیت باشد. این نشانه ها به طور کلی شامل لثه های ملتهب، عقب رفتن لثه، درد و ناراحتی در ناحیه لثه ها و استخوان فک و همچنین ایمپلنت شل باشد. در صورت مشاهده ی هر یک از این علائم بیمار باید در اولین فرصت به دندانپزشک متخصص خود مراجعه نماید و او را در جریان مشکل ایجاد شده قرار دهد. در نهایت در کنترل علائم حاصل از بیماری حساسیت ایمپلنت دندان موارد متعددی مانند بهداشت دهان و دندان دخیل می باشد.