برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

تغییر فرم لب بعد از ارتودنسی

می توانید متوجه شوید که لب هایتان ناهموار هستند یا یک طرف صورتتان بالاتر از طرف دیگر به نظر می رسد. اغلب، بریس‌ها ممکن است به شما در بهبود ظاهر لب‌هایتان کمک کنند تا در صورت لزوم، آن‌ها را کاملاً واضح نشان دهید. پس از پایان عمل، بریس ها ظاهر کلی و اعتماد به نفس شما را بهبود می بخشد. بله، پس از دریافت بریس یا سایر درمان های ارتودنسی، می توانید متوجه شوید که لب های خود متفاوت به نظر می رسند. این به این دلیل است که قرارگیری و هم ترازی دندان های جلویی به جلو تأثیر مستقیمی بر برجستگی یا «پری» لب ها دارد. بنابراین هنگامی که دندان های جلویی شما در یک راستا قرار می گیرند، شکل لب های شما تا حدودی تغییر می کند .در این مقاله عوامل موثر در تغییر شکل لب پس از ارتودنسی را شرح می دهیم.

بیشتر بخوانید » قیمت ارتودنسی در تهران

تغییرات شکل لب پس از درمان ارتودنسی را می توان به عوامل مختلفی نسبت داد:

تراز کردن قوس دندانی: در طول درمان ارتودنسی، دندان ها به تدریج به سمت تراز مناسب در قوس دندانی حرکت می کنند. این تراز روی شکل کلی و کانتور قوس دندانی تأثیر می‌گذارد که متعاقباً می‌تواند موقعیت و شکل لب‌ها را تحت تأثیر قرار دهد. دندان‌های متمایل (مایل به جلو) یا رتروکلین (مایل به عقب) می‌توانند بر بیرون زدگی یا عقب‌رفتگی لب‌ها تأثیر بگذارند.

پشتیبانی از لب: موقعیت و ردیف دندان ها نقش بسزایی در حمایت از لب ها دارد. تراز مناسب دندان ها به حمایت کافی از لب کمک می کند، که به حفظ شایستگی لب (توانایی بسته نگه داشتن لب ها در حالت استراحت) کمک می کند. درمان ارتودنسی می تواند با اصلاح ناهماهنگی های دندانی و اسکلتی، حمایت از لب را بهبود بخشد و در نتیجه ظاهری متعادل تر و هماهنگ تر به لب داشته باشد.

تغییرات نمایه صورت: درمان ارتودنسی ممکن است بر روی نمای کلی صورت نیز تأثیر بگذارد. به عنوان مثال، در موارد مال اکلوژن کلاس II (اورجت)، که دندان های جلویی بالایی بیرون زده اند، درمان ارتودنسی می تواند شامل حرکت این دندان ها به عقب باشد. این حرکت می تواند منجر به ایجاد رابطه متعادل تری بین لب ها و بقیه قسمت های صورت شود و در نتیجه برجستگی و ظاهر لب ها تغییر کند.

تغییرات نمایه صورت

سازگاری با بافت نرم: بافت های نرم اطراف دندان ها، از جمله لب ها، گونه ها و زبان، انعطاف پذیر هستند و می توانند با تغییرات در موقعیت دندان و فک سازگار شوند. با تغییر موقعیت دندان ها، بافت های نرم به تدریج با شکل قوس دندانی جدید و هم ترازی دندان مطابقت می یابند. این انطباق می تواند بر روی کانتور و شکل لب ها تأثیر بگذارد، زیرا آنها با تغییرات در ساختارهای زیرین سازگار می شوند.

تغییرات عضلانی: ماهیچه های اطراف لب نیز در شکل لب نقش دارند. در طول درمان ارتودنسی، با تغییر موقعیت دندان‌ها و فک‌ها، عضلات مسئول حرکت و کنترل لب ممکن است دچار تغییرات تطبیقی شوند. این سازگاری‌های عضلانی می‌تواند بر شکل، ضخامت و تحرک لب‌ها تأثیر بگذارد.

بیشتر بخوانید » تاثیر ارتودنسی بر لاغری صورت

لب های شما یک سد محافظ بر روی لبخند شما هستند. اگر به دهان ضربه وارد شود ، از شما در برابر شکستگی دندان محافظت می کنند. انجام درمان‌هایی مانند اینویزیلاین یا بریس‌های سنتی تنها «پایه‌ای» را که لب‌های شما روی آن قرار می‌گیرند تغییر می‌دهد. اگر از براکت‌های سنتی با استفاده از براکت و سیستم سیم استفاده می‌کنید، ممکن است به طور موقت متوجه بزرگ‌تر شدن لب‌هایتان شوید. این به دلیل عرض اضافی ایجاد شده بین دندان ها و لب های شما است. این به این معنا نیست که لب‌های شما بزرگ‌تر هستند، بلکه نمی‌توانند تا زمانی که بریس‌ها در نهایت جدا شوند، به اندازه دندان‌هایتان بنشینند.توجه به این نکته ضروری است که تغییرات شکل لب پس از درمان ارتودنسی در افراد مختلف متفاوت است و به عوامل مختلفی از جمله شدت مال اکلوژن اولیه، رویکرد درمانی و آناتومی کلی صورت بیمار بستگی دارد. ارتودنتیست ها به دقت این عوامل را ارزیابی می کنند تا یک طرح درمانی تهیه کنند که نتایج زیبایی شناختی و الزامات عملکردی مورد نظر را برای هر بیمار در نظر بگیرد.