برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آیا برای لمینت دندان را میتراشند؟

مقدمه:

لمینت، یکی از بهترین روش های زیباسازی جهت رفع عیوب ظاهری دندان هاست. با انجام این روش، زیبایی و جذابیت به ظاهر دندان هایتان بازخواهد گشت. سوال اکثر متقاضیان این است که آیا برای لمینت، دندان ها باید تراشیده شوند یا خیر. جهت پاسخگویی به این سوال باید بگوییم که همه چیز به وضعیت دندان های بیمار بستگی دارد. پزشک با بررسی شرایط بیمار به انجام این کار تصمیم خواهد گرفت. در بعضی مواقع، شرایط بیمار به گونه ای است که نیازی به تراشیدن دندان ها جهت نصب لمینت وجود ندارد. در ادامه با ما همراه باشید تا اطلاعات جامع تری در این مورد را در اختیارتان قرار دهیم.

لمینت دندان چیست و چه فرقی با کامپوزیت ونیر دارد؟

لمینت در واقع نوعی روکش بوده که می تواند به خوبی سطح دندان های جلویی بیمار را پوشش دهد. جنس روکش از سرامیک می باشد. با استفاده از این روش، دندان هایتان یکدست شده و ظاهر زیبایی خواهد داشت. امکان نصب روکش لمینت هم به صورت تکی و هم به صورت کلی برای دندان های بیمار وجود داشته و همین عامل باعث برتری آن در مقایسه با سایر روش ها شده است. از جمله مهمترین ویژگی های استفاده از این روش می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  • استحکام و مقاومت زیاد روکش در برابر فشار
  • هزینه بالای آن در مقایسه با سایر روش های زیباسازی دندان

پزشک با بررسی وضعیت دندان های بیمار تصمیم خواهد گرفت که کدام روش (لمینت یا کامپوزیت ونیر) می تواند برای او موثر باشد. هر کدام از این روش ها در جای خود بهترین بوده و از کاربردهای ویژه ای برخوردار هستند. اما به طور کلی می توان گفت که لمینت در مقایسه با سایر روش ها، نصب آسان و راحت تری دارد.

بیشتر بخوانید » قیمت لمینت دندان

آیا برای لمینت، دندان ها باید تراشیده شوند؟

یکی از مهمترین سوالاتی که ذهن متقاضیان را به خود درگیر کرده این است که آیا برای لمینت، دندان ها باید تراشیده شوند یا خیر. البته تراش یا عدم تراش مینای دندان در این روش به نظر پزشک و شرایط بیمار بستگی دارد. در این روش، مقدار کمی از سطح دندان تراشیده شده تا روکش به خوبی بر روی آن نصب شود. اگر این کار انجام نشود، زیبایی ظاهری دندان ها تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.

آیا برای لمینت، دندان ها باید تراشیده شوند؟

 در شرایط خاص (بدرنگ بودن دندان ها و بی نظمی شدید آنها)، پزشک مجبور خواهد بود تا سطح بیشتری از دندان را جهت نصب روکش بتراشد. البته در این مورد، جای هیچ گونه نگرانی وجود نخواهد داشت. آسیب و پوسیدگی دندان های زیر روکش در صورت عدم توجه به نکات بهداشت دهان و دندان از سوی بیمار می باشد. البته ناگفته نماند که تراشیدن دندان جهت نصب روکش باید به مقدار لازم باشد. جهت نصب لمینت های سرامیکی نیاز است که سطح دندان به میزان لازم تراشیده شود. البته ضخامت تراش دندان در این روش به اندازه 0.2 میلیمتر بوده که بسیار ناچیز است.

چند نوع لمینت دندان وجود دارد؟

مدل سرامیکی:

  • ماندگاری روکش: 10 الی 15 سال
  • مقاومت در برابر فشار و ضربه: زیاد
  • دقت جهت نصب روکش: دقت زیاد پزشک جهت نصب دقیق آن
  • تراشیدن دندان جهت نصب روکش: تراش بسیار کم سطح دندان جهت نصب روکش
  • ظاهر روکش: شفاف، براق با ظاهر طبیعی به رنگ دندان
  • هزینه: بالا

مدل کامپوزیتی:

  • ماندگاری روکش: 5 الی 7 سال
  • مقاومت در برابر فشار و ضربه: بسیار کم
  • دقت جهت نصب روکش: غیر دقیق بودن آن جهت نصب در مقایسه با لمینت سرامیکی
  • تراشیدن دندان جهت نصب روکش: تراشیدن دندان جهت نصب روکش در شرایط خاص (دندان های نامرتب و بدرنگی شدید آنها)
  • ظاهر روکش: امکان تغییر رنگ دندان ها به مرور زمان
  • هزینه: پایین

لمینت سرامیکی در مقایسه با کامپوزیت ونیر، استحکام بیشتری دارد. نتیجه موفقیت آمیز این روش باعث شده تا بیشتر متقاضیان به انجام آن جهت رفع عیوب ظاهری دندان های خود توجه بیشتری نشان دهند. پزشک با بررسی و معاینه دندان های بیمار تصمیم خواهد گرفت که انتخاب چه روشی می تواند جهت برطرف کردن ایرادات ظاهری دندان های او موثر واقع شود. سپس پزشک می تواند بهترین نوع لمینت را انتخاب کرده و بر روی دندان های بیمار نصب نماید. در بعضی مواقع امکان دارد که میزان آسیب های دندانی به گونه ای باشد که از روش های جبرانی نظیر: ارتودنسی و… جهت رفع ایرادات استفاده شود.

بیشتر بخوانید » علت تفاوت قیمت کامپوزیت دندان با لمینت چیست؟

چه مواردی می تواند بر میزان تراش مینای دندان جهت نصب لمینت تاثیر بگذارد؟

همانطور که در جملات پیشین اشاره نموده ایم، میزان تراش مینای دندان جهت نصب لمینت به شرایط بیمار و وضعیت دندان های او بستگی دارد. فاکتورهای زیادی می توانند بر این امر تاثیر بگذارند که در ادامه قصد داریم به مهمترین آنها اشاره نماییم.

  • نوع لمینت استفاده شده جهت نصب:

لمینت ها دارای انواع مختلفی بوده که هر کدام از آنها از ضخامت مخصوص به خود برخوردار هستند. میزان تراش دندان برای هر کدام از این روکش ها متفاوت می باشد.

از چه نوع لمینتی استفاده کنیم

  • سیاه یا زرد بودن شدید دندان ها:

در صورت بدرنگی شدید دندان ها بهتر است از نوع روکشی استفاده شود که پوشش دهنده ایرادات کلی دندان ها باشد.

  • یکدست نبودن و بهم ریختگی شدید دندان ها:

اگر دندان ها بهم ریخته و نامرتب باشند پزشک باید جهت برطرف کردن مشکل، سطح بیشتری از دندان را جهت نصب روکش بتراشد. در بعضی مواقع، نصب روکش برای دندان های بیمار گزینه مناسبی نبوده و نیاز است که از ارتودنسی به عنوان درمان جایگزین استفاده شود.

  • پوسیدگی شدید دندانی:

قبل از نصب لمینت بهتر است که ابتدا وضعیت دندان های بیمار از لحاظ پوسیدگی توسط پزشک بررسی شود. در صورت وجود پوسیدگی ابتدا بهتر است که مشکل رفع شود. سپس میتوان لمینت را بر روی دندان نصب نمود.

آشنایی با مزایای تراش دندان جهت نصب لمینت:

  • شما با استفاده از این روش به دندان های زیبا و بی عیب و نقص دست خواهید یافت.
  • لمینت، یکی از بهترین روش های زیباسازی دندان بوده که می تواند عیوب ظاهری دندان های بیمار را به خوبی برطرف کند.
  • تراش دندان جهت نصب لمینت از اهمیت ویژه ای برخوردار است. زیرا این کار باعث ارتباط قوی و محکم بین روکش و دندان هایتان خواهد شد.

انجام این روش زیبایی به بیهوشی نیازی نداشته و تنها در بعضی مواقع نیاز است که بی حسی موضعی استفاده شود. امکان دارد تراشیدن سطح دندان و دستکاری بافت لثه برای اکثر بیماران غیر قابل تحمل باشد. در این صورت، دندانپزشک از بی حسی موضعی برای کاهش درد به هنگام اجرای نصب لمینت استفاده خواهد کرد.

شرایط نصب لمینت بدون تراش دندان به چه نحوی می باشد؟

لمینت جزو بهترین روش های زیباسازی دندان بوده که اجرای آن برای متقاضیان می تواند متفاوت باشد. در این میان، لمینت های بدون تراش (لومینیرز) به دلیل نصب آسان و ساده آن در بین متقاضیان از محبوبیت ویژه ای برخوردار است. در این روش نیازی به تراشیدن مینای دندان وجود ندارد. شاید برای بسیاری از افراد جای سوال باشد که آیا لمینت بدون تراش در مقایسه با دیگر روش ها از استحکام کمتری برخوردار است یا خیر. امروزه با استفاده از دستگاه های لابراتوار حرفه ای، ضخامت روکش جهت نصب بر روی دندان به کمترین میزان خود خواهد رسید.

شرایط نصب لمینت بدون تراش دندان؟

قالب گیری دندان در این روش به حدی دقیق بوده که می توان بدون تراش، لمینت را بر روی دندان ها نصب نمود. لمینت بدون تراش دارای مزایای زیادی بوده که در زیر به مهمترین آنها اشاره کرده ایم.

  • دوام و ماندگاری بالا
  • حفظ حالت طبیعی دندان
  • استحکام و مقاومت بالای دندان در برابر آسیب و ضربه
  • نصب آسان آن بدون نیاز به تزریق داروی بی حسی
  • غیر تهاجمی بودن این روش

این روش به دلیل غیر تهاجمی بودن آن، حالت اصلی دندان ها را حفظ می کند. به همین خاطر از آسیب های وارده به دندان های بیمار جلوگیری خواهد شد. ناگفته نماند که این روش برای تمام متقاضیان گزینه مناسبی به شمار نمی رود. تنها آن دسته از افرادی که دارای شرایط زیر هستند، می توانند از این روش جهت زیباتر کردن ظاهر دندان های خود استفاده نمایند.  

  • متقاضیان دارای دندان های کوچک
  • افرادی که می خواهند لبخند زیباتری داشته باشند.
  • متقاضیان دارای دندان های نامرتب (مشکل جزئی)
  • متقاضیان دارای دندان های ساییده شده

در صورت مشاهده ناهنجاری های شدید، بهتر است که سطح مینای دندان به میزان لازم تراشیده شود. سپس می توان جهت نصب روکش بر روی دندان ها اقدام نمود. آن دسته از افرادی که از بیماری های لثه رنج می برند بهتر است که از نصب لمینت بدون تراش پرهیز نمایند. البته این مورد به نظر پزشک بستگی داشته و با توجه به شرایط بیمار باید بهترین راه حل جهت رفع زودهنگام مشکل اخذ شود.

نتیجه گیری:

لمینت، یکی از بهترین روش های درمانی جهت اصلاح طرح لبخند و رفع عیوب دندان ها به شمار می رود. این روش در مقایسه با اکثر روش های درمانی، موثرتر بوده و از محبوبیت زیادی در میان افراد برخوردار است. تراشیدن دندان جهت نصب روکش تحت تاثیر فاکتورهای مختلفی بوده و پزشک با بررسی شرایط بیمار جهت انتخاب روش مناسب تصمیم خواهد گرفت. در این مقاله تلاش شده تا شما را با مهمترین ابهامات در زمینه نصب لمینت و چگونگی فرایند آن آشنا نماییم. امیدواریم که از مطالعه محتوای این مقاله نهایت بهره را برده باشید.