برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بیمه کوثر هزینه ایمپلنت

در این مقاله قصد داریم به این سؤال پاسخ دهیم که آیا بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را تقبل می کند؟ ایمپلنت قطعه ای از جنس تیتانیوم بوده که در طول جراحی در استخوان فک قرار می گیرد. این قطعه فلزی از پروتز یا روکشی که در قسمت بی دندان قرار گرفته پشتیبانی می کند. مواد تشکیل دهنده ایمپلنت دارای ثبات ساختاری، بافتی سازگار و استحکام مکانیکی در محیط دهان می باشند. از آن جایی که ایمپلنت جایگزین مناسبی برای دندان های از دست رفته می باشد، تا زمانی که از آن به درستی مراقبت کنید، ماندگاری بالایی خواهد داشت. در واقع مراجعه منظم به دندانپزشک و مراقبت مداوم از دندان ایمپلنت شده تأثیر زیادی در دوام و طول عمر ایمپلنت خواهد داشت. در صورتی که از دندان ایمپلنت شده خود مراقبت نکنید، اتفاقی مشابه دندان های طبیعی برای روکش شما ایجاد می شود.

در ادامه این مطلب همراه ما باشید تا به این سؤال پاسخ دهیم که آیا بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می دهد؟

نگاهی به تاریخچه بیمه در ایران

بدون تردید بزرگ ترین ترس همه ما نداشتن قدرت پیش بینی در مورد چیزی است که در آینده رخ می دهد. زمانی که آینده مبهم باشد، به همان نسبت ترس های ما نیز بیشتر خواهد شد. اگر بتوانیم ترس خود را مدیریت کنیم، بدون تردید می توانیم آینده ای روشن داشته باشیم. از سوی دیگر ابهام کمتر با احساس امنیت بیشتری همراه است. قرار دادن این دو واقعیت در کنار یکدیگر می تواند ما را با چرایی به وجود آمدن بیمه آشنا کند. بهتر است بدانید تاریخچه صنعت بیمه در ایران به زمان شاه عباس صفوی باز می گردد. احتمالا نخستین بیمه ها مربوط به بیمه باربری بوده است. به این صورت که کاروانسراها به عنوان بیمه گر از کالاهای بازرگانان در برابر خطرات سارقان و راهزنان حفاظت می کردند.

با این حال آغاز فعالیت های بیمه در ایران به دوران قاجار باز می گردد. با ورود دو مؤسس روسی به داخل ایران، به تدریج پای شرکت های خارجی بیمه به داخل ایران باز شد. به طوری که نزدیک به 25 سال این صنعت در ایران به وسیله خارجی ها اداره می شد. طی این مدت 29 شرکت بیمه در ایران فعالیت داشتند. تا جایی که در سال 1310 تصویب نظام نامه و قانون ثبت شرکت ها قطعی شد. به موجب این قانون فعالیت های بیمه در ایران رسمیت یافتند. از جمله شرکت های مطرح خارجی در عرصه بیمه می توان به «یورکشایر» و «اینگستراخ» اشاره کرد. سرانجام در سال 1314 شرکت سهامی بیمه ایران توسط «علی اکبر داور» و «الکساندر آقایان» با سرمایه بیست میلیون ریال تأسیس شد.

چه ارتباطی میان انواع بیمه و ایمپلنت دندان وجود دارد؟

تجربه نشان می دهد که بیمه پایه از هر نوعی که باشد، پاسخگوی هزینه های بالای دندانپزشکی نمی باشد. از طرفی پرداخت هزینه های دندانپزشکی، سونوگرافی، اکوی قلب، جراحی قلب و … از توان هر کسی ساخته نیست. در این میان بیمه های تکمیلی با دریافت حق بیمه ماهیانه از افراد، اقدام به جبران بخشی از هزینه های درمانی می نمایند.

بیمه ایمپلنت

بیمه های درمان تکمیلی دارای سقف مشخصی می باشند و بیمه دندانپزشکی نیز از این قاعده مستثنی نیست. به طور مثال با فرانشیز 30 درصد چیزی در حدود 200 هزار تومان الی 3 میلیون تومان را پوشش می دهند. از طرفی هزینه ایمپلنت بسیار بالاتر از مبالغ مذکور می باشد. به همین خاطر می بایست مازاد آن را از جیب خود پرداخت کنید و با توجه به قرارداد منعقد شده 30 درصد فرانشیز برای شما اعمال می گردد.

آشنایی با انواع ایمپلنت دندان

معمولا ایمپلنت ها بر اساس روکش، نوع کاشت، جنس، برند و چگونگی اجرا با یکدیگر تفاوت دارند. به طور کلی از انواع ایمپلنت دندان می توان به موارد زیر اشاره کرد:

ایمپلنت زیگوماتیک: ایمپلنت زیگوماتیک از پیچیدگی زیادی برخوردار بوده و با کمترین کاربرد همراه است. از این ایمپلنت هنگامی استفاده می شود که فک، استخوان کافی برای قرار دادن ایمپلنت نداشته باشد. به همین خاطر در طول درمان به جای استخوان فک از استخوان گونه استفاده می شود.

ایمپلنت اندواستیل: ایمپلنت اندواستیل به عنوان ایمپلنت داخل استخوانی نیز شناخته می شود. این نوع ایمپلنت رایج ترین و مطمئن ترین روش درمانی گذاشتن ایمپلنت است. ایمپلنت های اندواستیل قابل استفاده برای سنین مختلف می باشد. به طور معمول این جراحی با دقت و ظرافت هرچه تمام تر به کمک دریل پزشکی انجام می شود.

ایمپلنت ساب پریو استیل: ایمپلنت ساب پریو استیل که به عنوان ایمپلنت روی استخوانی شناخته می شود، به جای فرو رفتن در داخل استخوان فک، در زیر لثه و بر روی استخوان قرار می گیرد.

ایمپلنت ها براساس اتصال پروتز دندانی به اباتمنت به دو نوع تقسیم می شوند:

روکش چسبی: در این روش روکش ها به وسیله چسب های مخصوص پزشکی به اباتمنت چسبیده می شوند. این روش بیشتر به روکش کردن معمولی دندان های طبیعی شباهت دارد.

روش پیچی: در این روش روکش به کمک پیچ به اباتمنت اتصال می یابد. سپس نقطه پیچ بر روی دندان توسط مواد پروتزی مثل رزین های کامپوزیت پر و صاف می شود.

آیا هزینه های دندانپزشکی با بیمه تأمین اجتماعی قابل جبران هستند؟

بیمه کوثر از جمله بیمه هایی است که قادر به تأمین بخشی از هزینه های دندانپزشکی می باشد. با این وجود، این خدمات بسیار محدود بوده و تنها در مراکز درمانی اصلی این بیمه قابل انجام می باشند. در صورتی که هزینه های دندانپزشکی محدود به خدماتی مانند بروساژ دندان، روکش، درمان ریشه، جرم گیری، ترمیم، پر کردن ساده دندان و کشیدن دندان باشد، تحت پوشش بیمه کوثر قرار می گیرد. بدیهی است در حالت عادی به هیچ عنوان بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را تحت پوشش قرار نخواهد داد.

آیا هزینه های دندانپزشکی با بیمه تامین اجتمای قابل جبران هستند

هم چنین باید خاطر نشان ساخت بیمه کوثر بسیاری از پوشش های بیمه ای خود را به تمامی شرکت ها ارائه نمی دهد. به عنوان مثال پوشش هایی مانند ویزیت دارو و هزینه های دندانپزشکی برای شرکت هایی که تعداد پرسنل آن ها بالا است، ارائه می گردد. این مهم به شرکت های کوچک قابل ارائه نبوده و یا با سقف بسیار پایینی قابل استفاده می باشد.

آیا بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را پرداخت می کند؟

در پاسخ به این سؤال که آیا بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را پرداخت می کند؟ می توان گفت بیمه کوثر در خصوص ارائه خدمات دندانپزشکی خود به شرکت ها، محدودیت ها و شرایط متفاوتی دارد. به این صورت که باید نزدیک به 50 درصد لیست تأمین اجتماعی هر شرکتی درخواست بیمه تکمیلی بدهد. موضوع بعدی داشتن بیمه پایه هر یک از بیمه شده ها می باشد؛ چرا که امکان دارد بسیاری از بیمه شده ها تحت پوشش بیمه های پایه ای مانند تأمین اجتماعی نباشند که این مهم می تواند محدودیت هایی را برای افراد به وجود آورد.

در واقع به منظور پاسخ به این سؤال که آیا بیمه کوثر هزینه ایمپلنت دندان را پوشش می دهد؟ باید گفت این شرکت همانند بسیاری از شرکت های بیمه کلیه خدمات خود را به صورت گروهی ارائه می دهد. از این رو تاکنون هیچ گونه اقدام فردی توسط این شرکت صورت نگرفته است. این مسئله به خاطر خسارت بالا و ریسک زیاد بیمه های درمان انفرادی می باشد. از این رو افراد و خانواده ها به طور مستقل امکان خریداری بیمه درمان این شرکت را نخواهند داشت. بنابراین تنها شرکت هایی قادر به استفاده از پوشش بیمه تکمیلی کوثر هستند که تعداد آن ها بالای 50 نفر بوده و دارای لیست بیمه تأمین اجتماعی باشند.

به طور کلی بیمه کوثر خدماتی غیر از کشیدن دندان، بروساژ، ترمیم، پر کردن، روکش، درمان ریشه و جرم گیری را تحت پوشش قرار نمی دهد. در واقع این شرکت بیمه از ارائه سایر خدمات دندانپزشکی که جنبه زیبایی دارند، سر باز می زند. از سوی دیگر هزینه های دندانپزشکی این شرکت طبق تعرفه خدمات دندانپزشکی محاسبه شده و پرداخت می شود.