برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بعد از لمینت دندان چی بخوریم

لمینت دندان که به عنوان روکش دندان نیز شناخته می شود، یک روش دندانپزشکی زیبایی است که برای بهبود ظاهر دندان ها استفاده می شود. این شامل قرار دادن یک لایه نازک از پرسلن یا مواد رزین کامپوزیت بر روی سطح جلویی دندان ها برای اصلاح عیوب مختلف دندان مانند براده ها، ترک ها، تغییر رنگ و ناهماهنگی است.

در حالی که لمینت دندان یک روش نسبتاً ساده است، مراقبت مناسب از دندان ها و روکش ها پس از عمل برای اطمینان از طول عمر و حفظ ظاهر آنها ضروری است. در این مقاله به نکات لازم پس از لمینت دندان می پردازیم.

بهداشت دهان و دندان مناسب

یکی از مهم ترین جنبه های حفظ سلامت دهان و دندان، رعایت بهداشت مناسب دهان و دندان است. ضروری است که حداقل دو بار در روز مسواک بزنید و نخ دندان بکشید، همانطور که قبل از عمل لمینت دندان انجام می دادید. با این حال، استفاده از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح روکش بسیار مهم است. استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال نیز می تواند به تمیزی و سلامت دهان شما کمک کند.

مسواک زدن

مسواک زدن حداقل دو بار در روز برای حفظ بهداشت دهان و دندان پس از لمینت دندان بسیار مهم است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به سطح روکش، از مسواک نرم و خمیر دندان غیر ساینده استفاده کنید. شما باید حداقل دو دقیقه مسواک بزنید و مطمئن شوید که به تمام نواحی دهان از جمله جلو و پشت دندان‌ها و زبانتان رسیده‌اید.

نخ دندان کشیدن

نخ دندان کشیدن همچنین برای از بین بردن ذرات غذا و پلاک از بین دندان ها و اطراف لمینت های دندان شما مهم است. از نخ دندان یا مسواک های بین دندانی برای تمیز کردن بین دندان های خود استفاده کنید، مطمئن شوید که در اطراف روکش ها ملایم باشید تا به آنها آسیب نرسانید.

دهانشویه

استفاده از دهانشویه آنتی باکتریال می تواند به کشتن باکتری های موجود در دهان شما کمک کرده و نفس شما را تازه کند. پس از مسواک زدن و نخ دندان کشیدن، دهان خود را به مدت 30 ثانیه با دهانشویه بشویید و مطمئن شوید که آن را در تمام نواحی دهان خود بچرخانید.

خمیر دندان

از خمیر دندان های غیر ساینده استفاده کنید که به طور خاص برای استفاده با لمینت های دندان طراحی شده است. از استفاده از خمیر دندان سفید کننده که می تواند حاوی ذرات ساینده باشد که می تواند سطح روکش ها را خراشیده و آسیب برساند خودداری کنید.

خمیر دندان

پس از گرفتن لمینت های دندان، مهم است که مراقب آنچه می خورید باشید تا از آسیب دیدن یا لکه دار شدن روکش ها جلوگیری کنید. در اینجا برخی از غذاهایی که باید در رژیم غذایی خود گنجانده شوند و همچنین برخی از غذاهایی که باید از آنها اجتناب کنید یا در حد اعتدال مصرف کنید آورده شده است:

مواد غذایی برای خوردن:

غذاهای نرم

غذاهای نرم روی لمینت های دندان ملایم هستند و کمتر باعث آسیب یا سایش می شوند. برخی از نمونه های غذاهای نرم عبارتند از سبزیجات پخته، سوپ، پوره سیب زمینی، غلات پخته شده مانند برنج یا کینوآ، میوه های نرم مانند موز و آووکادو، و گوشت های لطیف مانند ماهی و مرغ.

غذاهای غنی از پروتئین

پروتئین برای نگهداری و ترمیم بافت ها از جمله لمینت های دندان ضروری است. گنجاندن غذاهای غنی از پروتئین مانند تخم مرغ، محصولات لبنی، گوشت بدون چربی و ماهی در رژیم غذایی شما می تواند به سلامت و طول عمر روکش های شما کمک کند.

غذاهای غنی از کلسیم

کلسیم یک ماده معدنی است که برای ساخت و حفظ دندان ها و استخوان های قوی ضروری است. گنجاندن غذاهای غنی از کلسیم مانند محصولات لبنی، سبزیجات برگ دار و غلات غنی شده در رژیم غذایی شما می تواند به سلامت و استحکام دندان های طبیعی و همچنین لمینت های دندان شما کمک کند.

آب

نوشیدن آب فراوان برای حفظ سلامت دهان و دندان پس از لمینت دندان ضروری است. آب می تواند به شستشوی ذرات غذا و باکتری هایی که می توانند در دهان انباشته شده و باعث ایجاد پلاک و جرم شوند کمک کند. علاوه بر این، هیدراته ماندن می تواند به جلوگیری از خشکی دهان کمک کند، که می تواند خطر پوسیدگی دندان و سایر مشکلات سلامت دهان را افزایش دهد.

غذاهایی که باید از آنها پرهیز کرد یا در حد اعتدال مصرف کرد:

غذاهای سفت و ترد

غذاهای سفت و ترد مانند یخ، آب نبات سفت و دانه های ذرت بو داده می توانند با ایجاد بریدگی، ترک یا سایش به لمینت های دندان آسیب برسانند. علاوه بر این، گاز گرفتن غذاهای سفت با دندان های جلویی می تواند فشار زیادی بر روکش های شما وارد کند و به طور بالقوه باعث کنده شدن آنها شود.

غذاهای چسبنده و جویدنی

غذاهای چسبنده و جویدنی مانند تافی، کارامل و آب نبات ها نیز می توانند به لمینت های دندان آسیب بزنند و باعث کنده شدن یا بریدگی آنها شوند. این نوع غذاها همچنین می توانند به سطح روکش ها بچسبند و تمیز کردن آنها را دشوارتر کنند.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی های اسیدی مانند میوه ها و آب میوه های مرکبات، نوشابه و نوشیدنی های ورزشی می توانند مینای دندان های طبیعی شما را فرسایش دهند و ساختار لمینت های دندانی شما را ضعیف کنند. با گذشت زمان، این می تواند باعث کدر شدن یا تغییر رنگ روکش های شما شود.

غذاها و نوشیدنی های اسیدی

غذاها و نوشیدنی ها رنگ دار

برخی غذاها و نوشیدنی ها مانند قهوه، چای، شراب قرمز و محصولات تنباکو می توانند دندان های طبیعی و همچنین لمینت های دندان شما را لکه دار کنند. در حالی که لازم نیست به طور کامل از این غذاها و نوشیدنی ها اجتناب کنید، مصرف آن ها در حد اعتدال و شستشوی دهان با آب بعد از آن می تواند به کاهش خطر لکه کمک کند.

علاوه بر توجه به آنچه که می خورید، رعایت عادات بهداشتی دهان و دندان مانند مسواک زدن دو بار در روز، نخ دندان کشیدن منظم و مراجعه به دندانپزشک برای معاینات و تمیز کردن منظم بسیار مهم است. با مراقبت از لمینت های دندانی خود و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و سالم، می توانید اطمینان حاصل کنید که روکش های خود در سال های آینده بهترین ظاهر و عملکرد خود را دارند.معاینات منظم دندانپزشکی

بسیار مهم است که پس از لمینت دندان، معاینه منظم دندانپزشکی را با دندانپزشک خود برنامه ریزی کنید. در طول این بازدیدها، دندانپزشک شما می‌تواند روکش‌های شما را معاینه کرده و علائم آسیب یا ساییدگی را بررسی کند. تمیز کردن منظم دندان همچنین می تواند به حذف هر گونه پلاک یا تارتار که می تواند ظاهر و طول عمر روکش ها را تحت تاثیر قرار دهد، کمک کند.

از چه مواردی باید اجتناب کرد

از دندان قروچه خودداری کنید

دندان قروچه، می تواند به مرور زمان به روکش ها آسیب برساند. اگر در شب دندان قروچه می کنید، ممکن است دندانپزشک استفاده از محافظ دهان را برای محافظت از روکش ها و جلوگیری از آسیب بیشتر توصیه کند.

اجتناب از مواد لکه دار

برخی از مواد می توانند روکش ها را لکه دار کنند و به مرور زمان آنها را کدر یا تغییر رنگ دهند. برخی از نمونه‌های مواد لکه‌کننده عبارتند از قهوه، چای، شراب قرمز و محصولات تنباکو. اگر مجبور به مصرف این مواد هستید، لازم است بعد از آن دهان خود را با آب بشویید یا دندان های خود را مسواک بزنید تا باقیمانده آن از بین برود.

مصرف الکل را محدود کنید

مصرف الکل می تواند به مرور زمان باعث خراب شدن روکش ها شود. بنابراین، محدود کردن مصرف الکل پس از لمینت دندان بسیار مهم است.

استفاده از محافظ نیش

اگر در ورزش‌های تماسی یا سایر فعالیت‌های فیزیکی که می‌تواند به دندان‌ها و روکش‌های شما آسیب برساند، شرکت می‌کنید، ممکن است دندانپزشک استفاده از محافظ بایت را برای محافظت از آن‌ها توصیه کند.

رسیدگی به هر گونه مشکل به سرعت

اگر متوجه هر گونه مشکلی در روکش‌های خود شدید، مانند بریدگی، ترک یا تغییر رنگ، بسیار مهم است که به سرعت به آن‌ها رسیدگی کنید. تأخیر در درمان می تواند منجر به آسیب بیشتر شود و ممکن است در آینده به تعمیرات گسترده تری نیاز داشته باشد.