برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

اگر پیچ ایمپلنت بیفتد چه اتفاقی می افتد؟

شل شدن و  افتادن پیچ ایمپلنت به عنوان عامل اصلی شکست ایمپلنت پس از ناسازگاری ایمپلنت دندانی با استخوان فک شناخته شده است. به همین دلیل، انتخاب اجزای پروتز مناسب، پیچ های ایمپلنت و اباتمنت برای حفظ ایمپلنت و افزایش میزان موفقیت آن بسیار مهم است. افتادن پیچ ایمپلنت بسیار نادر است و به ندرت اتفاق می افتد. منطقی است که اقداماتی برای جلوگیری از وقوع این موضوع وجود داشته باشد.

بیشتر بخوانید >> همه چیز در مورد ایمپلنت دندان

علائم افتادن پیچ ایمپلنت

  1. با وارد شدن ضربه به فک یا دندان درد شدیدی احساس می شود.
  2. حرکت کردن ایمپلنت دندان و لق شدگی آن
  3. تحلیل استخوان های اطراف ایمپلنت
  4. هنگام جویدن احساس درد شدید در اطراف ایمپلنت دندان حس می شود.
  5. تغییر رنگ لثه در اطراف ایمپلنت
  6. عفونت لثه و التهاب شدید
  7. خونریزی اطراف لثه ایمپلنت دندان

عوامل ایجاد افتادن پیچ ایمپلنت دندان

ارزیابی ها و آزمایش های بیومکانیکی نشان می دهد که عوامل مختلفی می توانند با سیستم عملکرد ایمپلنت تداخل داشته باشند. در صورتی که اجزای ایمپلنت دندانی به خوبی روی هم قرار نگیرند، ممکن است به دلیل عدم تطابق از نظر طراحی و هماهنگی، مشکلاتی را ایجاد کنند. در زیر عواملی که می توانند در افتادن پیچ ایمپلنت دخیل باشند آورده شده است:

  • عدم نصب کامل پیچ ایمپلنت

یکی از عواملی که باعث افتادن پیچ های ایمپلنت در طول زمان می شود، قرار دادن نامناسب پیچ در پروفایل استخوانی است. این باعث ایجاد پیوند ضعیف بین پیچ و استخوان می شود. اما امروزه روش های کاشت ایمپلنت و همچنین اتصالات داخلی که به شکل قیف هستند، بهبود یافته است.و این اجازه را می دهد تا ایمپلنت ها به طور طبیعی در استخوان قرار بگیرند و از جدا شدن ایمپلنت از طریق جوشکاری مناسب جلوگیری می کنند. طبیعتاً باید تأکید کرد که روش کاشت نیز از نکات بسیار مهم است. اگر استخوان تحت فشار زیادی قرار گیرد، پیچ ایمپلنت در نهایت شل می شود.

  • افتادن پیچ ایمپلنت در اثر تحلیل استخوان

استفاده از ایمپلنت با کیفیت بالا و تکنیک‌های قرار دادن بسیار دقیق است، اما پس از مدتی ایمپلنت به دلیل تحلیل بافت استخوانی باز می‌شود و روش کاشت ناموفق است. در این شرایط پیوند با پودر استخوان برای تقویت بافت استخوانی ضروری است.

  • گشتاور نادرست اعمال شده به پیچ اباتمنت

از آنجایی که ابزار مناسبی برای انتقال گشتاور مناسب برای سفت کردن صحیح پیچ ایمپلنت برای ایمپلنت های قدیمی وجود نداشت افتادن پیچ ایمپلنت بسیار رایج بود. با این حال، سایر عوامل موثر در باز شدن پیچ ایمپلنت عبارتند از طراحی اباتمنت ها، مواد مورد استفاده در تولید و طراحی آنها بسیار حائز اهمیت است.

گشتاور نادرست اعمال شده به پیچ اباتمنت
  • ایمپلنت با سر شش ضلعی

مدل هایی که دارای سر شش ضلعی بیرونی هستند بیشتر در معرض افتادن پیچ ایمپلنت هستند. به دلیل مقاومت کم و اتصال ضعیف این ایمپلنت های خاص با استخوان فک. در نتیجه پیچ ایمپلنت زمانی باز می شود که پس از کاشت فشار زیادی به آن وارد شود. با این حال، ایمپلنت های مدرن شامل یک پیوند داخلی هستند که برای گسترش فشار وارد شده به آن در نظر گرفته شده است.

  • افتادن پیچ ایمپلنت در اثر عفونت لثه

عفونت و بیماری لثه به دنبال کاشت ایمپلنت علت افتادن پیچ ایمپلنت است. در این شرایط، بیمار علائمی از جمله ناراحتی و التهاب را در ناحیه اطراف عمل احساس می‌کند. بافت لثه در صورت ابتلا به عفونت شل می شود و انعطاف پذیری خود را از دست می دهد. اگر بلافاصله به دندانپزشک مراجعه نکنید و اقدامات لازم را انجام ندهید، ایمپلنت از کار می افتد و باز می شود. در این شرایط، دندانپزشک نیاز به برداشتن ایمپلنت، برداشتن بافت آسیب‌دیده و تجویز دارو برای درمان بیماری دارد. اگر لثه بهبود یافته و سالم باشد، می توان ایمپلنت را در استخوان قرار داد.

بیشتر بخوانید >> مراقبت های ایمپلنت دندان

  • عدم کنترل دندان قروچه

همیشه صحبت هایی در مورد موضوع دندان قروچه به عنوان یک علت بالقوه افتادن پیچ ایمپلنت وجود داشته است و تحقیقات متعددی در این زمینه انجام شده است. با این حال، ایمپلنت‌هایی که اتصال خارجی دارند، مستعد باز شدن پیچ‌های ایمپلنت در نتیجه سایش دندان هستند. بخش‌های اتصال داخلی طرح‌های پیشرفته امروزی آنقدر محکم به هم قفل شده‌اند که سایش دندان دیگر منجر به شل شدن پیچ ایمپلنت نمی‌شود. با این حال، اگر دندان قروچه فشار زیادی به پایه ایمپلنت وارد کند، احتمال شکستگی ایمپلنت وجود دارد.

راه هایی برای جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت

مراقبت های دهان و دندان بعد از کاشت ایمپلنت: علاوه بر احتیاط هایی که جراح باید در هنگام انتخاب و سفت کردن پیچ ایمپلنت رعایت کند، خود بیمار می تواند با مراقبت از ایمپلنت و پروتز دندان نقش موثری در جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت داشته باشد.

راه هایی برای جلوگیری از افتادن پیچ ایمپلنت

استفاده از قطعات مناسب: شرکت های متعددی برای هر جزء ایمپلنت انواع اباتمنت می سازند. انتخاب بهترین و مناسب ترین گزینه ممکن است چالش برانگیز باشد. به همین دلیل جراح باید در انتخاب آنها دقت کند. برخی از پیچ های ایمپلنت ممکن است ظاهر قابل قبولی داشته باشند، اما طراحی آنها ممکن است با برخی از اجزای دیگر مطابقت نداشته باشد، که ممکن است منجر به مشکلات شود. انتخاب نامناسب اباتمنت ممکن است منجر به مشکلاتی در قرار دادن ایمپلنت دندان مانند افتادن پیچ ایمپلنت شود.

معاینه منظم دندانپزشکی: دندانپزشک باید به طور منظم پروتزهای ایمپلنت را بررسی کند. در خصوص نگهداری از ایمپلنت دندان ساخته شده، دستورالعمل خاصی به بیمار داده نمی شود، اما جراح پس از چسباندن روکش دندان، آنها را در اختیار وی قرار می دهد. در طول آزمایشات، مشکلاتی مانند افتادن پیچ ایمپلنت می تواند نمایان شود. دندانپزشک می تواند هر مشکلی را ببیند و قبل از بدتر شدن با پیگیری معمول معاینات، آنها را برطرف کند.

با توجه به گفته های بیمار و دندانپزشک می توان از باز شدن پیچ ایمپلنت جلوگیری کرد. اگر علائمی از باز شدن ایمپلنت مشاهده شود، دندانپزشک می تواند آن را سفت کند یا ایمپلنت را خارج کند. در هر صورت بهتر است در اسرع وقت برای معاینه به دندانپزشک مراجعه کنید زیرا تاخیر در ویزیت ممکن است عواقب بدتری داشته باشد.