برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت

آیا استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت جایز است؟! اگر شما نیز به دنبال دستیابی به نتایج بسیار ایده‌‌آل از انجام ایمپلنت خود هستید، بهتر است به مراقبت‌های بعد از ایمپلنت بسیار توجه کنید. در صورتی که مراقبت‌های خاص ایمپلنت را به درستی انجام دهید، قطعا با نتیجه‌ی باورنکردنی مواجه خواهید شد. در صورتی که فرایند ایمپلنت را برای جایگذاری دندان از دست رفته‌ی خود انتخاب کرده‌اید، باید به نکات بسیار مهمی توجه کنید.

قبل و بعد از انجام کاشت ایمپلنت باید به برخی از نکات بسیار مهم توجه نمایید. اغلب افرادی که به نکات مهم برای کاشت ایمپلنت توجه نمی‌کنند، اغلب با مشکلات زیادی مواجه خواهند شد. تا جایی که برخی از آنها با فرایند پس زدن کاشت نیز مواجه می‌گردند. بنابراین توجه به توصیه‌‎های پزشک، قبل و بعد از انجام ایمپلنت، بسی مهم و ضروری تلقی می‌گردد.

نحوه استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت:

برای استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت نیز نیازمند توجه به برخی از راهکارهای بسیار مهم است. بهتر است قبل از انجام ایمپلنت، حمام کرده تا پس از انجام این عمل، نیازی به استحمام نداشته باشید. بهترین راهکار برای دریافت یک نتیجه‌ی بسیار ایده‌آل، عدم استحمام در 48 ساعت اولیه پس از کاشت است. 48 ساعت اولیه از جمله مهمترین ساعات برای مراقبت‌های پس از انجام عمل به شمار می‌رود. در صورتی که بتوانید در این ساعات، بر اساس توصیه‌های پزشک عمل کنید، قطعا با نتایج ایده‌آلی مواجه خواهید شد.

بسیاری از افراد که طرفدار انجام ورزش به صورت روزانه هستند نیز بهتر است از استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت خودداری کنند. قطعا پس از انجام کاشت ایمپلنت با خونریزی، درد کم، بی حسی و مواردی از این قبیل مواجه خواهید بود. بنابراین پیشنهاد بسیاری از دندانپزشکان متخصص حاکی از عدم فعالیت‌های سنگین و ورزش کردن است. مدت زمانی که برای استراحت پس از انجام کاشت ایمپلنت برای ورزشکاران پیشنهاد می‌شود، 48 ساعت پس از انجام کاشت می‌باشد. این در حالی است که ورزشکاران اقدام به انجام ورزش‌های بسیار سبک نمایند. برای انجام کارهای سنگین و ورزش‌های دشوار، بهتر است مدت استراحت خود را به یک هفته افزایش دهید.

تاثیر استحمام بعد از ایمپلنت بر روی کیفیت عمل:

سونا، استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت می‌توانند نتایج مخربی را برای کاشت ایده‌آل به همراه داشته باشند. پیشنهاد بسیاری از پزشکان برای کاهش تورم، خونریزی و همچنین کیفیت در عمل جراحی، استفاده از کمپرس یخ بر روی نواحی خاص، می‌باشد. این امر موجب می‌شود که در ناحیه مورد نظر لختگی ایجاد شده و از خونریزی جلوگیری گردد. با سونا و استحمام، می‌توان شاهد افزایش جریان خون و در نتیجه افزایش میزان خونریزی نیز بود. بنابراین پیشنهاد بسیاری از دندانپزشکان حاکی از عدم استحمام و استفاده از سونا به مدت چند روز است. افزایش میزان خونریزی، می‌تواند مشکلات بسیار جدی و جبران ناپذیری را برای بیماران به همراه داشته باشد. توجه داشته باشید که استفاده از کمپرس یخ به مدت 48 ساعت موثر و کاربردی خواهد بود. پس از گذشت 48 ساعت، بهتر است برای کاهش تورم و درد از کمپرس گرم استفاده کرد. از جمله عوارض ایجاد شده استحمام بلافاصله پس از کاشت ایمپلنت عبارتند از:

  • تشدید خونریزی و ایجاد خونریزی در محل جراحی
  • ایجاد عفونت
  • افزایش میزان تورم
تاثیر استحمام بعد از ایمپلنت بر روی کیفیت عمل

برای اینکه بتوانید زمان دقیق استحمام بعد از ایمپلنت را بشناسید، می‌توانید از دانش دندانپزشک متخصص خود استفاده کنید. همچنین می‌توانید از مشاوره‌های تخصصی و حرفه‌ای پس از انجام کاشت ایمپلنت نیز استفاده کنید تا در زمان مناسب، اقدام به استحمام نمایید. در ضمن باید به مدت زمان استحمام خود در برهه‌ی زمانی نقاهت پس از کاشت ایمپلنت نیز توجه نمایید. بهتر است زمان حمام کردن خود را بسیار کوتاه کنید تا تاثیرات مخرب آن، کاشت ایمپلنت شما را تحت تاثیر قرار ندهد.

تاثیر ورزش بعد از ایمپلنت بر روی کیفیت عمل:

همانطور که استحمام و بسیاری از عملیات دیگر می‌توانند بر روی انجام کاشت ایمپلنت تاثیرات مخربی داشته باشند، ورزش بعد از ایمپلنت می تواند منجر به بروز مشکلات خاصی در کاشت ایمپلنت گردد. انجام فعالیت‌های سنگین پس از کاشت ایمپلنت، هرگز پیشنهاد نمی‌شود. فعالیت‌های سنگین می‌توانند تاثیرات مخربی بر روی کاشت ایمپلنت شما داشته باشند. همانطور که می‌دانید ورزش کردن می‌تواند ضربان قلب را افزایش داده و از این رو سبب افزایش میزان گردش خون در بدن نیز گردد. با افزایش میزان گردش خون در بدن نیز خونریزی در ناحیه کاشت ایمپلنت افزایش یافته و می‌تواند مشکلات جدی را برای فرد به همراه داشته باشد. از جمله عوارض ورزش کردن پس از انجام ایمپلنت دندان، عبارتند از:

  • ایجاد احساس درد بیشتر در فرد
  • بروز ضعف جسمانی در فرد
  • خونریزی لثه
تاثیر ورزش بعد از ایمپلنت بر روی کیفیت عمل

این موارد از جمله مهمترین عوارض برای ورزش بعد از ایمپلنت شناخته شده‌اند. فرد در دوره نقاهت کاشت ایمپلنت ناچار به استفاده از مواد غذایی بسیار ساده می‌باشد. این امر می‌تواند ضعف قابل توجهی را برای ورزشکاران به همراه داشته باشد. همچنین مصرف داروهای مسکن و آنتی بیوتیک‌ها نیز می‌توانند ضعف جسمانی قابل توجهی را برای فرد به همراه داشته باشند. لذا پیشنهاد بسیاری از دندانپزشکان، عدم انجام ورزش و فعالیت‌های سنگین پس از انجام کاشت ایمپلنت می‌باشد. بهتر است پس از کاشت ایمپلنت به مدت یک هفته استراحت کنید و در این مدت هرگز اقدام به انجام ورزش‌های سنگین ننمایید. سپس با صلاحدید و با توجه به توصیه‌های دندانپزشک متخصص می‌توانید اقدام به انجام ورزش‌های سبک نمایید.

نحوه صحیح استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت:

حال که زمان مناسب برای استحمام و ورزش بعد از ایمپلنت را شناختید، بهتر است به مراقبت‌های مهم برای انجام این فعالیت‌ها نیز توجه کنید. پس از کاشت ایمپلنت باید برای مدت زمان مشخصی، استحمام و ورزش کردن خود را بر اساس فاکتورهای خاصی انجام دهید. در این صورت، کاشت ایمپلنت شما با موفقیت انجام شده و هرگز با پس زدن کاشت مواجه نخواهید شد. از جمله نکات طلایی در این زمینه، عبارتند از:

  • کوتاه کردن مدت زمان سونا و استحمام در روزهای اولیه کاشت ایمپلنت
  • استفاده از حرکات بسیار ساده در شنا کردن برای جلوگیری از ایجاد فشار نامناسب بر روی دندان کاشت شده
  • عدم انجام فعالیت‌ها و ورزش‌های بسیار سنگین به منظور جلوگیری از پس زدگی کاشت ایمپلنت
  • عدم انجام ورزش‌های مانند وزنه برداری، دویدن و … که فشار بالایی را به فک و دندان وارد می‌کنند.