برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آیا جراحی سینوس لیفت درد دارد

از آنجایی که مسائلی که دهان و لثه ها را تحت تأثیر قرار می دهند بسیار متفاوت از یکدیگر هستند، دندانپزشکی یک رشته پزشکی بسیار پیچیده با چندین تخصص فرعی است. جراحی سینوس لیفت یکی از انواع تخصص های دندانپزشکی است که ممکن است مورد نیاز باشد. به طور کلی، توجه به این نکته ضروری است که سینوس ها که به کیسه های تنفسی نیز معروف هستند، اندام هایی هستند که در سقف دهان، کنار بینی و بسیار نزدیک لثه های فک بالا قرار دارند. هنگامی که دندان مورد نظر کشیده می شود، حفره سینوس و پیوند بین دهان و سینوس ها آسیب می بیند زیرا ریشه دندان های فک بالا اغلب در داخل این حفره ها قرار می گیرند. با این حال، این تنها مسئله نیست. از طرفی ممکن است در حین کاشت دندان آسیبی به حفره های سینوسی فک بالا وارد شود. در چنین شرایطی لیفت سینوس انجام می شود.

کاربرد جراحی  سینوس لیفت

بسیاری از افرادی که دندان های عقب فک بالایی خود را از دست داده اند، استخوان کافی برای کاشت ایمپلنت ندارند. روش های لیفت سینوس امکان ایجاد استخوان کافی در زیر سینوس برای قرار دادن ایمپلنت های دندانی در پشت فک بالا را فراهم می کند. استخوان بین فک و سینوس ها اضافه می شود. بازه زمانی این روش تا ترمیم دندان از 6 تا 12 ماه متغیر است، اما می تواند طولانی تر باشد.

بیشتر بخوانید >> سینوس لیفت چیست؟

روش های جراحی سینوس لیفت

دو گروه اصلی از روش ها بر اساس میزان استخوان موجود در محل ایمپلنت برنامه ریزی شده وجود دارد:

 A1) رویکرد خارجی بدون استخوان.

مواد پیوند از سمت گونه شما برای بالا بردن غشاء اضافه می شود. ایمپلنت دندان به طور معمول تا زمانی که استخوان بهبود نیافته است قرار داده نمی شود و برای این کار به یک عمل جراحی دیگر نیاز خواهید داشت.

A2) رویکرد خارجی با مقداری استخوان.

مواد پیوند از سمت گونه شما برای بالا بردن غشاء اضافه می شود. در این حالت می توان ایمپلنت دندان شما را همزمان گذاشت.

 B) رویکرد داخلی با مقداری استخوان.

سینوس شما با ضربه ملایم از محل آماده سازی ایمپلنت در دهان به سمت بالا حرکت داده می شود. ممکن است مواد پیوند از طریق محل آماده سازی ایمپلنت فشار داده شود و ایمپلنت دندانی شما در همان زمان قرار داده شود.

درد هنگام انجام سینوس لیفت

درمان جراحی که به لیفت سینوس معروف است اغلب با بیهوشی عمومی و گاهی تحت بی حسی موضعی انجام می شود. اما پس از بهبودی هوشیاری، بیمار باید مراحل بهبودی را طی کند تا به حالت عادی خود بازگردد. اگر از بیهوشی کامل برای انجام این روش استفاده شود، بیمار احتمالاً هیچ درد یا ناراحتی را تجربه نخواهد کرد.

درد هنگام انجام سینوس لیفت

اما در صورت استفاده از بی حسی موضعی در حین این عمل، لثه ها و قسمت های مطلوب با استفاده از داروهای بی حس کننده بی حس می شوند و بیمار دردی را احساس نمی کند، اگرچه استفاده از بی حسی موضعی کمی ناراحتی ایجاد می کند. زیرا بیمار در تمام مراحل جراحی حضور دارد و آنها را تجربه می کند.

مواردی برای کاهش درد جراحی سینوس لیفت

اگر جراحی لیفت سینوس انجام داده اید و در مرحله بهبودی هستید، بهتر است دستورالعمل های مراقبتی زیر را دنبال کنید تا درد خود را کاهش دهید.

  • استفاده از داروهای تجویزی مانند مسکن ها و آنتی بیوتیک ها
  • استفاده از کمپرس سرد برای کاهش ناراحتی و خونریزی
  • از انجام فعالیت بدنی شدید یا بلند کردن وسایل سنگین خودداری کنید.
  • غذاهایی که واقعا تند هستند کمتر بخورید.
  • مصرف غذای های آبکی

خطرات انجام جراحی سینوس لیفت

مانند هر روش جراحی دیگری، خطرات خاصی در ارتباط با جراحی سینوس وجود دارد:

  • پارگی یا سوراخ شدن غشای سینوس فک بالا: اگر این اتفاق بیفتد، جراح دهان یا یک پچ روی پارگی سینوس قرار می‌دهد یا آن را بخیه می‌زند. اگر ترمیم غشاء پیچیده باشد، ممکن است دندانپزشک توصیه کند قبل از ادامه عمل منتظر یک دوره بهبودی اضافی باشید.
خطرات انجام جراحی سینوس لیفت
  • عفونت سینوس: با جراحی، عفونت همیشه امکان پذیر است. با این حال، عفونت های ناشی از افزایش سینوس غیر معمول است و دندانپزشک شما پس از عمل برای به حداقل رساندن خطر برای شما آنتی بیوتیک تجویز می کند.
  • استخوان موجود با پیوند استخوان اضافی ادغام نمی شود. به ندرت، ناحیه پیوند شده قادر به تولید خون نیست. در چنین حالتی، ممکن است مجبور شوید دوباره این روش را تکرار کنید.
  • سینوزیت حاد فک بالا: این یک التهاب موقتی در غشاهای سینوس‌ها و بینی است که تخلیه مخاط از بینی را سخت می‌کند. احتیاط انجام شده در طول عمل می تواند به جلوگیری از این بیماری و باز نگه داشتن سینوس ها کمک کند

مراقبت های بعد از جراحی لیفت سینوس

پس از جراحی سینوس لیفت، احساس ناراحتی و تورم جزئی طبیعی است. همچنین ممکن است در روزهای اول پس از جراحی خونریزی خفیفی از دهان یا بینی خود داشته باشید. مدت کوتاهی پس از عمل، از عطسه یا دمیدن مکرر بینی خودداری کنید، زیرا ممکن است باعث شل شدن بخیه ها و حرکت مواد پیوند استخوان شود. لطفا مراقب باشید و از تماس با هر چیزی که باعث عطسه شما می شود خودداری کنید. پس از اتمام جراحی، دندانپزشک ایمپلنت ممکن است موارد زیر را برای شما توصیه کند:

  • داروی ضددرد
  • نسخه ای برای جلوگیری از التهاب و احتقان
  • آنتی بیوتیک ها
  • اسپری سالین برای مرطوب نگه داشتن بینی شما
  • دهانشویه ضد میکروبی برای کمک به جلوگیری از عفونت

کلام آخر

یکی از جدیدترین گزینه‌های درمان ایمپلنت دندان، جراحی لیفت سینوس است طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد. قبل از انجام این روش، بیمار باید با یک متخصص دندانپزشک صحبت کند تا مشاوره متناسب با نیازهای او دریافت کند. به مراقبت های پس از جراحی لیفت سینوس خود توجه زیادی داشته باشید و توصیه های پزشک خود را برای جلوگیری از عوارض و اطمینان از نتیجه خوب دنبال کنید. عفونت سینوسی بیماران می تواند گاهی اوقات با مراجعه به دندانپزشکان آموزش ندیده ایجاد شود.