برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

آب نمک بعد از ایمپلنت

مقدمه

ایمپلنت از جمله جراحی هایی است که مراقبت پس از آن، نقش بسیار مهمی در سلامت دهان و دندان متقاضی و کیفیت عمل، خواهد داشت.  متخصصین در این زمینه به روش ‌های مختلفی جهت دستیابی به سلامت و مراقبت از دندان اشاره نموده‌ اند. یکی از توصیه ‌های مشترک که توسط تمامی دندانپزشکان به متقاضیان ارائه می ‌شود، استفاده از آب نمک پس از انجام این عمل است. آب نمک تاثیر شگفت ‌انگیزی بر روی کیفیت انجام عمل و سلامت دهان و دندان متقاضی خواهد داشت. شاید این سوال برای شما پیش آید که، چطور می‌ توان با استفاده از آب نمک از عمل انجام شده مراقبت کرد؟! برای اینکه بتوانید به پاسخ این سوال دست پیدا نمایید پیشنهاد می‌ کنیم با ما همراه شوید:

چرا باید از آب نمک پس از ایمپلنت استفاده نمود

در بین مراقبت ‌هایی که پس از انجام ایمپلنت به توصیه دندانپزشکان باید انجام دهید، رایج ‌ترین و مهمترین آنها، استفاده از آب نمک است. تجربه و تخصص ثابت کرده است که آب نمک تاثیر بسزایی بر روی سلامت دهان و دندان خواهد داشت. همانطور که می ‌دانید در فرایند انجام این عمل ممکن است برخی از جراحات یا حساسیت ‌ها در سطح دهان و دندان ایجاد گردند. در صورتی که این مشکلات رفع نگردند می ‌توانند موجب بروز برخی از مشکلات جدی ‌تر شوند. دندانپزشکان برای بهبود بخشیدن به روند درمانی جراحی خود، استفاده از آب نمک را لازم و ضروری می ‌پندارند. برخی از افراد بر این باورند که ممکن است شوری نمک آسیب ‌هایی را به همراه داشته باشد. در حالی که این باور به طور کلی منسوخ شده و در مقابل استفاده از آب نمک تاثیر فوق العاده ‌ای بر روی کیفیت عمل جراحی داشته است .

نمک از خواص درمانی فوق العاده‌ ای برخوردار است. استفاده از آب نمک پس از ایمپلنت می ‌تواند سبب افزایش جریان خون در دهان شده و از این طریق روند بهبودی را تسریع ببخشد. در نظر داشته باشید که وجود برخی از باکتری ‌ها پس از انجام عمل، غیر قابل انکار است. گاها نیز پس از انجام این عمل، عفونت ‌هایی پدیدار می ‌شوند که می ‌توانند مشکلات جدی را به همراه داشته باشند. آب نمک به سبب برخورداری از خواص درمانی فوق العاده می ‌تواند باکتری ‌ها را در پایین ‌ترین سطح نگه داشته و همچنین از بروز عفونت ‌های احتمالی، جلوگیری کند.

فواید استفاد از آب نمک

فواید استفاده از آب نمک

همانطور که اشاره کردیم استفاده از آب نمک پس از ایمپلنت توسط دندانپزشکان، به عنوان یک روش درمانی تلقی می ‌گردد. استفاده از این محلول می ‌تواند مزایای قابل توجهی را برای بیماران به همراه داشته باشد. این مزایا عبارتند از:

  • نمک از جمله عناصری است که به راحتی قابل دسترس بوده و برای دستیابی به آن نیازمند صرف هزینه و زمان طولانی نخواهد بود. بنابراین شما می ‌توانید به راحتی از این محلول استفاده کنید.
  • این محلول می‌ تواند در کوتاه ‌ترین زمان ممکن تاثیرگذاری فوق العاده ‌ای را به همراه داشته باشد. محلول آب نمک به راحتی قابل تهیه و استفاده است.
  • این محلول می ‌تواند کاهش التهابات پس از انجام کاشت ایمپلنت را به همراه داشته باشد.
  • محلول آب نمک می ‌تواند از بروز عفونت جلوگیری کند.
  • آب نمک در کاهش سوء هاضمه نقش بسزایی خواهد داشت.
  • با استفاده از آب نمک می ‌توان نظافت در ناحیه ایمپلنت را به راحتی انجام داده و از تشکیل تجمع باکتری ‌ها، جلوگیری کرد.
  • با استفاده از آب نمک می‌ توان سوزش و خارش به وجود آمده در ناحیه ایمپلنت را به شدت کاهش داد.
  • با استفاده از آب نمک می ‌توان بوی بد دهان را از بین برد.
  • یکی از رایج‌ترین اتفاقاتی که پس از انجام این عمل متقاضی با آن مواجه می ‌شود، خشکی دهان است. آب نمک تاثیر چشمگیری بر روی از بین بردن خشکی دهان خواهد داشت.
  • استفاده از آب نمک (بر خلاف برخی از دهان شویه ها)، عملکردی مبنی بر تحریک غشاهای مخاطی را در بر ندارد.
  • با توجه به عدم توانایی استفاده از مسواک برای مدت مشخص شده، آب نمک بهترین و مفیدترین جایگزین تلقی می گردد. چرا که این محلول می تواند به راحتی بقایای مواد غذایی را از بین ببرد. (توجه داشته باشید که آب نمک هرگز جایگزین مسواک نشده و تنها در برخی از موارد خاص، می توان از آن استفاده کرد.)

چگونگی استفاده از آب نمک پس از ایمپلنت

اگر بخواهیم به یکی از ساده ‌ترین روش ‌های درمانی و مراقبتی بعد از انجام ایمپلنت اشاره کنیم، قطعا می ‌توان از قرقره آب نمک یاد کرد. برای اینکه بتوانید بهترین نتیجه را از فرایند استفاده ی این محصول کسب نمایید، بهتر است به برخی از نکات توجه کنید:

چگونگی استفاده از آب نمک پس از ایمپلنت
  1. برای تهیه این محلول حتما به میزان استفاده از نمک در مقدار آب تعیین شده توجه کنید. ( برای نمونه بهترین میزان نمک برای یک لیوان آب، نصف قاشق چای‌خوری است.)
  2. دمای آب برای آماده سازی این محلول بسیار مهم می‌ باشد. آب باید از دمای ولرم رو به گرمی برخوردار باشد. (بهترین آب، آبی است که جوشیده شده باشد.)
  3. بهتر است آب نمک را قورت ندهید. نحوه استفاده از این محلول قرقره کردن آن می ‌باشد. (برخی بر این باورند که ابتدا چند قطره از آب نمک را قورت داده و سپس قرقره را آغاز کنید. در حالی که بهترین روش، قرقره کردن و خارج کردن آن از دهان می باشد.)
  4. مدت زمانی که باید آب نمک را پس از انجام ایمپلنت در دهان قرقره ‌کنید، ۱۵ ثانیه می باشد.
  5. پس از انجام قرقره کافیست محلول را از دهان خود خارج نمایید. نیازی به آبکشی با آب پس از انجام قرقره نیست.
  6. یکی از فواید مهم نمک، ایجاد تغییر به صورت موقت در تعادل PH دهان می باشد. به این ترتیب می تواند محیط دهان را قلیایی نموده و از این رو سبب کاهش دوام باکتری ها گردد. به این ترتیب محلول آب و نمک یکی از مهمترین گزینه ها برای انجام عمل پاکسازی در دهان و دندان به شمار می رود.

بهترین زمان برای استفاده از آب نمک

با توجه به اینکه آب نمک پس از ایمپلنت یکی از روش ‌های درمانی به شمار می‌ رود، بهتر است برای استفاده از این محلول حتما به نظر دندانپزشک متخصص خود توجه کنید. توصیه اغلب دندانپزشکان برای استفاده از این محلول پس از انجام عمل، قرقره ی آن به صورت 2 بار در طول یک روز، است. این فرایند اغلب برای مدت 24 الی 48 ساعت پس از انجام عمل، لازم و ضروری تلقی می ‌گردد. در حالی که برخی از دندانپزشکان بر این عقیده‌ اند که استفاده از این محلول باید یک هفته به طول بیانجامد.

افرادی که اقدام به انجام این عمل جراحی (ایمپلنت) نموده اند، بهتر است هر 3 الی 4 ساعت (با توجه به نظر دندانپزشک متخصص خود) یک بار، فرایند شستشو را انجام دهند. برخی از افراد فرایند شستشو را تا یک هفته انجام می دهند. این موضوع می تواند نتایج مثبتی را به همراه داشته باشد.

آیا تمامی افراد شرایط استفاده از آب نمک پس از ایمپلنت را دارند؟

به طور کلی استفاده از محلول آب و نمک برای اغلب افرادی که اقدام به انجام عمل ایمپلنت نموده ‌اند، موثر و مفید خواهد بود. بنابراین بسیاری از دندانپزشکان استفاده از این محلول را به عنوان یک روش درمانی جهت بهبودی سریع و کاهش التهابات در نظر می ‌گیرند. در برخی از موارد افرادی هستند که به سبب وجود شرایط خاص، توانایی استفاده از این محلول را ندارند. برخی از افراد از سطح حساسیت بالا نسبت به نمک برخوردار هستند. همچنین وجود برخی از حساسیت‌ های دهانی سبب می‌ شود که استفاده از این محلول برای افراد، غیر ممکن باشد. در برخی از موارد این محلول می‌ تواند تاثیر منفی بر روی حساسیت‌ های دهانی داشته باشد.

 به این ترتیب بهتر است دندانپزشک متخصص خود را در زمینه ی وجود حساسیت ‌ها و یا مشکلات مختلف، در جریان بگذارند. به این ترتیب پزشکان متخصص روش ‌های درمانی دیگری را جایگزین استفاده از این محلول می ‌نمایند.