برای انتخاب کلیدenter انتخاب کنید یا برای لغو ESC فشار دهید.

بخیه های ایمپلنت

در حال حاضر بسیار از افراد برای جایگزین کردن جای خالی دندان از دست رفته خود از روش کاشت ایمپلنت دندان استفاده می کنند. افرادی که تا به امروز حتی یک دندان خود را ایمپلنت کرده باشند اطلاع دارند که مانند دیگر جراحی ها در حوزه دندان پزشکی باید دندان و بافت های مخصوص به آن را بریده و شکافی درون بافت لثه و استخوان ایجاد کرد سپس ایمپلنت را درون ناحیه مورد نظر کاشته و باید برای جوش خوردن سریع و بهبود هر چه نزدیک تر بیمار بافت نرم لثه را بخیه زد.

 بخیه های ایمپلنت به دو صورت بخیه جذبی و بخیه غیر جذبی انجام می دهند. در صورتی که از بخیه غیر جذبی برای شما استفاده شود در جلسه ای که کاشت ایمپلنت انجام می شود پزشک روز مورد نظر برای کشیدن بخیه های ایمپلنت را برای شما تعیین می کند. قطعا تعیین کردن روز کشیدن بخیه ایمپلنت به نوع جراحی که برای شما انجام شده است و شرایط بدنی شما بستگی دارد. در صورتی که می خواهید دوره درمان شما به خوبی سپری شود و ناحیه زخم شده با سرعت بهتری بهبود پیدا کند باید مراقبت ها برای جوش خوردن بخیه ایمپلنت را به درستی دقیق و تک به تک رعایت کرده تا دوره بهبودی به خوبی سپری شود. مدت زمانی که بخیه بر روی محل جراحی باقی می ماند دارای رابطه ای مستقیم با محل کاشت، نوع بخیه ای که برای جوش خوردن محل کاشت استفاده شده و نوع عمل جراحی است.

یکی از رایج ترین مراحلی که باید در حوزه کاشت ایمپلنت دندان انجام شود استخوان سازی یا فرایند پیوند میان ایمپلنت و استخوان بیمار است. عوامل زیادی هستند که می توانند در روند جوش خوردن ایمپلنت یا تاخیر در بهبودی تاثیر گذار باشند. در روند استخوان سازی ایمپلنت دندان مانند یک بخشی از بدن می شود که با لثه و استخوان فک به خوبی جوش خورده و یکی شده است. بافت لثه و استخوان اطراف ایمپلنت به خوبی رشد می کند و همین باعث می شود ثبات بیشتری برقرار شود. استخوان سازی فرآیند بسیار ضروری و حائز اهمیت در کاشت ایمپلنت است که در صورت عدم تکمیل فرآیند ممکن است کاشت ایمپلنت به صورت کامل دچار شکست و عدم موفقیت شود.

مطالبی که در این مقاله مطالعه خواهید کرد طبق سر فصل های زیر ارائه می گردد:

  • بخیه های ایمپلنت دندان چیست؟
  • نحوه بخیه زدن و نحوه کشیدن بخیه ایمپلنت
  • مراقبت ها برای جوش خوردن بخیه ایمپلنت
  • شل شدن بخیه ایمپلنت یا افتادن بخیه ایمپلنت
  • چرا بعد از ایمپلنت لثه بخیه زده می شود؟

بخیه های ایمپلنت دندان چیست؟

در جراحی هایی که نیاز به بخیه زدن دارد جراح ابتدا باید تعیین کند بخیه ایمپلنت دندان به چه صورت انجام شود. ممکن است از بخیه های جذبی استفاده نمایند که بخیه به مرور در بافت دهانی بیمار حل می شود و نیازی نیست سر موعد تعیین شده به پزشک برای کشیدن بخیه اقدام کنند. اغلب بخیه های جذبی برای جذب شدن نیاز به دو هفته زمان دارند. اما برای افرادی که کاندید استفاده از بخیه های غیر جذبی هستند متفاوت است.

بخیه های ایمپلنت دندان چیست

زمان کشیدن بخیه ایمپلنت چه زمانی است؟

با استفاده از بخیه بعد از ایمپلنت دندان می توانید به میزان کافی از خونریزی شدید جلوگیری نمائید. اغلب پزشکان با استفاده از بخیه میزان خون ریزی بیمار را بعد از ایمپلنت مدیریت می کنند و از تشکیل لخته خون جلوگیری میکند تا ترمیم بافت نرم لثه به خوبی انجام شود.

اما برای افرادی که کاندید استفاده از بخیه های غیر جذبی هستند متفاوت است و این سوال پیش می آید که بخیه های ایمپلنت چند روز طول می کشد؟ بخیه های غیر جذبی اغلب به 2 الی 3  هفته زمان نیاز دارد تا بر روی لثه مانده و باعث جوش خوردن ایمپلنت شود. تنها در صورتی که احساس می کنید بخیه های ایمپلنت باعث آزار و اذیت زیادی برای شما هستند بهتر است در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید تا علت این درد یا آزارها تعیین شود.

کشیدن بخیه درد دارد؟

همانطور که می دانید طبیعی است که بعد  از انجام هر نوع جراحی نیاز باشد بخیه انجام شود. و همچنین طبیعی است که کشیدن بخیه کمی درد و گاهی کمی خونریزی جزئی به همراه داشته باشد و این جای نگرانی ندارد. خونریزی و درد کشیدن بخیه ممکن است چند هفته همراه شما باشد اما این غیر طبیعی نیست و نیازی به نگرانی شما ندارد. از بخیه کردن برای نگه داشتن صحیح بافت لثه  در کنار هم بهبود هر چه سریعتر فرد استفاده می شود. حتی خود بخیه می تواند از ایجاد تورم و عفونت در نواحی جراحی کاشت ایمپلنت جلوگیری کرده و به جوش خوردن ایمپلنت با استخوان فک کمک بسیار زیادی کند. برای آن که بتوانید به روند بهبودی و جذب بخیه های دندان کمک کنید باید روزانه کمی آب گرم و نمک را مخلوط کرده و ترکیب آب نمک را قرقره کنید که تاثیر بسیار زیادی مخصوصا برای بخیه های جذبی دارد.

چرا بعد از ایمپلنت لثه بخیه زده می شود؟

ممکن است برای همه شما این سوال پیش آمده باشد چرا بعد از کاشت باید لثه بخیه زده شود؟ لثه بیمار برای جراحی کاشت ایمپلنت دندان باید بریده شود تا پزشک دسترسی کافی به استخوان فک داشته باشد بعد از جراحی باید بخیه ها لثه دو طرف را در کنار هم قرار دهند تا به خوبی جوش خورد. از مهم ترین اهدافی که با بخیه زدن به آن می رسیم کم به بهبودی و تسریع بافت نرم جهت جوش خوردن و موفقیت کاشت ایمپلنت دندان است.

چرا بعد از ایمپلنت لثه بخیه زده می شود

نحوه بخیه زدن و نحوه کشیدن بخیه ایمپلنت

همانطور که می دانید بخیه ها در دو نوع جذبی و غیر جذبی انجام می شود. بخیه هایی که از نوع جذبی هستند در بافت لثه حل می شوند ولی بخیه های غیر جذبی  باید به واسطه پزشک کشیده شود. بخیه جذبی را بدن می تواند تجزیه کند و مانند محصولات جانبی دفع کند. بخیه  ها که جذب می شوند له می شوند و یا از جای خود به راحتی جدا می شوند. در این صورت ممکن است تکه هایی از بخیه از جای خود خارج و از دهان بیرون افتد.  بعد از کاشت ایمپلنت دندان درون استخوان فک لثه ها در اطراف ایمپلنت بخیه زده می شوند تا به خوبی جوش خورده و فرآیند استخوان سازی انجام شود. بخیه های غیر جذبی از ماده ای ساخته می شود که بدن انسان نمی تواند آن را تجزیه و دفع کند. این بخیه ها از جنس پلی استر، نایلون، ابریشم، پروپیلن و غیره هستن که دوام و طول عمر بهبودی فرآیند آن ها بیشتر از بخیه های جذبی است به همین علت باید زمانی که پزشک تعیین می کند کشیده شود. این زمان معمولا بعد از جوش خوردن بافت های لثه انجام می پذیرد. در صورتی که به موقع انجام نپذیرد بیمار دچار عوارض دیر کشیدن بخیه ایمپلنت، عفونت بخیه ایمپلنت و یا سفید شدن روی بخیه ایمپلنت می شود.

مراقبت ها برای جوش خوردن بخیه ایمپلنت

از بخیه دندان برای بهبودی و پایداری بافت نرم لثه بعد از کاشت ایمپلنت دندان استفاده می شود.  در واقع بخیه زدن برای تکمیل روند جراحی انجام می شود. پس بهتر است بعد از بخیه زدن مراقبت های لازم را رعایت کنید تا روند درمان شما هر چه سریع تر انجام شود. مراقبت ها برای جوش خوردن بخیه ایمپلنت عبارتند از:

  • بعد از بخیه زدن از مصرف آنتی بیوتیک غافل نشوید.

بعد از بخیه زدن بهتر است آنتی بیوتیک های خود را طبق دستور پزشک و به تعداد کافی استفاده کنید تا از ابتلا به عفونت در اطراف بخیه بر روی لثه و پایه ایمپلنت جلوگیری کنید.

بعد از بخیه زدن از مصرف آنتی بیوتیک غافل نشوید

باید دوز های تجویز شده را به صورت کامل و در زمان های مقرر شده استفاده نمائید. البته گاهی ممکن است بعد از مصرف آنتی بیوتیک دچار سوزش یا خارش شوید که در این صورت باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.

  • بخیه های ایمپلنت را به صورت دقیق و به خوبی مسواک کنید.

رعایت بهداشت دهان و دندان ها بعد از جراحی کاشت ایمپلنت دندان بسیار حائز اهمیت بوده مخصوصا 24 ساعت اولیه که باید به خوبی نواحی بخیه زده شده را مسواک بزنید. البته دقت داشته باشید بیش از حد و زیاد به بخیه خود فشار وارد نکنید و مسواک را به شدت روی بخیه نکشید زیرا باعث می شود لثه پاره شده و مجدد نیاز به بخیه داشته باشد. با استفاده از آب نمک می توانید در روند بهبودی و جلوگیری از عفونت سرعت بسیار خوبی داشته باشید. دهانشویه هایی که دارای هیدروژن پر اکسید هستند به مدت دو هفته و یا 14 روز ممنوع است.

  • بهتر است در هفته های اولیه بعد از بخیه زدن از استعمال دخانیات پرهیز کنید.

دقت داشته باشید بعد از کاشت ایمپلنت دندان به مدت حداقل دو ماه هرگز اقدام به استعمال دخانیات نکنید زیرا این عمل می تواند فرآیند بهبودی و ریکاوری لثه را به شدت با مشکل روبرو کند و روند بهبودی را کند کند. مخصوصا استعمال دخانیات احتمال ابتلا به عفونت را افزایش داده و در نتیجه ایمپلنت با شکست روبرو می شود و در نهایت احتمال پیوند استخوان را برای شما افزایش می دهد. پس بهتر است 2 ماه پیش از ایمپلنت و 2 ماه بعد از ایمپلنت دندان از استعمال دخانیات پرهیز کنید. طبق تحقیقاتی که انجام شده است افرادی که سیگار میکشند احتمال بیشتری در پاره شدن بخیه ها تجربه خواهند کرد.

  • از انجام هرگونه فعالیت سنگین پس از بخیه زدن پرهیز کنید.

اگر از بخیه های جذبی استفاده کنید تقریبا دو هفته و اگر بخیه های شما غیر جذبی باشد تقریبا یک ماه زمان نیاز است تا به صورت کامل جوش بخورد به همین علت نباید در این مدت فعالیت های سنگین داشته باشید.

از انجام هرگونه فعالیت سنگین پس از بخیه زدن پرهیز کنید

مخصوصا سه روز اول بعد از کاشت ایمپلنت دندان بسیار اهمیت دارد و در صورتی که فشار زیادی به آن وارد شود امکان پارگی بخیه وجود دارد.همچنین در فعالیت های بسیار سنگین ممکن است روند بهبودی با مشکل جدی روبرو شود.

بیشتر بخوانید » استحمام و ورزش بد از ایمپلنت

  شل شدن بخیه ایمپلنت یا افتادن بخیه ایمپلنت

به مرور زمان با بهبود یافتن زخم اتصال بافت ها به استخوان زیر و ایمپلنت مستحکم تر شده و نیازی به بخیه نخواهد بود. به همین ممکن است در صورتی که بخیه بیشتر بماند بر روی بافت، بافت لثه بخیه ها را پس زده و احساس کنید کمی شل شده است. گاهی ممکن است بخیه زودتر از موعد دچار شل شدن شود و چون هنوز اتصال بافت نرم به صورت کامل انجام نشده است باز بودن زخم در ناحیه بخیه شل شده شما را آزار دهد.   

اگر در ناحیه بخیه های خود کمی تورم مشاهده کردید یا استخوان زیر بخیه به بیرون آمد باید سریعابه پزشک خود مراجعه کنید تا درمان های لازم انجام شود.

مدت زمانی که نیاز است بافت لثه مجدد به استخوان فک زیر آن متصل شود تقریبا 7 الی 10 روز است البته این مدت زمان ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد تا پس از آن بتوان اقدام به کشیدن بخیه ها نمود. البته باید بدانید استحکام بافت لثه نیز در این شرایط همچنان به حدی نرسیده است که به شرایط قبلی خود باز گردد. اما میزان بهبودی فرد به میزانی است که  می تواند با موفقیت بر ناحیه جراحی به اتمام برسد.

برای برخی از افراد این سوال پیش می آید که چرا برخی از بخیه ها زودتر از موعد شل می شوند؟ پایداری بافت می تواند جزو اهداف اصلی بوده و جوش خوردن بخیه یک فاکتور بسیار مهم در فرآیند بهبود بافت لثه باشد. اگر بخیه های ایمپلنت چند روزی قبل از موعد تعیین شده افتاده باشد مشکل خاصی ایجاد نمی شود زیرا تقریبا 6 روز بعد از جراحی استحکام بافت لثه به مقداری هست که بتواند بدون بخیه روند بهبودی را طی کند. اما سه روز اولیه اگر بخیه ها شل شده یا بیوفتد احتمال جوش خوردن بافت های نرم بسیار کم است و باید در اسرع وقت به پزشک خود مراجعه کنید.بنابراین بهتر است به سرعت نزد جراح بروید تا بخیه هایی که شل شده یا افتاده را جایگزین کند. تعداد بخیه های لازم را پزشک معالج طبق نوع جراحی بیمار تعیین خواهد کرد.